Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Teknolojiye Uyumuna Yönelik Öz-Yeterlilik Düzeyinin İncelenmesi

Year 2021, Volume: 21 Issue: 2, 104 - 134, 30.12.2021
https://doi.org/10.53629/sakaefd.910026

Abstract

Öz. Bu araştırma Sakarya İlinde görev yapan öğretmenlerin teknolojiye uyumuna yönelik öz-yeterlilik algılarına ilişkin görüşlerini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 2020-2021 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında Sakarya İlinde ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde görev yapan 480 öğretmen katılmıştır. Bu araştırmanın verileri, Wang, Ertmer ve Newby (2004) tarafından geliştirilen ve Ünal ve Teker, (2018) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği” ile elde edilmiştir. Ölçek, teknolojiyi kullanma ve teknolojiyi kullandırma olarak iki alt boyuttan oluşmaktadır. Veriler analiz edilirken ölçeğin maddelerine verilen cevapların aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanmıştır. Öğretmenlerin teknolojiye uyumuna yönelik öz-yeterlilik algıları düzeyi çeşitli değişkenlere göre anlamlı fark gösterip göstermediği t-testi ve ANOVA ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin teknolojiye uyumuna yönelik öz-yeterlilik algı düzeyinde teknolojiyi kullanma alt boyutunda yaş ve görev süresine göre farklılık göstermediği, ancak cinsiyet, branş, eğitim düzeyi, okul türü ve teknolojiye yönelik eğitim göre anlamlı fark olduğu belirlenmiştir.

