Research Article
BibTex RIS Cite

GENEL VE MESLEK LİSELERİNDEKİ ÖĞRENCİ, ÖĞRETMEN VE YÖNETİCİLERİN PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMETLERİNDEN BEKLENTİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2009, Issue: 17, 96 - 111, 09.05.2013

Abstract

Bu araştırma, genel ve meslek liselerindeki öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin
psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinden beklenti düzeylerini saptamak
amacıyla, 2006-2007 Eğitim-Öğretim yılında Erzurum il merkezinde sekiz eğitim
bölgesinde yer alan okullarda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, adı
geçen liselerden yansız örnekleme metodu ile seçilen 99 öğretmen, 20 okul
yöneticisi ve 10. sınıfta öğrenim gören 261 öğrenci oluşmaktadır. Araştırmanın
verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen psikolojik danışma ve rehberlik
hizmetlerinden beklentiler anketi aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmada toplanılan
veriler SPSS (10. 0. 1) istatistik paket programı ile çözümlenmiştir.
Araştırma bulguları, yöneticilerin psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinden
genel beklenti düzeylerinin öğretmen ve öğrencilerden; öğretmenlerin genel
beklenti düzeylerinin öğrencilerden daha yüksek olduğunu; yöneticilerle
öğretmenlerin beklenti düzeyleri arasında ise bir fark olmadığı sonucunu ortaya
koymuştur.
Ayrıca araştırma bulguları, öğretmen ve yöneticilerin farklı özelliklerinin psikolojik
danışma ve rehberlik hizmetlerinden beklenti düzeylerini etkilemediğini; kız
öğrencilerin erkek öğrencilerden, genel liselerde okuyan öğrencilerin meslek
liselerinde okuyanlardan rehberlik hizmetlerinden daha çok beklenti içinde
olduklarını göstermiştir.

References

  • ADA, Ş. (1990). “Trabzon İli Ortaöğretim Okullarında Yürütülmekte Olan Rehberlik Hizmetlerinin Değerlendirmesi”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • AZİZ, A. (1994). “Araştırma Yöntemleri Teknikleri ve İletişim”, Turhan Kitabevi, Ankara.
  • BALCI, S. (1990). “Meslek Liselerinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerinden Beklentiler”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi ), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • BEESLEY, D. (2004). “Teachers’ Perceptions of School Counselor Effectiveness: Collaboration for Student Succes”, Education, Vol. 125, Issue 2. Winter p. 259-270, USA.
  • DENİZ, Z. (1993). “Liselerdeki Yönetici, Sınıf Öğretmeni ve Ders Öğretmenlerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İnönü Üniversitesi Malatya.
  • FOX, C. L & BUTLER, I. (2007). “If You Don’t Want to Tell Anyone Else You Can Tell Her: Young People’s Views on School Counselling”, British Journal of Guidance Counselling, Vol. 35, No:1, February, p. 97-114, England.
  • GENÇDOĞAN, B & ONUR, M. (2006). “Öğretmenlerin Rehberlik Etkinliklerinin Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 13, Erzurum.
