In thematic learning method students have an active role according to their abilities. In this study, it is investigated that the thematic learning how effective on the misconceptions of living and non-living things. The sample of the research consists of an experiment group and a control group from the 4th Class of a Government School that is in Hendek in Sakarya. The “Academic Personality Concepts Scale” was applied in order to measure students’ interests and ability to experiment group. After classifying students according to their interests and ability the subject is learned by thematic learning method in experiment group. In control group the subjects are studied according to the books. Studying papers are prepared to determine the misconceptions about livings and non-livings. The studying papers are applied as pre-test and post-test. The findings are investigated qualitatively and quantitatively. It has been seen that thematic learning is effective on remedying the misconceptions of the students about livings and non-living things.
Tematik öğretim metodunda öğrencilerin ilgi alanlarına göre aktif rol alması
esastır. Bu çalışmada ilköğretim 4. sınıflarda canlı ve cansız kavramlarla ilgili
yanılgıların giderilmesinde tematik öğretim metodu uygulamasının etkisi
araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemini Sakarya ili, Hendek İlçesi’nde devlete bağlı
bir ilköğretim okulunun 4. Sınıf şubelerinden rastgele seçilen bir deney ve bir
kontrol grubu oluşturmuştur. Deney grubunda öğrencilerin yetenek ve ilgi
alanlarını belirlemek için ‘Akademik Benlik Kavram Ölçeği’ uygulanmıştır.
Yetenekleri ve ilgileri doğrultusunda gruplara ayrılan deney grubunda tematik
öğretim metoduyla ders işlenmiştir. Kontrol grubunda ise ders kitabına bağlı
kalınmıştır. Öğrencilerdeki yanılgıları tespit etmek üzere çalışma yaprağı
hazırlanmıştır. Hazırlanan çalışma yaprağı ön test - son test şeklinde
uygulanmıştır. Elde edilen veriler nitel ve nicel veri analizi kullanılarak
değerlendirilmiştir. Öğrencilerdeki canlı ve cansız kavram yanılgılarını gidermede
tematik öğrenmenin etkili olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2009 Issue: 17 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.