Research Article
BibTex RIS Cite

THE PREFERENCES OF STUDENTS REGARDING THE NARRATIVE TEXT ELEMENTS FOR INSTRUCTION STAGE

Year 2010, Issue: 20, 119 - 139, 09.05.2013

Abstract

The aim of this study is to examine the preferences of students regarding the narrative text elements and subject for instruction stage and gender. For this aim, 5th, 8th, 12th grade student and Uşak University Education Faculty Turkish and Primary School Teacher Department 4th grade students (37, 5th, 50 8th, 50 12th and 50 student total 187 participant ) who stay in Uşak was selected and preference narrative text elements determining questionnaire was applied. In the study it was determined students’ preferences from narrative text are affected by instruction stage and gender and instruction stage is more effect than gender

References

  • Aktaş, Ş. (2003). Roman Sanatı Ve Roman İncelemesine Giriş. Akçağ Yayınları. Ankara.
  • Aktaş, Ş., GÜNDÜZ, O. (2002). Yazılı Ve Sözlü Anlatım. Akçağ Yayınları. Ankara.
  • Akyol, H. (1999). Hikâye Haritası Yöntemiyle Metin Öğretimi. Millî Eğitim. S. 142, Nisan-Mayıs-Haziran.
  • Alp, Z. (2000). Tahsin Yücel’in Komşular Adlı Öyküsünde Uzam. Hacettepe Ü. Edebiyat Fak. Dergisi. C. 17, S.1, S. 109-119.
  • Bolat, S. (2003). Öykü Yazma Teknikleri. Papirüs Yayınları. İstanbul.
  • Burroway J., Weınberg, S. (2003). Writing Fiction. Longman. New York.
  • Cemiloğlu, M. (1998). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. Uludağ Ün. Basımevi. Bursa.
  • Chenfeld, M. B. (1978). Teaching Language Arts Creatively.Harcourt Brace Jovanovich Publishers. San Diego.
  • Çetişli, İ. (2004). Metin Talilerine Giriş II. Akçağ Yayınları. Ankara.
  • Dick, K. S. (1996).The Learner As A Reader. Learning Media Limited. Crown (Yeni Zelanda).
  • Donelson K. L., Nılsen A. P. (2005). Literature For Today’s Young Adults. Pearson/Allyn And Bacon. Boston.
  • Foster, E. M. (1982). Roman Sanatı. Çeviren: Aytür, Ü. Adam Yayınları. İstanbul.
  • Galda, L. Ash, G. E., Cullıan, B. E. (2000). Children’s Literature. Handbook Of Reading Research Barr, R., Kamil, M. Ve Diğer. (Ed.) Lawrence Erlbaum Associates Publishers.Londra.
  • GangI, J. M. (2004). Encountering Children’s Literature.Pearson Education. Boston.
  • Gürel, N. R. (1997). Atatürk Devrinde Tahkiyeli Eserle İlgili Arayışlar. Gazi Ü. Kastamonu Eğitim Fak. Dergisi. C. 2, S. 3, S. 54-63.
  • Hennıngs, D. G. (2000). Communication In Action. Houghton Mifflin Company. Boston.
  • Huck, C., Kiefer, B. (2004).Children’s Literature in the Elementary School.Mc Graw Hill.Boston.
  • Karaalioğlu, S. K. (2000). Sözlü Yazılı Kompozisyon: Konuşmak Ve Yazmak Sanatı İnkılâp Kitapevi. İstanbul.
  • Kirszner, L., Mandel, S. (2004). Literature: Reading, Reacting Writing. Thompson Publishing. Boston.
  • Lukens, R. J. (2004) .A Critical Handbook Of Children’s Literature. Paper Collins. New York.
  • Louverse M., Kuıken D. (2004). The Effect Of Personal Involvement In Narrative Discourse. Discourse Processes. C. 38, S.2, S 169-172.
  • Narlı, M. (2002). Romanda Zaman Ve Mekan Kavramları. Balıkesir Ü. Sosyal Bilimler Ens. Dergisi. C. 5, S. 7, Mayıs, S. 91-106.
  • Nas, R. (2002). Örneklerle Çocuk Edebiyatı. Ezgi Yayınevi. Bursa.
  • Ochs, E. (1998). Narrative.Discourse As Structure And Proces.Tean, A. Van Dick (Ed.).Sage Publications. London.
  • Oğuzkan, A. F. (2000). Çocuk Edebiyatı. Anı Yayınları. Ankara.
  • Okutan, M. (1997). Çocuk Kitap Ve Eğitim. Yaşadıkça Eğitim, S. 54, S. 22-25.
  • Ong, W. J. (1999). Sözlü Ve Yazılı Kültür.Çev: Sema Postacıoğlu Banan. Metis Yayınları. İstanbul.
  • Russel, D. (2005). Literature For Children. Pearson Publishing.Boston.
  • Sınar, A. (1995). Çocuk Yayınlarında Bulunması Gereken Özellikler. Milli Eğitim Dergisi, S. 127, Nisan-Mayıs-Haziran, S. 40-42.
  • Summers, M. (1986). The Story Preferences Of Preschool Children.Erıc No: Ed279433.
  • Yakıcı, A. ve Diğ. (2005). Türkçe Yazılı Anlatım.Bilge Yayınları. Ankara.
  • Tosunoğlu, M. (2002). Türkçe Öğretiminde Okuma Alışkanlığı Ve Çocukların Okuma Eğilimleri. Türk Dili. S. 609 Eylül, S. 547–564

