Bu araştırma, 21 ilköğretim öğretmeninin kent kültürü özellikleri hakkındaki düşünceleri
ve bu özelliklerin öğrencilere nasıl kazandırıldığına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla
yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemi ile elde dilen sonuçlara göre, ilköğretim öğretmenleri
evrensel nitelikler taşıyan kent kültürü özelliklerini sıralamış ve nasıl şehirli olunabileceğinin
tarifini yapmışlardır. Fakat ideal nitelik taşıyan bu özelliklerin öğrencilerinde
gözlemleyemediklerini söylemişlerdir. Bunun nedeni olarak, eğitim programlarında
kent kültürünü kazandırmaya yönelik az sayıda hedef ve davranışların olması ve bunların
da olanak yetersizliği nedeni ile kazandırılamadığı belirtilmiştir. Bu problemin, kurumlar
arası işbirliği dahilinde toplumun gerçek ihtiyaçlarının tespit edilmesi ile geliştirilecek olan
eğitim programları ile giderilmesi gereği üzerinde durulmuştur.
Bu bağlamda, beklenen kent kültürü özellikleri ile gözlemlenen özellikler arasında uçurum
olduğu ve bu durumun da toplumsal problemlere yol açtığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu
nedenle, formal eğitim süreçlerinde ivedilikle kentli olmayı sağlayacak hedef ve davranışların
kazandırılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
This research has been conducted in order to determine the ideas of 21 primary school teachers about the properties of urban culture and their opinions on how to make the students be aware of these properties. According to the results obtained from the qualitative method, primary school teachers listed the features of urban culture which has universal quality and described how to be a city-dweller. However, they stated the fact that they observed that their students didn’t have these features which has ideal quality. As a reason for that, they claimed that the curriculum had not got enough aims and objectives to make students gain urban culture asserting that there is a lack of opportunity to do that. In the article, it is highlighted that the problem should be settled down by the help of the curriculum which should be developed by determining the needs of the society with the coordination and cooperation of the associations. In this sense, it is found out that there is a big gap between the expected features of urban culture and the observed ones, which causes problems in the society. Therefore, it is concluded that aims and objectives which help to be a city-dwellers should be urgently included in the process of formal education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 15 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.