This present study of aims is to investigate use and functionality of smart boards which are a part of software and hardware of FATİH project, which is a technology policy. The study was carried out pursuant to the design of case study method that is one of the qualitative research methods. Among the purposeful sampling methods, the Critical case sampling method was used in the study. In the research, observation and semi-structured interview form were used as a data collection tool. All the interviews and observations were recorded throughout the research. The recordings were computerized through the Microsoft Word processing program as raw data without being subjected to any screening. Each transcript in the research was analyzed by using line by line analysis approach. Inductive descriptive analysis, content analysis and the constant comparison technique were used in the interpretation of the observation and interview data. At the end of data analysis, two main themes were determined: The use of smart boards in history lessons, Problems experienced in the use of smart boards It was determined that the problems experienced in the use of smart boards are generally resulted from ineffectiveness of inservice trainings and insufficiency of materials supporting smart boards; in addition to these, teachers’ lack of knowledge about the use of these boards, about technology, software and hardware and insufficient pedagogical knowledge were also found to be effective in these problems.
Bu çalışmanın amacı; bir teknoloji politikası olan FATİH projesinin donanım ve yazılım bileşeni içerisinde yer alan akıllı tahtaların tarih derslerinde işlevselliğini ve akıllı tahtaların kullanım durumunu incelemektir. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmada katılımcılar; amaçlı örnekleme yöntemlerinden kritik durum örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın veri toplama aracı gözlem ve yarı yapılandırılmış mülakat formudur. Araştırma sürecinde tüm mülakatlar ve gözlemler kayıt altına alınmıştır. Kayıtlar herhangi bir elemeye tabi tutulmadan, ham veri olarak Microsoft Word programına aktarılmıştır. Araştırmada her bir transkript, satır-satır analiz yaklaşımı kullanılarak analiz edilmiştir. Gözlem ve mülakat verilerinin yorumlanması sürecinde endüktif betimsel analiz, içerik analizi ve sürekli karşılaştırma tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda: 1.Tarih derslerinde akıllı tahtaların kullanılma durumları, 2. Akıllı tahta kullanımına yönelik yaşanan sorunlar olmak üzere iki ana temaya ulaşılmıştır Tarih derslerin akıllı tahta kullanımına yönelik yaşanan sorunların temelinde hizmet içi eğitim faaliyetlerinin verimsizliği ve yetersizliği, akıllı tahtaya uygun materyal eksikliği, öğretmenlerin, pedagojik bilgi ve alan bilgisinin yanında teknoloji bilgisi ve yazılım, donanım vb nedenlerin etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2014 |
Submission Date | June 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 28 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.