ÖĞRETİM KADEMESİNE GÖRE ÖĞRENCİLERİN HİKÂYE UNSURLARINA İLİŞKİN BEKLENTİLERİ

Year 2010, Issue: 20, 119 - 139, 09.05.2013

Abstract

Bu çalışmanın amacı öğrencilerin hikâye edici metin unsurlarına ve
konularına ilişkin beklentilerinin öğretim kademesi ve cinsiyet değişkeni açısından
incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda Uşak’ta ikamet eden ilköğretim beşinci,
sekizinci, orta öğretim on ikinci sınıfa devam eden (37 beşinci, 50 sekizinci ve 50 on
ikinci sınıf olmak üzere) 137; Uşak Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği ve Türkçe
Öğretmenliği bölümü dördüncü sınıfa devam eden 50 öğrenci olmak üzere toplam
187 öğrenciye ulaşılmış ve “Hikâye Edici Metin Unsurlarına İlişkin Beklentileri
Tespit Etme Anketi” uygulanmıştır. Uygulamada öğrencilerin hikâye unsurlarına ve
konularına ilişkin beklentilerinin sınıf seviyesi ve cinsiyet değişkeninden etkilendiği
ve sınıf seviyesi değişkeninin cinsiyet değişkenine göre daha etkili olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.

