Bu çalışmanın amacı ilköğretim çağı öğrencilerinin sportif faaliyetlere katılım
düzeyi ile iletişim beceri düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Veri
toplama aracı olarak kullanılan anket formu üç bölümden oluşmaktadır. Birinci
bölümde öğrencilere ait demografik özellikler, ikinci bölümde araştırmacılar
tarafından geliştirilmiş ve 5’li likert ölçeğine göre hazırlanmış 7 ifadeden oluşan
sportif faaliyetlere katılım ölçeği bulunmaktadır. Üçüncü bölümde ise 45 sorudan
oluşan ve Ersanlı ve Balcı (1996) tarafından geliştirilen İletişim Becerileri
Envanteri kullanılmıştır. Araştırma için Kayseri Merkez ilçelerinden örneklem
olarak seçilen 9 ilköğretim okuluna toplam 549 öğrenciye anket formu
uygulanmış, ankete ilişkin veriler SPSS istatistik programına yüklenmiş ve her
türlü analiz bu program aracılığı ile yapılmıştır. Araştırmanın hipotezlerini test
etmek amacıyla korelasyon analizi, bağımlı ve bağımsız değişkenler arasında
farklılık analizi ve çoklu değişkenler arasında farklılık analizi yapılmıştır. Ayrıca
elde edilen değerler frekans dağılımları ve yüzdeler şeklinde özetlenmiştir.
Yapılan korelasyon analizine göre, sportif faaliyetlere katılım ile iletişim
becerileri ve ortaöğretim başarı düzeyi arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu
tespit edilmiştir (p < 0.001).
The purpose of this study is to analyze the relationships between the primary school-students’ levels of participation in sportive activities and their levels of communication skills. The survey form used as the data collection tool consists of three sections. The first section includes demographic characteristics of the; the second section includes The Sports Activity Scale, which was
developed by the researchers and prepared on the basis of Five-Point Likert Scale, consisting of seven items. The Communication Skills Inventory, which was developed by Ersanlı and Balcı (1996), consisting of 45 questions was used in the third section. In the research, the survey form was applied to the sample group consisting of 549 students from 9 different primary schools in the central districts of Kayseri. The survey data was loaded to the SPSS statistical program and every kind of analysis was conducted by means of this program. The correlation
analysis, the discriminant analysis between dependent and independent variations and the multiple-discriminant analysis were conducted to test the hypotheses of the research. In addition, the scores obtained were summarized in frequency distributions and percentages. According to the correlation analysis, it was found out that there was a positive relationship between the participation in sportive activities and communication skills and the middle school success level (p‹0. 001).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 19 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.