References

  • Abbitt, J. T. (2011). An Investigation of the Relationship between Self-Efficacy Beliefs about Technology Integration and Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) among Preservice Teachers. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 27 (4), 134-143.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya yayıncılık.
  • Bacanak, A., Karamustafaoğlu, O. ve Köse, S. (2003). Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (14), 191-196.
  • Bal, M. S., & Karademir, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) konusunda öz-değerlendirme seviyelerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 15-32.
  • Balcı, A. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Benali, M., Kaddouri, M. and Azzimani, T. (2018). Digital competence of Moroccan teachers of English. International Journal of Education and Development using Information and ommunication Technology, 14(2), 99-120.
  • Bulut, A. (2012). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Geometri Konusu İle İlgili Algıladıkları Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin Araştırılması.
  • Dikmen, C. H. ve Demirer, V. (2016). Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Davranışlarını Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3).
  • Erhan, Ü. N. A. L., & Teker, N. (2018). Teknoloji entegrasyonuna yönelik öz-yeterlik algısı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 973978.
  • Escueta, M., Quan, V., Nickow, A. J., and Oreopoulos, P. (2017). Education Technology: An Evidence-Based Review. Cambridge: National Bureau Of Economic Research.
  • Genç, S. Z. ve Eryaman, M. Y. (2017). Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması. Sosyal Bilimler Dergisi, 89-102.
  • Gündoğmuş, N., & Gündüz, Ş. (2013). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgileri ile öğrenme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Master's thesis, Necmettin Erbakan Üniversitesi).
  • Güneş, A. M. ve Buluç, B. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanımları ve Öz-Yeterlilik İnançları Arasındaki İlişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 94- 113.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & William, C. (1998). Black (1998), Multivariate data analysis.
  • Keleş, E., Öksüz, B. D. ve Bahçekapılı, T. (2013a). Teknolojinin Eğitimde Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri: Fatih Projesi Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 353-366.
  • Kent, A. M. and Giles, R. M. (2017). Preservice Teachers' Technology Self-Efficacy. SRATE Journal, 9-27.
  • Lin, T. C., Tsai, C. C., Chai, C. S., & Lee, M. H. (2013). Identifying science teachers’ perceptions of technological pedagogical and content knowledge (TPACK). Journal of Science Education and Technology, 22(3), 325-336.
  • MEB (2018). Ortaöğretim Genel Müdürlüğü İzleme ve Değerlendirme Raporu Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. http://www.meb.gov.tr/meb-ile-microsoft-turkiyeden-is-birligiprojesi/ haber/8695/tr adresinden 20.10.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB. (2020a). Vizyonumuz-Misyonumuz. Fatih Projesi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden 05.03.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB. (2020b). Öğrenme Süreçlerinde Dijital İçerik ve Beceri Destekli Dönüşüm. 2023 Eğitim Vizyonu: https://2023vizyonu.meb.gov.tr/ adresinden: 20.10.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Mutluoğlu, A. (2012). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Öğretim Stili Tercihlerine Göre Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin İncelenmesi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Nathan, E. J. (2009). An Examination of the Relationship Between Preservice Teachers' Level of Technology Integration Self-Efficacy (TISE) and Level of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK).Yayımlanmamış doktora tezi, University of Houston, Houston.
  • OECD. (2015). Students, Computers and Learning: Making the Connection. OECD iLibrary: https://www.oecd-ilibrary.org/education/students-computers andlearning_9789264239555-en adresinden 13.10. 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • OECD (2018). Teaching for the Future: Effective Classroom Practices to Transform Education, Paris: OECD.
  • Orgaz, F., Moral, S. and Domínguez, C. M. (2018). Student’s Attitude and Perception with the Use of Technology in the University. Propósitos y Representaciones, 253-299.
  • Özer, F., Kartal-Erdaş, E., Doğan, N., Çakmakçı, G., İrez, S. ve Yalaki, Y. (2018). Öğretmen Mesleki Gelişim Programına Genel Bir Bakış: Model, Süreç, Engel, Teori ve Uygulama, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 63-97.
  • Palabıyık Yeni, P. (2013). In-Service EFL Teachers’ Self-Efficacy Beliefs for Technology İntegration: İnsights From Fatih Project. Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Redmann, D. H. and Kotrlik, J. W. (2004). Analysis of Technology Integration in the Teaching-Learning Process in Selected Career and Technical Education Programs. Journal of Vocational Education Research, 3-25.
  • Saracaloğlu, A. S., Dinçer, B. ve Dedebali, N. C. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının İnternet Ve Teknolojiye Yönelik Tutumları İle Bilgisayar Öz Algılarının İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51).
  • Tokmak, H. S. (2013). Changing Preschool Teacher Candidates’ Perceptions about Technology İntegration in a TPACK-Based Material Design Course. Education as Change, 17(1), 115-129.
  • Sezer, B., Karaoğlan-Yılmaz, F. G. ve Yılmaz, R. (2017). Çevrimiçi ve Geleneksel Yüz Yüze Hizmet İçi Eğitim Uygulamalarının Karşılaştırılması: Deneysel Bir Çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(1), 264-288.
  • Şencan, H. (2005). Güvenilirlik ve geçerlilik. Hüner Şencan.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5, pp. 481-498). Boston, MA: Pearson.
  • Temli Durmus, Y. (2016). Effective Learning Environment Characteristics as a Requirement of Constructivist Curricula: Teachers' Needs and School Principals' Views. International Journal of Instruction, 9(2), 183-198.
  • Tutulmaz, M. ve Seferoğlu, S. S. (2017). Artırılmış Gerçeklik Teknolojilerinin Sınıfta Kullanmalarıyla İlgili Bir İnceleme, 11. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, İnönü Üniversitesi.
  • UNESCO. (2018). ICT Competency Framework for Teachers Version 3. Paris: The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. UNESCDOC Digital Library.
  • Wang, L., Ertmer, P. A., and Newby, T. J. (2004). Increasing Preservice Teachers’ Self-Efficacy Beliefs for Technology Integration. Journal of Research on Technology in Education, 36(3), 231-250.