References

  • Aktaş, Ş. (2003). Roman Sanatı Ve Roman İncelemesine Giriş. Akçağ Yayınları. Ankara.
  • Aktaş, Ş., GÜNDÜZ, O. (2002). Yazılı Ve Sözlü Anlatım. Akçağ Yayınları. Ankara.
  • Akyol, H. (1999). Hikâye Haritası Yöntemiyle Metin Öğretimi. Millî Eğitim. S. 142, Nisan-Mayıs-Haziran.
  • Alp, Z. (2000). Tahsin Yücel’in Komşular Adlı Öyküsünde Uzam. Hacettepe Ü. Edebiyat Fak. Dergisi. C. 17, S.1, S. 109-119.
  • Bolat, S. (2003). Öykü Yazma Teknikleri. Papirüs Yayınları. İstanbul.
  • Burroway J., Weınberg, S. (2003). Writing Fiction. Longman. New York.
  • Cemiloğlu, M. (1998). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. Uludağ Ün. Basımevi. Bursa.
  • Chenfeld, M. B. (1978). Teaching Language Arts Creatively.Harcourt Brace Jovanovich Publishers. San Diego.
  • Çetişli, İ. (2004). Metin Talilerine Giriş II. Akçağ Yayınları. Ankara.
  • Dick, K. S. (1996).The Learner As A Reader. Learning Media Limited. Crown (Yeni Zelanda).
  • Donelson K. L., Nılsen A. P. (2005). Literature For Today’s Young Adults. Pearson/Allyn And Bacon. Boston.
  • Foster, E. M. (1982). Roman Sanatı. Çeviren: Aytür, Ü. Adam Yayınları. İstanbul.
  • Galda, L. Ash, G. E., Cullıan, B. E. (2000). Children’s Literature. Handbook Of Reading Research Barr, R., Kamil, M. Ve Diğer. (Ed.) Lawrence Erlbaum Associates Publishers.Londra.
  • GangI, J. M. (2004). Encountering Children’s Literature.Pearson Education. Boston.
  • Gürel, N. R. (1997). Atatürk Devrinde Tahkiyeli Eserle İlgili Arayışlar. Gazi Ü. Kastamonu Eğitim Fak. Dergisi. C. 2, S. 3, S. 54-63.
  • Hennıngs, D. G. (2000). Communication In Action. Houghton Mifflin Company. Boston.
  • Huck, C., Kiefer, B. (2004).Children’s Literature in the Elementary School.Mc Graw Hill.Boston.
  • Karaalioğlu, S. K. (2000). Sözlü Yazılı Kompozisyon: Konuşmak Ve Yazmak Sanatı İnkılâp Kitapevi. İstanbul.
  • Kirszner, L., Mandel, S. (2004). Literature: Reading, Reacting Writing. Thompson Publishing. Boston.
  • Lukens, R. J. (2004) .A Critical Handbook Of Children’s Literature. Paper Collins. New York.
  • Louverse M., Kuıken D. (2004). The Effect Of Personal Involvement In Narrative Discourse. Discourse Processes. C. 38, S.2, S 169-172.
  • Narlı, M. (2002). Romanda Zaman Ve Mekan Kavramları. Balıkesir Ü. Sosyal Bilimler Ens. Dergisi. C. 5, S. 7, Mayıs, S. 91-106.
  • Nas, R. (2002). Örneklerle Çocuk Edebiyatı. Ezgi Yayınevi. Bursa.
  • Ochs, E. (1998). Narrative.Discourse As Structure And Proces.Tean, A. Van Dick (Ed.).Sage Publications. London.
  • Oğuzkan, A. F. (2000). Çocuk Edebiyatı. Anı Yayınları. Ankara.
  • Okutan, M. (1997). Çocuk Kitap Ve Eğitim. Yaşadıkça Eğitim, S. 54, S. 22-25.
  • Ong, W. J. (1999). Sözlü Ve Yazılı Kültür.Çev: Sema Postacıoğlu Banan. Metis Yayınları. İstanbul.
  • Russel, D. (2005). Literature For Children. Pearson Publishing.Boston.
  • Sınar, A. (1995). Çocuk Yayınlarında Bulunması Gereken Özellikler. Milli Eğitim Dergisi, S. 127, Nisan-Mayıs-Haziran, S. 40-42.
  • Summers, M. (1986). The Story Preferences Of Preschool Children.Erıc No: Ed279433.
  • Yakıcı, A. ve Diğ. (2005). Türkçe Yazılı Anlatım.Bilge Yayınları. Ankara.
  • Tosunoğlu, M. (2002). Türkçe Öğretiminde Okuma Alışkanlığı Ve Çocukların Okuma Eğilimleri. Türk Dili. S. 609 Eylül, S. 547–564
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Başaran This is me

Publication Date May 9, 2013
Submission Date January 30, 2014
Published in Issue Year 2010 Issue: 20

Cite

APA Başaran, M. (2013). ÖĞRETİM KADEMESİNE GÖRE ÖĞRENCİLERİN HİKÂYE UNSURLARINA İLİŞKİN BEKLENTİLERİ. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(20), 119-139.