Denetim, sistemlerin ve örgütlerin gelişmesi ve daha etkili işlemesi için kaçınılmaz alt sistemler haline gelmiştir. Denetim ilk zamanlarda daha çok teknik boyutlu iken, insan ilişkileri yaklaşımının etkisi ile insancıl boyutun eksikliği öne çıkarak önem kazanmıştır. Bunun sonucunda giderek karmaşıklaşan örgütsel yaşamlarda artık tek boyutlu değil, çok boyutlu denetim sistemleri ile güvenilir bir değerlendirmenin ve etkililiğin sağlanabileceği görülmeye başlanmıştır.
Okul öncesi dönem çocuğun gelişiminin hızlandığı yıllardır. Bu dönemde verilen eğitim çocuğun ileriki yıllarına yön verir. Doğumu izleyen ilk altı yılın insanın hayatındaki en önemli dönemlerden biri olduğu ve bu dönemdeki bakım ve eğitimin bireyin sonraki tüm yaşamını ve çevresiyle ilişkilerini önemli oranda belirlediği kanaati, günümüzde uzmanların büyük bir çoğunlukla kabul ettikleri görüş haline gelmiştir. Bu nedenle çocuğun bu ilk yıllarda beslenmesi ve bakımı kadar sevgi görmesi ne kadar önemli ise, uygun çevre koşulları içerisinde yaşaması ve içinde yaşadığı topluma uyum sağlayabilecek şekilde eğitilmesi de o derece önemlidir. İnsandaki potansiyelin en üst sınırlarına kadar geliştirilebilmesi ve yararlı kılınabilmesi ancak ona erken çocukluk yıllarında sağlanacak zengin uyaranlarla dolu eğitim çevresiyle mümkün olabilmektedir. Bu nedenle yaşamın ilk yıllarındaki eğitimin çocuğun içinde bulunduğu fiziksel ve sosyal çevrenin onun gelişiminde çok önemli rolü vardır.
Günümüzde giderek sayıları hızla artan okul öncesi eğitim kurumlarının amaçları doğrultusunda başarıya ulaştırılabilmesi için çevrenin eğitim öğretime uygun bir biçimde düzenlenmesi, eğitim ortamının hazırlanması, eğitimden etkilenenlerle etkileyenlerin amaç birliği içerisinde olmaları gerekir. Sürekli değişen teknolojinin verilerinden sistemi geliştirmede yararlanılabilmesi ve uygulanabilmesi için iyi bir planlama ile etkili ve devamlı denetimi zorunlu kılar.
Bu makalenin amacı, Çok Boyutlu Denetsel Etkililik Modeli'ne göre Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki denetsel etkililiğini algılama ve denetsel etkililiği ölçmek üzere Okul Öncesi Eğitim Kurumları Çok Boyutlu Denetsel Etkililik Modeli Ölçeği (OÇDEM) geliştirilmeye çalışılmıştır. Ölçek iki ayrı bölümden oluşmaktadır. Birinci ölçek Okul Öncesi Eğitim Kurumları Çok Boyutlu Denetsel Etkililik Modeli Önem Testi (OÇDEMÖT)'dir. İkinci ölçek Okul Öncesi Eğitim Kurumları Çok Boyutlu Denetsel EtkililikModeli Uygulama Testi (OÇDEMET)'dir.
Okul Öncesi Eğitim Kurumları Denetsel Etkililik Okul Öncesi Eğitim Kurumları Çok Boyutlu Denetsel Etkililik Modeli Testi (OÇDEMET) Okul Öncesi Eğitim Kurumları Çok Boyutlu Denetsel Etkililik Modeli Önem Testi (OÇDEMÖ)
Supervision becomes a group of sub-systems for the development and effective operation of the systems and institutions.Previously, supervision was made in technical dimensions but afterwards, by the effect of human relations approach, humanity dimension gains importance.As, the organizations become more complex, instead of single-dimensional, mu1ti-dimensional supervision systems are being used because it's seen that multidimensional systems maintain a reliable and effective evaluation. 'Early childhood ages are the years when a child's development is faster.The education which is given to a child in this period heavily affects his\her coming years.Most of todays specialists say that, first six years of a human being is one of the most important periods in his\her life, and education and care in this period determine the relations with the environment and affect his\her whole life.Because of this, living in proper environment conditions and being educated adoptable to the society are as important as the nutrition and care of a baby in his\her first years.The development of the potential of a human being up do its upper limits is only possible by maintaining an enriched education environment to him\her in the Early childhood years.Because of this, the early childhood education and the physical & social environment have great importance in a child's development. Today, the number of preschool education institutions are increasing day by day.In order for them to be successful acoording to theirpurposes;
A good planning, and effeetive and eontinuing supervision is guite important in order to develop the systems and applieations, by using the tehenology.
The purpose of this artiele is developing a "measure of multidimensional supervision effeetiveness model in the presehool edueation institutions", in order to measure the supervisory effeetiveness in the presehool edueation institutions, according to the Multidimensional Supervisory Effeetiveness ModeL.The measure has two parts.
First one is the "Presehool Edueation Institutions MultiDimensional Supervisory Effeetiveness Model Importanee Test" and the second one is the "Presehool Edueation Institutions MultiDimensional Supervisory Effeetiveness Model Applieation Test"
Presehool Edueation Institutions Supervisory Effeetiveness Presehool Edueation Institutions Multidimensional Supervisory Effeetiveness Model Applieation Test Presehool Edueation Institutions Multidimensional Supervisory Effeetiveness Model Importanee Test
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2015 |
Submission Date | October 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2004 Issue: 8 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.