The purpose of this study is to develop a self efficacy belief instrument for preservice elementary teachers’ toward instruction of life study lesson. For this purpose, firstly an item repository was constituted by investigating literature. This item repository was given to five experts for evaluating and rearranged according to their recommendations. After that, this scale was applied to the 157 third grade students from Department of Elementary Education in Gazi University. By applying validity and reliability studies to the collected data, a valid and reliable scale is formed which consist of totally 18 items.
Self efficacy belief instruction of life study self efficacy belief scale towards instruction of life studies lesson
Bu çalışmanın amacı; sınıf öğretmenliği öğrencilerinin hayat bilgisi öğretimine
yönelik öz yeterlik algısı ölçeği geliştirmektir. Bu amaçla ilk olarak alanyazın incelenerek
madde havuzu oluşturulmuştur. Oluşturulan madde havuzu değerlendirmek üzere beş
uzmana verilmiş ve alınan öneriler doğrultusunda gerekli düzeltmeler yapılmıştır. Daha
sonra ölçek, Gazi Üniversitesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı’nın
üçüncü sınıfında okuyan 157 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen verilere geçerlik güvenirlik
çalışmaları yapılarak toplam 18 maddeden oluşan geçerli ve güvenilir bir ölçek ortaya
çıkmıştır.
Anahtar Sözcükler: Öz yeterlik algısı, hayat bilgisi öğretimi, hayat bilgisi dersi
öğretiminde öz yeterlik algısı ölçeği.
Öz yeterlik algısı hayat bilgisi öğretimi hayat bilgisi dersi öğretiminde öz yeterlik algısı ölçeği
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2007 Issue: 14 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.