Bu araştırmada, farklı programlardaki öğretmen adaylarının öğretmenlik
mesleğine yönelik tutumları karşılaştırılmıştır. Çalışma, Rize Üniversitesi Eğitim
Fakültesinde öğrenim gören 180 Sınıf, 101 İlköğretim Matematik, 42 Din Kültürü ve
Ahlak Bilgisi, 33 Fen Bilgisi ve 30 Sosyal Bilgiler öğretmenliği programı birinci sınıf
öğrencisi olmak üzere toplam 386 kişiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, Özgür
(1994) tarafından geliştirilen Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği
kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 17,0 programından yararlanılmış ve t-testi
ile ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, tutum ölçeğinde Sosyal Bilimler
(Sınıf, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Sosyal Bilgiler) alanı öğretmenlik
programlarındaki öğretmen adaylarının, Fen Bilimleri(İlköğretim Matematik, Fen
Bilgisi) alanındakilere göre daha yüksek puanlar aldıkları görülmüştür. Sınavsız
öğrenci alan liselerden mezun olan öğretmen adaylarının, sınavla öğrenci alan
liselerden mezun olanlara göre daha olumlu tutumları olduğu bulunmuştur. Ayrıca
kız öğretmen adaylarının erkek öğretmen adaylarına göre öğretmenlik mesleğine
yönelik daha olumlu tutumlara sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen
adaylarının öğrenim gördükleri programını tercih etme sırasına bağlı olarak ise
tutum puanlarının anlamlı şekilde farklılaşmadığı ortaya çıkmıştır. Öğrencilere
yapılan mesleki rehberlik çalışmalarında öğrencilerin tutumları göz ardı
edilmemelidir. Ayrıca eğitim fakültelerinde öğretmenlik mesleğine ilişkin olumlu
tutumlar kazandırılmasına yönelik faaliyetlerin artırılmasının yararlı olacağı
düşünülmektedir.
This research aims to compare the pre-service teachers’ attitudes in the different programs toward teaching profession in terms of different variables. This study was performed with a total of 386 students; 180 Primary, 101 Mathematics, 42 Religious Culture and Moral Knowledge, 33 Science, and 30 Social Studies Departments which were all first grade students at the Faculty of Education in Rize University. The Attitude Scale towards Teaching Profession (Özgür, 1994) was used as data gathering instrument. Statistical analyses of the data done with SPSS 17.0
and margin of error was accepted as .05. t-test and ANOVA were utilized in data analyzing. Results of the research revealed that scores of students’ attitudes towards teaching profession in the field of Social Science (Primary, Religious Culture and Moral KnowledgeandSocial Studies) were higher than Science(Science and Mathematics) students’. The scores of the students those were graduated from high schools accepting students without entrance examination were higher than the scores of those were graduated from high schools accepting students with entrance examination. The scores of female students were higher than male students’ however there wasn’t significant difference according to their department order which they preferred at the entrance examination. Students’ attitudes shouldn’t to take into consideration in vocational guidance. Moreover, increasing the activities in order to improve positive attitudes towards teaching profession at the faculty of educations can be effective.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 20 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.