The development in education and technology has promoted use of technology in instruction. In this integration process, the quality and level of the teachers and students’ skills of educational technology is very important. During the education, individuals’ prior experiences and their knowledge about information technologies affect their use of educational technologies. In the learning and teaching environments, who should use technology and in what level and how is still important as it was before. In the teacher preparation programs, how students are using technology and the education they have received about that should be evaluated. Thus, the one of the purpose of this study is to explore how students in Turkish education program
use computers which have mathematical structure. The main purpose of this study is to find how students in Turkish Education major views computer supported education and how computers can be used in other lessons. In addition to students overall views, this study also explored how girls and boys use technology differently. This study is conducted in 2009-2010 academic year with students in Turkish Education major (Both regular day class and night class students) at Erciyes University. The data of this study is based on survey and open-ended questions and the analysis of this data was, therefore, done with both qualitative and quantitative approaches.
Educational technology teacher candidates technology integration teacher education Turkish Language Arts
lanılmasını ve hızla yaygınlaşmasını sağlamaktadır. Bu süreçte öğretmen ve
öğrencilerin öğretim teknolojilerini kullanma becerilerinin niteliği ve seviyesi
oldukça önemlidir. Eğitim sürecinde bireylerin özellikle bilişim teknolojilerine
yönelik bilgi düzeyleri ve kanaatleri onların öğretim teknolojilerinden
yararlanmasını etkilemektedir. Öğrenme ve öğretme ortamlarında kimin bilişim
teknolojisinden nasıl, ne ölçüde yararlanabildiği önceki zamanlarda olduğu gibi
bugün de sorgulanması gereken bir durumdur.
Öğretmen yetiştiren kurumlarda öğrencilerin eğitimde bilgisayardan
yararlanma düzeyleri ve onların bu konuda aldıkları eğitimin irdelenmesi
gerekir.Türkçe Eğitimi bölümü öğrencilerinin sayısal yapı olarak algılanan
bilgisayardan ne ölçüde yararlanabildiği merakı bu araştırmanın yapılmasının
nedenlerinden birisidir. Bu çalışmanın amacı, Türkçe öğretmenliği bölümünde
eğitim gören öğrencilerin bilgisayar destekli eğitimin derslerdeki uygulamalarına
yönelik bakış açılarını tespit etmektir. Ayrıca araştırmaya katılan öğrencilerin genel
görüşleriyle birlikte, kız ve erkek öğrenciler arasındaki teknoloji kullanma
farklılıkları da bu çalışmada incelenmiştir. Bu çalışma, 2009-2010 eğitim öğretim
döneminde Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Bölümü
ikinci sınıfında birinci ve ikinci öğretim öğrencileriyle yapılmıştır. Anket ve açık uçlu
sorular ile elde edilen veriler, hem nitel hem de nicel olarak analiz edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 20 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.