Bu
çalışmanın amacı ortaokul matematik öğretmenlerinin öğrencilerde açı kavramı
ile ilgili var olan kavram yanılgıları ile ilgili farkındalık durumlarını
belirlemektir. Çalışmanın örneklemini, çalışmaya katılmaya gönüllü olan 16
matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “demografik
bilgiler” ve “kavram yanılgılarının farkındalıkları” olmak üzere iki ana
kısımdan oluşan bir form kullanılmıştır. Veriler üzerinde içerik analizi
yapılmış, analiz sonuçları karşılaştırıldığında ise iki araştırmacının
kodlamaları arasındaki uyum indeksi 0.88 olarak bulunmuştur. Çalışmaya katılan
öğretmenlerin tamamının, derslerde sadece açının statik tanımı üzerinde
durdukları ve öğrencilerin açılar konusunda yaşadıkları kavram yanılgılarını
tespit etmede zorluklar yaşadıkları tespit edilmiştir. Çalışmaya katılan
öğretmenler, kavram yanılgılarını gidermek için kavramları yeniden anlatma,
açının statik tanımına ek olarak açı konusunda ki bazı yaygın kavram
yanılgılarına vurguda bulunma ve somut materyal kullanma gibi öğretim
yöntemlerine başvurabileceklerini belirtmişlerdir. Çalışmanın
sonucuna dayalı olarak, öğretmenlere, öğrencilerde oluşabilecek kavram yanılgılarını gidermek
için nasıl öğretim faaliyetleri tasarlayabileceklerine yönelik hizmet içi
eğitim kursları düzenlenebilir.
This study aims to detect elementary school
mathematics teachers’ awareness of students’ misconceptions of the angle
concept. Sixteen mathematics teachers working at eight different elementary
schools in Yozgat, Turkey, voluntarily participated in this study. Teachers
completed a questionnaire consisting of two main components; namely,
“demographic information” and “awareness of misconceptions”, and the gathered
data were analysed with content analysis. This analysis was performed by two
researchers, and their inter-rater agreement was calculated as 0.88. We found
that all of the teachers in our sample were only able to provide a static definition
of the angle concept in their classes and they encountered challenges in
determining students’ misconceptions on the angle concept. To assist students
to overcome their misconceptions on the angle concept, the teachers in our
sample indicated that they could employ several teaching methods including
re-explaining, mentioning several misconceptions in addition to the static
definition of the angle concept, and using concrete materials for teaching the
angle concept. Based on these findings, we recommend further investigation of
teaching practices in this regard and if found valid, an in-service teacher
training program should be implemented. In this way mathematics teachers in
Turkey will be enabled to create teaching activities that address students’
misconceptions of the angle concept.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | October 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 35 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.