Life Studies textbooks help students to gain experience related to life itself, to discuss the events and issues and develop a personal stance for the life. The new curriculum launched in 2005 has seriously affected the content of the Life Studies courses. The new Life Studies textbooks introduce the potential problems that students possibly face in their everyday life or in their school environments as in the form of case studies. In this sense, the purpose of the present study is to illuminate in what ways and how effective the case study approach as one of the teaching methods used in the Life Studies textbooks can be used in classroom environments. Interview and observation methods were used as the main data collection tools. Sixty five classroom teachers of 1.,2. and 3rd grades were interviewed. In addition, three hours of Life Studies lecture, which is based on case study method, of the 15 classroom teachers were observed. The content analysis was applied to the data obtained through the interviews and observations. Some of the outcomes of the research are; teachers mainly benefitted the case studies appear on the teachers’ guide book, textbook and student’ study book; the teachers, not pupils, mostly draw a conclusion while case studies were evaluated in the classrooms.Although case studies have great potential in the new Life Studies textbooks, the application of the case studies in the classroom environments need to be improved in some respects.
Hayat Bilgisi derslerinin, çocukların yaşamı anlaması, gerçek hayata ilişkin deneyimler kazanması ve dünyayı anlamlandırması noktasında öneminin gittikçe arttığı söylenebilir. Bu anlamda da Hayat Bilgisi dersleri 2005 program değişikliğinden en çok etkilenen derslerden biri olmuştur. Bu bağlamda Hayat Bilgisi dersinde kullanılabilecek yöntemlerden biri de, gerçek yaşama ilişkin deneyimler sunarak öğrencilerde farklı bakış açıları oluşturmaya çalışan örnek olay yöntemidir. Bu çerçevede araştırmanın amacı, Hayat Bilgisi dersi öğrenme ortamlarında örnek olay yönteminin kullanımının etkililiğini belirlemektir. Bu amaçla 65 öğretmenle görüşme yapılmış, 15 öğretmenin de üçer saat süreyle dersi gözlenmiştir. Görüşme ve gözlemden elde edilen verilere, nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi uygulanmıştır. Araştırmadan öğretmenlerin örnek olay yöntemiyle işledikleri dersin sürecine ilişkin elde edilen veriler, öğretmenin
ve öğrencilerin kendi hayatından örnek olaylar sunduğunu, örnek olayla ilgili soruların sorulduğunu, örnek olayın sonuca bağlandığını göstermektedir. Bununla beraber araştırma sonuçları, öğretmenlerin örnek olay metinlerini daha çok kesmeden ve sözlü olarak sunduklarını, örnek olayla gerçek hayatın ilişkilendirildiğini, örnek olayların çoğunlukla sonuca ulaştırıldığını ortaya çıkarmıştır. Bunun sonucunda örnek olaylar Hayat Bilgisi ders kitaplarında çok yer işgal etse de, bunların sınıfta öğrencilerle işlenmesi noktasında bazı sorunlar olduğu açıktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2014 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 26 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.