Teachers’ beliefs shape their decisions, and therefore have profound implications for the classroom. In particular, their beliefs related to their self-efficacy influence their own and their pupils’ performances. Another factor that strongly affects classroom processes is classroom management, and research shows that there is a relationship between teachers’ classroom-management skills and their self-efficacy beliefs. Accordingly, this study examines the self-efficacy beliefs of pre-service preschool teachers concerning their classroom-management skills. The purposefully selected sample consisted of 52 pre-service preschool teachers who had taken courses of Classroom Management, School Experience, and Practice Teaching-1, and data was collected using a semi-structured interview protocol developed by the researcher. For qualitative data analysis, the cutting and sorting technique was used. This identified four main themes of the respondents’ self-efficacy beliefs that related to classroom management: (1) organization of the physical environment, (2) designing and supervising of activities, (3) implementation of rules and (4) classroom management considered as a whole. The results indicated that 69.2% of the sampled pre-service teachers believed that they were efficient at organizing the physical environment of a preschool classroom, while 50% emphasized that they were efficient at planning and implementing instructional activities. Most participants (82.7%) also believed that they were efficient at implementing classroom rules effectively. However, when they considered classroom management as a whole, 51.9% of participants stated that they were only partially efficient.
Öğretmenlerin inanç ve yaklaşımları, sınıfta aldıkları kararları ve yapmış oldukları uygulamaları şekillendirmektedir. Özellikle kendi öz-yeterlikleri ile ilgili inançları hem çocukların performansları hem de öğretmenlerin kendi performansları üzerinde etkili olmaktadır. Sınıf içi işleyişi etkileyen en önemli faktörlerden biri de öğretmenin etkili bir sınıf yönetimi becerisine sahip olmasıdır. Araştırmalar, öğretmenin sınıf yönetimi becerisi ile öz-yeterlik inançları arasında doğrudan bir ilişki olduğunu göstermektedir. Bu nedenle bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının sınıf yönetimi ile ilgili öz-yeterlik inançlarını ortaya koymaktır. Çalışmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilmiş, çalışmaya Sınıf Yönetimi, Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması-1 derslerini almış 52 okul öncesi öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmanın verisi araştırmacı tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış bir görüşme formu ile toplanmıştır. Veri analizi için kesme ve sınıflandırma (cutting and sorting) tekniği kullanılmış; analizler sonucunda; öğretmen adaylarının (1) fiziksel ortamın düzenlenmesi, (2) etkinliklerin uygulanması, (3) kuralların uygulanması ve (4) sınıf yönetimine ilişkin öz-yeterlik inançları olmak üzere 4 ana tema belirlenmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, okul öncesi öğretmen adaylarının %69,2’si fiziksel ortamın düzenlenmesi, %50’si etkinliklerin planlanması ve uygulanması ve %82,7’si kuralların uygulanması konularında yeterli olduklarına inanırken, sınıf yönetimi genel anlamda ele alındığında katılımcıların yaklaşık yarısı (%51,9) kısmen yeterli olduklarına inanmaktadırlar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 23, 2015 |
Submission Date | January 23, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 29 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.