The aim of this study was to determine the relation between the educational level of students’ parents, their income levels, sexes, the field that student prefers in the university examination and his math-interest. Therefore a math-interest scale of five-likert type was developed in such a way as to include 22 items, each of which out with sub-statements concerned with math-love, preference of math, tendancy toward math and the teacher as a means of creating enthusiasm about math. The scale of math-interest was directed to totally 300 students who were to
take the university examination. The result achieved indicated that no significant difference as regards math-interest was found between male and female students in terms of the effect of ’ educational level on the students’ preference of a field in the university exam. However, the results also showed a relation between educational expectations and income level, which meant that the math-interest of the students from the families with a medium level of monthly income was higher than that of the students from the families with low or high level of monthly income. Based on the results achieved, a number of suggestions were made.
Bu araştırmanın amacı öğrencilerin ebeveynlerinin öğrenim düzeyleri, gelir düzeyleri, cinsiyetleri ve ÖSS sınavına girdikleri alanlarla matematik ilgisi arasındaki ilişkileri belirlemektir. Bu amaçla, içerisinde matematikten hoşlanma, matematiği tercih etme, matematiğe yönelme ve iç uyarıcı olarak öğretmen alt boyutlarla ilgili ifadelerin yer aldığı toplam 22 madde içeren beşli likert tipi matematik ilgi ölçeği geliştirilmiştir. Matematik ilgi ölçeği sadece ÖSS sınavına girecek öğrencilerden oluşan toplam 300 öğrenciye uygulanmıştır. Bu araştırmadan elde edilen bulgulara göre kız ve erkek öğrenciler arasında, öğrencilerin ÖSS’ye giriş alanlarına göre, anne ve babalarının öğrenim durumları arasında matematik ilgisi ile ilgili anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır. Fakat, araştırmadan elde edilen bulgular gelir düzeyi ile eğitim beklentisi arasında bir ilişki olduğunu göstermektedir. Ailelerinin aylık geliri orta düzeyde olan öğrencilerin ailelerinin aylık geliri düşük ve yüksek olan öğrencilere oranla matematik ilgisinin daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar dahilinde bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 20 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.