In this study viewpoints of different subject area teachers towards ICT and their technical and pedagogical use of ICT level, and competencies in the use of ICT are examined. The study conducted with ten primary school teachers who work in Đstanbul. The study was designed in qualitative approach and ‘case study’ method is used. Semi-structured interviews were used as means of data collection technique. For the analysis of interview data ‘constant comparison method’ is employed. Results of the study show that there are some definitive factors which determine teachers’ level of use of ICT for class activities. Those are; the time spent on ICT, previous experiences on computer and computer skills, frequency of computer use, positive or negative attitudes towards use of ICT. At the end of the study some recommendations and suggestions were made in order to encourage teachers to get benefitted from ICT in pedagogical means and how to develop their interests, attitudes, knowledge and skills about use ofICT for pedagogical purposes.
Bu arastırmada bir ilköğretim okullunda görev yapan öğretmenlerin bilisim
teknolojilerine bakıs açıları, bu teknolojileri ders aktivitelerinde kullanma
düzeylerine iliskin görüsleri ve yeterlikleri incelenmistir. Arastırma Đstanbul
ilindeki bir ilköğretim okulunda besi brans ve besi sınıf öğretmeni olmak üzere
toplam on öğretmenle yürütülmüstür. Bu çalısmada nitel arastırma yaklasımı
kapsamındaki ‘özel durum çalısması’ yöntem olarak benimsenmis, arastırmada
yarı-yapılandırılmıs mülakat tekniği veri toplama aracı olarak kullanılmıstır.
Veri analizinde de nitel arastırma metotlarında sıkça kullanılan ‘sürekli
karsılastırmalı analiz’ yöntemi kullanılmıstır. Elde edilen bulgulara göre
bilgisayarla geçirilen zaman, bilgisayar kullanma becerisi ve yasanan
deneyimler, bilgisayarı kullanma sıklığı, bilisim teknolojilerini kullanmaya karsı
gelistirilen olumlu ya da olumsuz tutum öğretmenlerin ders etkinliklerinde
bilisim teknolojilerinden yararlanma düzeyleri konusunda belirleyici rol
oynamaktadır. Öğretmenlerin teknik ve pedagojik bilgi yetersizlikleri, zaman
darlığı ve kalabalık sınıflar öğretmenlerin bilisim teknolojilerini kullanmalarını
engelleyen önemli etmenler olarak ortaya konmustur. Arastırmanın sonunda
öğretmenlerin bilisim teknolojilerine yönelik bilgi ve becerileriyle bilisim
teknolojilerinden pedagojik anlamda yararlanmalarını tesvik eden ilgi, tutum ve
davranıslarını gelistirici çesitli öneriler getirilmistir.
Anahtar Kelimeler: Bilisim Teknolojileri, Öğretmen görüsleri ve yeterlilikleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 19 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.