  • GİBSON, R. L. (1962). “Pupil Opinion of High School Guidance Programs”, Personnel and Guidance Journal, 40, p. 453-457, USA. (Çeviren Görkem, N. ). (1985). Öğrencilerin Rehberlik Uzmanından Gördükleri Hizmetlerle Bekledikleri Hizmetler Arasındaki Fark, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • GÜLTEKİN, Ü. T. (2005). “Rehber Öğretmenlerin Görevlerini Yerine Getirme Düzeyleri”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • KARASAR, N. (2000). “Bilimsel Araştırma Yöntemi”, Nobel Yayınları, Ankara.
  • KEPÇEOĞLU, M. (1974). “Orta Dereceli Okullardaki Görevli Yönetici, Öğretmen, Rehberlik Uzmanı ve Sınıf Rehber Öğretmenlerinin Rehberlik Anlayışlarını Benimseyip Karşılaştırılması ve Aralarındaki Farkların Ortaya Çıkarılması”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • İŞTAHLI, B. (2005). “Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetlerinin Eğitimdeki Önemi”, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Tezsiz Yüksek Lisans Programı Seminer Dersi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • ONUR, M. (1997). “Giresun İli Merkez Lisesi Yönetici, Öğretmen ve Öğrencilerin Rehberlik Anlayışlarının İncelenmesi”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • ÖZDEMİR, İ. E. (1991). “Bazı Değişkenleri Liselerdeki Öğretmen, Danışman ve Yöneticilerin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerinden Beklentilerine Etkisi”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • ÖZTÜRK, A. (1999). “Lise Öğretmenlerinin Rehberlik Hizmetlerini Algılama Düzeyleri”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • REMLEY, T. P & ALBRİGHT, P. L. (1988). “Expectations for Middle School Counselors: Views of Parents”, The School Counselor, Mar. 35, 4, p. 290-296 , USA. (Çeviren, Özdemir, İ. E. ). (1991). “Bazı Değişkenleri Liselerdeki Öğretmen, Danışman ve Yöneticilerin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerinden Beklentilerine Etkisi”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • PİŞKİN, M. (1989). “Orta Dereceli Okullarda Görevli Yönetici, Öğretmen ve Danışmanların İdeal ve Gerçek Danışmanlık Görev Algıları”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • SUNDİN, K. (2005). “Developmental Guidance Program Needs as Perceived by Students and staff at Falls High School in International Falls, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), The Graduate School University of Wisconsin –Stout, USA.
  • SCHEEL, M. J & GONZALES, J. (2007). “An Investigation of a Model of Academic Motivation for School Counseling”, Professional School Counseling, Vol. 11, Issue 1, p49-56, USA.
  • SOYKATIRCI, M. (2004). “Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Okullardaki Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerine Bakış Açıları”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • TATLIOĞLU, K. (1999). “Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Servisinden Beklentiler Üzerine Bir Araştırma”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • TEKER, H. (2003). “Okul İdarecileri ve Öğretmenlerinin Okul Rehberlik Servisinin Belirlenmesi”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van. Konusundaki Bilinçlilik Düzeylerinin

