The objective of this research is determined as to examine preservice teacher students’ perception concerning psychological counsellor. In this study, qualitative methods were applied to the analysis under the metaphor Besides that in analyzing the collected data one of the techniques of qualitative analysis, the content analysis is used. The participant group of this study consists of 269 preservice teacher students studying at Marmara University, Atatürk Faculty of Education; art teaching, education of religion and ethics, turkish language and elementary mathematics departments in 2012-2013 academic year. As data collection tool, in order to determine participants’ mental images (metaphors) concerning psychological counselor concept, the participants are required to fill this phrase: “The psychological counselors are like …; because … . According to the findings of the study, the preservice teachers generated total 121 valid metaphors concerning student concept. These metaphors are grouped under 7 different conceptual categories in terms of their common traits. These conceptual categories are as below: The Psychological Counselor as guide, The Psychological Counselor as Nonfunctional, The Psychological Counselor Showing Empathic Manner (Sympathising), The Psychological Counselor as Creating Stressless Atmosphere, The Psychological Counselor as Supportive and Formative, The Psychological Counselor as Confidant and The Psychological Counselor as Informative. It shows that according to how preservice teachers reveal, the most metaphors in these categories are in guide category. Respectively the psychological counselor as supportive and formative, nonfunctional, creating stressless atmosphere, confidant, showing empathic manner and informative follow this category.
psychological counseling metaphors guidance psychological consultation preservice teachers.
Bu araştırmanın temel amacı öğretmen adaylarının psikolojik danışmana ilişkin algıların incelenmesi olarak belirlenmiştir. Bu araştırmada nitel yöntem kapsamında metafor analizi uygulanmıştır Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 öğretim yılında, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi resim,dinkültürü ve ahlak biligisi, türkçe ve ilköğretim matemetik bölümlerinde okuyan toplam 269 öğretmen adayı öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak psikolojik danışman kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri (metaforları) belirlemek için katılımcıların “psikolojik danışman…… . . . gibidir; çünkü ……... . .” ibaresini tamamlamaları istenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmen adayları psikolojik danışman kavramına ilişkin toplam 121 adet geçerli metafor üretmiştir. Bu metaforlar ortak özellikleri bakımından 7 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Bu Kavramsal kategoriler şunlardır;
“yönlendirici ve yol gösterici olarak psikolojik danışman”, “işlevlerini yapmayan olarak psikolojik danışman”, “empatik (duygudaş) tutum gösteren psikolojik danışman”, “stressiz atmosfer oluşturan olarak psikolojik danışman”, “destekleyici ve geliştirici olarak psikolojik danışman”, “sırdaş olarak psikolojik danışman”, bilgilendirici olarak psikolojik danışman”dir. Bu kategorilerdeki metaforların, öğretmen adayları tarafından ortaya koyuluş şekline göre en fazla ifade edilenin “yönlendiri ve yol gösterici” kategorisinde yer aldığı görülmüştür. Bu kategoriyi sırasıyla “destekleci ve geliştici”, “işlevlerini yapmayan”, “stressiz atmosferi oluşturan”, “sırdaş”, “empatik tutum sergileyen” ve “bilgilendirici olarak psikolojik danışman” oluşturmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2014 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 26 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.