Bu çalışmada, okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin, serbest
zaman etkinliklerine ilişkin uygulamalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Okul
öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 110 öğretmenin çalışma grubuna dahil
edildiği çalışmada, araştırmacılar tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ve
Serbest Zaman Anket Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde ve frekans
dağılımları dikkate alınmıştır. Araştırma sonucunda; okul öncesi eğitim
kurumlarında genellikle tüm ilgi köşelerinin bulunduğu ve sanat çalışmalarına yer
verildiği görülmüştür. Öğretmenleri ilgi köşelerine daha çok okul yönetiminin
desteğiyle materyal sağladıkları, serbest zaman etkinliklerini planlarken amaç ve
kazanımları dikkate aldıkları, daha çok çocukların tercihlerine önem verdikleri ve
bu etkinliklere 45 ila 60 dakika zaman ayırdıkları bulunmuştur. Çocukların tercih
ettikleri köşeler ve sanat çalışmalarının cinsiyetlerinden etkilendiği, öğretmençocuk
paylaşımının en fazla olduğu evcilik köşesinde çocukların daha fazla vakit
geçirdikleri dikkat çekmiştir. Ayrıca aile katılımının genellikle materyal desteği
sağlama şeklinde gerçekleştiği bulunmuştur. Çalışma sonuçları ve literatür bilgileri
ışığında çeşitli öneriler geliştirilmiştir.
ln this study it has been aimed to examine the free time activities of the teachers who work in pre-school educational institutions. 110 teachers who work in pre-school educational institutions have been included in the study and Personal lnformation Form and Free Time Survey Form have been used. ln the analysis of the data, distribution of percentage and frequency have been taken into consideration. As a result of the study it has been observed that the center of attention is generally on the corners of interest where the works of art take place. lt has also been observed that teachers generally provide materials to the corners of interest with the support of the school administration, they take the aims and gains into consideration while planning
free time activities, give priority to the preferance of the children and spend time between 45 and 60 minutes for these activities. The corners of interest and works of art are affected by their genders and they spend more time on the play house corners where the teacher-child interaction take place intensively. Besides, it has been found out that the involvement of the parents have taken place in the form of material support. In the light of the findings and the literature some suggestions have been proposed
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 10, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 22 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.