GENEL VE MESLEK LİSELERİNDEKİ ÖĞRENCİ, ÖĞRETMEN VE YÖNETİCİLERİN PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMETLERİNDEN BEKLENTİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2009, Issue: 17, 96 - 111, 09.05.2013

Abstract

This study was conducted in order to determine the levels’ expectation in the general and vocational highs students, teachers and directors about psychological consultation and guidance services. The study was conducted in the schools located in 8 educational district in the city centre of Erzurum province in 2006- 2007 school year. The sample groups of the study consisted of 99 teachers, 20 directors and 261 10th grade students who were selected from the mentioned schools by impartial sampling method. The survey’s data collected by the survey of the expectations from the psychological consultation and guidance services which was developed by researcher. The collected data was then analysed by using a statistics program named SPSS. Research results have put forward that the managers the levels’ expectation from the psychological consultant and guidance services are much higher than those of students and teachers; teachers general expectation levels are higher than those of students; and there isn’t any difference between managers and teachers. Also research result have shown that the different aspect of managers and teachers don’t affect the levels expectation of the psychological consultant and guidance services; female students have more expectation the levels’ than male students and people who study in general schools have more expectations than students in vocational schools in guidance services.


References

  • ADA, Ş. (1990). “Trabzon İli Ortaöğretim Okullarında Yürütülmekte Olan Rehberlik Hizmetlerinin Değerlendirmesi”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • AZİZ, A. (1994). “Araştırma Yöntemleri Teknikleri ve İletişim”, Turhan Kitabevi, Ankara.
  • BALCI, S. (1990). “Meslek Liselerinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerinden Beklentiler”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi ), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • BEESLEY, D. (2004). “Teachers’ Perceptions of School Counselor Effectiveness: Collaboration for Student Succes”, Education, Vol. 125, Issue 2. Winter p. 259-270, USA.
  • DENİZ, Z. (1993). “Liselerdeki Yönetici, Sınıf Öğretmeni ve Ders Öğretmenlerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İnönü Üniversitesi Malatya.
  • FOX, C. L & BUTLER, I. (2007). “If You Don’t Want to Tell Anyone Else You Can Tell Her: Young People’s Views on School Counselling”, British Journal of Guidance Counselling, Vol. 35, No:1, February, p. 97-114, England.
  • GENÇDOĞAN, B & ONUR, M. (2006). “Öğretmenlerin Rehberlik Etkinliklerinin Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 13, Erzurum.
  • GİBSON, R. L. (1962). “Pupil Opinion of High School Guidance Programs”, Personnel and Guidance Journal, 40, p. 453-457, USA. (Çeviren Görkem, N. ). (1985). Öğrencilerin Rehberlik Uzmanından Gördükleri Hizmetlerle Bekledikleri Hizmetler Arasındaki Fark, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • GÜLTEKİN, Ü. T. (2005). “Rehber Öğretmenlerin Görevlerini Yerine Getirme Düzeyleri”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • KARASAR, N. (2000). “Bilimsel Araştırma Yöntemi”, Nobel Yayınları, Ankara.
  • KEPÇEOĞLU, M. (1974). “Orta Dereceli Okullardaki Görevli Yönetici, Öğretmen, Rehberlik Uzmanı ve Sınıf Rehber Öğretmenlerinin Rehberlik Anlayışlarını Benimseyip Karşılaştırılması ve Aralarındaki Farkların Ortaya Çıkarılması”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • İŞTAHLI, B. (2005). “Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetlerinin Eğitimdeki Önemi”, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Tezsiz Yüksek Lisans Programı Seminer Dersi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • ONUR, M. (1997). “Giresun İli Merkez Lisesi Yönetici, Öğretmen ve Öğrencilerin Rehberlik Anlayışlarının İncelenmesi”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • ÖZDEMİR, İ. E. (1991). “Bazı Değişkenleri Liselerdeki Öğretmen, Danışman ve Yöneticilerin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerinden Beklentilerine Etkisi”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • ÖZTÜRK, A. (1999). “Lise Öğretmenlerinin Rehberlik Hizmetlerini Algılama Düzeyleri”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • REMLEY, T. P & ALBRİGHT, P. L. (1988). “Expectations for Middle School Counselors: Views of Parents”, The School Counselor, Mar. 35, 4, p. 290-296 , USA. (Çeviren, Özdemir, İ. E. ). (1991). “Bazı Değişkenleri Liselerdeki Öğretmen, Danışman ve Yöneticilerin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerinden Beklentilerine Etkisi”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • PİŞKİN, M. (1989). “Orta Dereceli Okullarda Görevli Yönetici, Öğretmen ve Danışmanların İdeal ve Gerçek Danışmanlık Görev Algıları”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • SUNDİN, K. (2005). “Developmental Guidance Program Needs as Perceived by Students and staff at Falls High School in International Falls, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), The Graduate School University of Wisconsin –Stout, USA.
  • SCHEEL, M. J & GONZALES, J. (2007). “An Investigation of a Model of Academic Motivation for School Counseling”, Professional School Counseling, Vol. 11, Issue 1, p49-56, USA.
  • SOYKATIRCI, M. (2004). “Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin Okullardaki Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerine Bakış Açıları”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • TATLIOĞLU, K. (1999). “Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Servisinden Beklentiler Üzerine Bir Araştırma”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • TEKER, H. (2003). “Okul İdarecileri ve Öğretmenlerinin Okul Rehberlik Servisinin Belirlenmesi”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van. Konusundaki Bilinçlilik Düzeylerinin
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Adem Peker This is me

Canani Kaygusuz This is me

Publication Date May 9, 2013
Submission Date January 30, 2014
Published in Issue Year 2009 Issue: 17

Cite

APA Peker, A., & Kaygusuz, C. (2013). GENEL VE MESLEK LİSELERİNDEKİ ÖĞRENCİ, ÖĞRETMEN VE YÖNETİCİLERİN PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMETLERİNDEN BEKLENTİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(17), 96-111.