Bu çalışmanın amacı Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Bölümü'nde okuyan öğretmen adaylarının eğitimde Facebook kullanım kaygılarını ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları 222 (99 kız, 123 erkek) öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin kapsam ve görünüş geçerlik çalışmaları için uzman görüşüne başvurulmuştur.Ayrıca geliştirme çalışmasında yapı geçerliği için açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin güvenirliliği CronbachAlpha iç tutarlık katsayısı ile hesaplanmıştır. Çalışma sonunda toplam varyansın55.16’sını açıklayan 8 maddeden oluşan bir ölçek elde edilmiştir.Açımlayıcı faktör analizi ölçeğin paylaşım ile ilgili kaygı, kişisel bilgilerin kullanımına yönelik kaygı ve iletişimle ilgili kaygı olarak adlandırılan üç alt boyuttan oluştuğunu göstermiştir. Cronbach Alpha katsayısı .72 olarak hesaplanmıştır.
Anahtar sözcükler : Facebook Kaygısı, Facebook Kaygı Ölçeği, Geçerlik, Güvenirlik.
The aim of this study is to develop a valid and reliable instrument that can be used in education for measuring the candidate students’ concerns while using Facebook. Validity and reliability studies of this scale were carried out with 222 (99 female, 123 male) students who study in Sakarya University, Computer Education and Instructional Technology Department of Education Faculty. Experts in the field determined the scale’s content and face validity. In addition, for construct validity, exploratory factor analyses have been conducted in the development. The reliability of the scale has been calculated with Cronbach Alpha, internal consistency coefficient. Studies describing the total variance 55.16’s of scale, consist of 8 items. Exploratory factor analysis has shown that the scale consists of three sub-dimensions. These are about sharing concern, concern about using personal information and communication concern on Facebook. Cronbach alpha coefficient was calculated as .72.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Submission Date | January 13, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 32 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.