In this study it was aimed to investigate the students’opinions regarding using zoos which are one of the out of school learning environments, as an educational resource in science teaching. For this purpose, a qualitative data was obtained by semistructured interviews in order to resolve the problem. Study group which was selected with purposeful sampling strategy was composed of 33 sixth grade students of Piri Reis Elementary School in Gölcük which is a district in the province of Kocaeli. The study was conducted in 2011-2012 academic year. In this study as a data collection instrument, semi-structured interviews were conducted with students in order to obtain their conceptions regarding the current status of zoos in science teaching. For analysis of data collected through semi-structured interviews, content analysis technique was used. As a result of the interviews conducted with students, it was concluded that they have perceived zoos as an educational environment and science can be learned outside of the classroom. Moreover, they have established a relationship between activities conducted in zoos and science and technology course and it was found that environments like zoo affect students’ thoughts regarding science and technology course in a cognitive and effective level. The results of this study in which student’ opinions were evaluated, presented findings regarding the usage of zoos as an educational resourse to promote science teaching in Turkey and contributed to the literature.
Bu çalışmada; ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin okul dışı öğrenme ortamlarından hayvanat bahçelerinin öğretim sürecinde kullanımına ilişkin görüşlerinin neler olduğunun araştırılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda; araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde edilen nitel veriler toplanarak araştırma problemine cevap aranmıştır. Araştırmanın amaçsal örnekleme yöntemi ile seçilen çalışma grubunu; 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Kocaeli İli’nin Gölcük İlçesi’nde bulunan Piri Reis İlköğretim Okulu’nda öğrenim gören 33 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak hayvanat bahçelerinin fen öğretiminde kullanımına ilişkin, öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yürütülmüş, verilerin çözümlenmesinde ise; içerik analizine başvurulmuştur. Öğrencilerle yapılan görüşmeler sonucunda; hayvanat bahçelerinin bir eğitim ve öğretim ortamı olarak algılandığı ve sınıf dışında da fen konularının öğrenilebileceği sonucuna ulaşılmıştır. Buna ek olarak, hayvanat bahçelerinde yapılan faaliyetler ile Fen ve Teknoloji Dersi arasında ilişki kurulduğu ve bu tür ortamların öğrencilerin Fen ve Teknoloji Dersine karşı olan düşüncelerini bilişsel ve duyuşsal düzeyde etkilediği bulunmuştur. Öğrenci görüşlerinin değerlendirildiği bu çalışma ile ülkemizde fen
öğretiminde hayvanat bahçelerinin eğitimsel amaçlı kullanımı ile ilgili bulgular sunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 10, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 24 Issue: 24 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.