Bu araştırmanın amacı, son çocukluk döneminde (7–11) bulunan çocukların genel
olarak depresyon düzeylerini saptamak ve buna bağlı olarak cinsiyet, yerleşim yeri, algılanan
sosyo- ekonomik düzey ve sınıf seviyesine göre depresyon belirtilerinin farklılaşıp
farklılaşmadığını ortaya koymaktır. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın
evrenini Aksaray ili merkez ilköğretim okulları oluşturmaktadır. Örneklem oluşturulurken
önce okullar kümelere ayrılmış, oranlı örneklem kullanılarak hangi okullardan
kaç öğrenci alınacağı belirlenmiştir. Son amada belirlenen okullarda tesadüfi yöntemle
5.6.7. sınıflarda okuyan 1318 öğrenci seçilmiş ve bu öğrencilere Beck Depresyon Ölçeği
(Ç.D.Ö.) uygulanmıştır. Ölçekten elde edilen sonuçlar t testi ve varyans analiziyle değerlendirilmiştir.
Elde edilen sonuçlar incelendiğinde, son çocukluk çağında bulunan bireylerin
%4,6’sında ciddi düzeyde depresyon olduğu, kızların, köyde yaşayan, düşük ekonomik
seviyeye sahip, üst sınıflarda okuyan çocukların daha fazla depresif belirtilere sahip olduğu
bulunmuştur.
Aim of this study is to find out the general depression levels of the children who are in their late childhood (7-11) stage. In connection with this purpose, it also aims to understand if the symptoms of depression vary depending on the gender, locality, living together with the family, the number of siblings, perceived economical status, and class level. In the study were used survey method. For this purpose, Beck Depression Scale (C.D.S.) was applied on 1318 students from 5th, 6th, and 7th grades. After examining the results it was discovered that 4.6 % of the individuals in their late childhood were depressed seriously. While those living in the rural areas, those having lower economic status, those in the upper grades, and girls have been found exhibiting more depressive symptoms, no variance has been found in terms of the number of sibling factor, and in terms of living together with or separate from the family.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 15 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.