Examination Of Teachers' Self-Efficacy Level for Technology Adaptation

Year 2021, Volume: 21 Issue: 2, 104 - 134, 30.12.2021
https://doi.org/10.53629/sakaefd.910026

Abstract

Abstract. This research was carried out to examine the views of teachers working in Sakarya Province on their perceptions of self-efficacy for technology adaptation. 480 teachers working at primary, secondary and high school levels in Sakarya Province in the fall semester of the 2020-2021 academic year participated in this study.The data of this research were acquired with “ Self- Efficacy Perception Scale for Technology Integration” developed by Wang, Ertmer and Newby (2004) and adapted into Turkish by (Ünal & Teker,2018).The scale consists of two sub-dimensions: using technology and making use of technology. In the data analysis of the research were calculated Arithmetic means and standard deviations of the answers given to the items of the scale. Whether the teachers’ self-efficacy perception level of technology adaptation showed a significant difference according to various variables was analyzed by t-test and ANOVA. As a result of the research, it was determined that the teachers' self-efficacy perception level for technology adaptation did not differ in the sub-dimension of using technology according to age and tenure, but there was a significant difference according to gender, branch, education level, school type and technology-oriented education.

References

  • Abbitt, J. T. (2011). An Investigation of the Relationship between Self-Efficacy Beliefs about Technology Integration and Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) among Preservice Teachers. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 27 (4), 134-143.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya yayıncılık.
  • Bacanak, A., Karamustafaoğlu, O. ve Köse, S. (2003). Yeni Bir Bakış: Eğitimde Teknoloji Okuryazarlığı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (14), 191-196.
  • Bal, M. S., & Karademir, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) konusunda öz-değerlendirme seviyelerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 15-32.
  • Balcı, A. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Benali, M., Kaddouri, M. and Azzimani, T. (2018). Digital competence of Moroccan teachers of English. International Journal of Education and Development using Information and ommunication Technology, 14(2), 99-120.
  • Bulut, A. (2012). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Geometri Konusu İle İlgili Algıladıkları Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin Araştırılması.
  • Dikmen, C. H. ve Demirer, V. (2016). Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Davranışlarını Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3).
  • Erhan, Ü. N. A. L., & Teker, N. (2018). Teknoloji entegrasyonuna yönelik öz-yeterlik algısı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 973978.
  • Escueta, M., Quan, V., Nickow, A. J., and Oreopoulos, P. (2017). Education Technology: An Evidence-Based Review. Cambridge: National Bureau Of Economic Research.
  • Genç, S. Z. ve Eryaman, M. Y. (2017). Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması. Sosyal Bilimler Dergisi, 89-102.
  • Gündoğmuş, N., & Gündüz, Ş. (2013). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgileri ile öğrenme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Master's thesis, Necmettin Erbakan Üniversitesi).
  • Güneş, A. M. ve Buluç, B. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanımları ve Öz-Yeterlilik İnançları Arasındaki İlişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 94- 113.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & William, C. (1998). Black (1998), Multivariate data analysis.
  • Keleş, E., Öksüz, B. D. ve Bahçekapılı, T. (2013a). Teknolojinin Eğitimde Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri: Fatih Projesi Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 353-366.
  • Kent, A. M. and Giles, R. M. (2017). Preservice Teachers' Technology Self-Efficacy. SRATE Journal, 9-27.
  • Lin, T. C., Tsai, C. C., Chai, C. S., & Lee, M. H. (2013). Identifying science teachers’ perceptions of technological pedagogical and content knowledge (TPACK). Journal of Science Education and Technology, 22(3), 325-336.
