Öz. Bu araştırma Sakarya İlinde görev yapan öğretmenlerin teknolojiye uyumuna yönelik öz-yeterlilik algılarına ilişkin görüşlerini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 2020-2021 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında Sakarya İlinde ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde görev yapan 480 öğretmen katılmıştır. Bu araştırmanın verileri, Wang, Ertmer ve Newby (2004) tarafından geliştirilen ve Ünal ve Teker, (2018) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği” ile elde edilmiştir. Ölçek, teknolojiyi kullanma ve teknolojiyi kullandırma olarak iki alt boyuttan oluşmaktadır. Veriler analiz edilirken ölçeğin maddelerine verilen cevapların aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanmıştır. Öğretmenlerin teknolojiye uyumuna yönelik öz-yeterlilik algıları düzeyi çeşitli değişkenlere göre anlamlı fark gösterip göstermediği t-testi ve ANOVA ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin teknolojiye uyumuna yönelik öz-yeterlilik algı düzeyinde teknolojiyi kullanma alt boyutunda yaş ve görev süresine göre farklılık göstermediği, ancak cinsiyet, branş, eğitim düzeyi, okul türü ve teknolojiye yönelik eğitim göre anlamlı fark olduğu belirlenmiştir.
Abstract. This research was carried out to examine the views of teachers working in Sakarya Province on their perceptions of self-efficacy for technology adaptation. 480 teachers working at primary, secondary and high school levels in Sakarya Province in the fall semester of the 2020-2021 academic year participated in this study.The data of this research were acquired with “ Self- Efficacy Perception Scale for Technology Integration” developed by Wang, Ertmer and Newby (2004) and adapted into Turkish by (Ünal & Teker,2018).The scale consists of two sub-dimensions: using technology and making use of technology. In the data analysis of the research were calculated Arithmetic means and standard deviations of the answers given to the items of the scale. Whether the teachers’ self-efficacy perception level of technology adaptation showed a significant difference according to various variables was analyzed by t-test and ANOVA. As a result of the research, it was determined that the teachers' self-efficacy perception level for technology adaptation did not differ in the sub-dimension of using technology according to age and tenure, but there was a significant difference according to gender, branch, education level, school type and technology-oriented education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 15, 2021 |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | April 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.