The goal of this study is to discover opinions of pre-school teachers on school-family cooperation. This is a qualitative study examining opinions of pre-school teachers on school-family cooperation. 17 teachers working in İstanbul comprise the study sample. Semi-structured interview questions designed by the researchers have been used as the means of data collection. Descriptive analysis technique has been used in interview data analysis, which is suitable for qualitative data analysis. According to study results, teachers have said that school-family cooperation maximizes the quality of education at school, is influential in enhancing quality of the instution and helps the families to learn more about the school. They have added that school-family cooperation contributes to the child’s development, self-confidence and socialization, teaches them the notion of sharing and prepares them for life. Teachers have also emphasized that they are more motivated and it helps them to achieve beter and more successful performance withj ts contribution to self-development. They have also said that they are able to know the families better and cope with problems more efficiently. When it comes to actions that should be taken for school-family cooperation, teachers reported that they should establish regular communication and informaton exchange with the families, involve families in in-school activities, organize social activies outside the school, hold periodical seminaries and meetings and pay home visits. Sample teachers have added that they practice all these measures at their own schools and also encourage granparents to participate in school activities and hold charity sales for the school.
pre-school teachers family school-family cooperation pre-school education parent involvement.
Bu araştırmanın amacı; okulöncesi öğretmenlerinin okul-aile işbirliğine ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Bu araştırma, okul öncesi dönem öğretmenlerinin okulaile işbirliğine yönelik görüşlerinin incelendiği nitel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’da görev yapmakta olan 17 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Görüşme sonuçlarının analizinde nitel veri analizine uygun betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında öğretmenler; okul-aile işbirliğinin okulda verilen eğitimin kalitesini arttırdığını, kurumun kalitesinin arttırılmasında etkili olduğu, ailelerin okulu daha yakından tanımalarını sağlayacağını dile getirmiştir. Okul-aile işbirliğinin çocuk açısından; gelişimine katkı sağladığı, özgüveninin oluşmasına, sosyalleşmesine, paylaşmayı öğrenmesine katkı sağladığını, mutlu ve başarılı olmasını, hayata hazırladığını belirtmiştir. Ayrıca öğretmenler, motive olduğunu, kendini geliştirmesinde etkili olduğu için daha verimli ve başarılı bir performans sergilemesine katkı sağladığını ifade etmiştir. Bununla birlikte okul-aile işbirliği ile aileyi daha yakından tanıyabileceğini, problemleri daha kolay çözebileceğini dile getirmiştir. Okul-aile işbirliği için yapılabilecekler konusunda ise öğretmenler; ailelerle düzenli iletişim ve sürekli bilgi alışverişi yapılması, ailelerin okul içi etkinliklere dahil edilmesi, okul dışında da sosyal etkinlikler düzenlenmesi, periyodik seminer ve toplantılar düzenlemesi, ev ziyaretleri yapılması gerektiğini belirtmiştir. Bu öğretmenler tüm bunları okullarında uyguladıklarını, bunun yanında büyükanne-büyükbabaların da okul içi etkinliklere katılmaları için teşvik edildiğini ve kermes düzenlediklerini söylemişlerdir. Bu bulgularla birlikte öneriler araştırmanın son bölümünde ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2014 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 26 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.