Communication process is started and is determined the structure by school manager in schools. Communication skills which are appeared school managers’ personality traits, act important role to determine communication process of school and impress personnel’s behavior. From time to time problems can appear from various sources, as; managers, teachers, school structures or communication channel chosen in schools. Therefore communication process can not be well and there can be various communication problems in schools. This study aims to investigate the problems of managers assigned as managers and deputy managers during communication process in primary schools. In the study, the qualitative data were collected through semi-structured interviews held with seven primary school managers who are working in the Bakırköy province of İstanbul selected via purposeful sampling technique in the fall semester of
2008-2009 academic year. For the analysis of the data collected through semi-structured interviews, content analysis technique was used. The findings of the study indicated that the managers both assigned as principals and deputy managers have almost similar communication process and problems to each other.
Okullarda iletişim sürecini başlatan ve yapısını belirleyen kişi okul yöneticisidir.
Okul yöneticilerinin kişisel özellikleri arasında yer alan iletişim becerileri, okulun iletişim
süreçlerini belirlemede ve üyelerin okuldaki davranışlarını etkilemede son derece önemli
rol oynamaktadır. Zaman zaman okullarda yöneticilerden, öğretmenlerden, okulun
yapısından ya da seçilen kanallardan dolayı çeşitli sorunlar yaşanmakta bu sebeple iletişim
süreci iyi işlemeyip aksaklıklar ortaya çıkabilmektedir. Bu araştırmada da ilköğretim
okullarında asaleten ve vekaleten çalışan yöneticilerin iletişim sürecinde yaşadıkları
problemler belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada nitel veriler amaçlı örnekleme yolu
izlenerek İstanbul ili Bakırköy İlçesi’nde görev yapan yedi ilköğretim okulu yöneticisiyle
yapılan yarı-yapılandırılmış görüşmelerle 2008-2009 öğretim yılı güz döneminde
toplanmıştır. Görüşmeler esnasında elde edilen veriler, içerik analizi tekniği ile
çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda hem asaleten hem de vekaleten görev yapan
yöneticilerin okullarda yaşadıkları iletişim süreci ve problemlerinin birbirine benzer
olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2009 Issue: 18 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.