  • MEB (2018). Ortaöğretim Genel Müdürlüğü İzleme ve Değerlendirme Raporu Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. http://www.meb.gov.tr/meb-ile-microsoft-turkiyeden-is-birligiprojesi/ haber/8695/tr adresinden 20.10.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB. (2020a). Vizyonumuz-Misyonumuz. Fatih Projesi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden 05.03.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB. (2020b). Öğrenme Süreçlerinde Dijital İçerik ve Beceri Destekli Dönüşüm. 2023 Eğitim Vizyonu: https://2023vizyonu.meb.gov.tr/ adresinden: 20.10.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Mutluoğlu, A. (2012). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Öğretim Stili Tercihlerine Göre Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin İncelenmesi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Nathan, E. J. (2009). An Examination of the Relationship Between Preservice Teachers' Level of Technology Integration Self-Efficacy (TISE) and Level of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK).Yayımlanmamış doktora tezi, University of Houston, Houston.
  • OECD. (2015). Students, Computers and Learning: Making the Connection. OECD iLibrary: https://www.oecd-ilibrary.org/education/students-computers andlearning_9789264239555-en adresinden 13.10. 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • OECD (2018). Teaching for the Future: Effective Classroom Practices to Transform Education, Paris: OECD.
  • Orgaz, F., Moral, S. and Domínguez, C. M. (2018). Student’s Attitude and Perception with the Use of Technology in the University. Propósitos y Representaciones, 253-299.
  • Özer, F., Kartal-Erdaş, E., Doğan, N., Çakmakçı, G., İrez, S. ve Yalaki, Y. (2018). Öğretmen Mesleki Gelişim Programına Genel Bir Bakış: Model, Süreç, Engel, Teori ve Uygulama, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 63-97.
  • Palabıyık Yeni, P. (2013). In-Service EFL Teachers’ Self-Efficacy Beliefs for Technology İntegration: İnsights From Fatih Project. Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Redmann, D. H. and Kotrlik, J. W. (2004). Analysis of Technology Integration in the Teaching-Learning Process in Selected Career and Technical Education Programs. Journal of Vocational Education Research, 3-25.
  • Saracaloğlu, A. S., Dinçer, B. ve Dedebali, N. C. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının İnternet Ve Teknolojiye Yönelik Tutumları İle Bilgisayar Öz Algılarının İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51).
  • Tokmak, H. S. (2013). Changing Preschool Teacher Candidates’ Perceptions about Technology İntegration in a TPACK-Based Material Design Course. Education as Change, 17(1), 115-129.
  • Sezer, B., Karaoğlan-Yılmaz, F. G. ve Yılmaz, R. (2017). Çevrimiçi ve Geleneksel Yüz Yüze Hizmet İçi Eğitim Uygulamalarının Karşılaştırılması: Deneysel Bir Çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(1), 264-288.
  • Şencan, H. (2005). Güvenilirlik ve geçerlilik. Hüner Şencan.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5, pp. 481-498). Boston, MA: Pearson.
  • Temli Durmus, Y. (2016). Effective Learning Environment Characteristics as a Requirement of Constructivist Curricula: Teachers' Needs and School Principals' Views. International Journal of Instruction, 9(2), 183-198.
  • Tutulmaz, M. ve Seferoğlu, S. S. (2017). Artırılmış Gerçeklik Teknolojilerinin Sınıfta Kullanmalarıyla İlgili Bir İnceleme, 11. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, İnönü Üniversitesi.
  • UNESCO. (2018). ICT Competency Framework for Teachers Version 3. Paris: The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. UNESCDOC Digital Library.
  • Wang, L., Ertmer, P. A., and Newby, T. J. (2004). Increasing Preservice Teachers’ Self-Efficacy Beliefs for Technology Integration. Journal of Research on Technology in Education, 36(3), 231-250.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Esra Kaymak 0000-0001-7403-2695

Osman Titrek 0000-0001-8176-4958

Early Pub Date December 15, 2021
Publication Date December 30, 2021
Submission Date April 6, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 21 Issue: 2

Cite

APA Kaymak, E., & Titrek, O. (2021). Öğretmenlerin Teknolojiye Uyumuna Yönelik Öz-Yeterlilik Düzeyinin İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 104-134. https://doi.org/10.53629/sakaefd.910026