Systematic Reviews and Meta Analysis
BibTex RIS Cite

2016-2020 Yılları Arasında Ters Yüz Sınıf Modeli ile Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Yapısal İncelenmesi

Year 2021, Volume: 21 Issue: 2, 135 - 150, 30.12.2021
https://doi.org/10.53629/sakaefd.915077

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ters yüz sınıf modeli ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin yapısal olarak incelenmesidir. Araştırma doküman analizi yöntemi kullanılarak yapılmış olup çevrilmiş öğrenme, ters yüz sınıf modeli, ters yüz öğrenme, ters yapılandırılmış öğretim, dönüştürülmüş öğrenme, flipped classroom ve flipped learning anahtar kelimelerini içeren Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK)’nun web sayfasında 2016 ile 2020 yılları arasında yayınlanmış 85 tez, seçilen konu, yayın yılı, yayınlandığı üniversite, yayınlandığı enstitü, yayın türü, araştırma yöntemleri, araştırma modelleri, örneklem türü, evren/örneklem/ çalışma grubu ve sayısı ve veri toplama araçları incelenmiştir. Araştırma sonucuna son 2 yılda ters yüz sınıf modeli ile ilgili yapılan çalışmaların sayısında düşüş yaşandığı gözlemlenmiştir. Ters yüz sınıf modeli ile ilgili yapılan tezlerin ise daha çok Eğitim Bilimleri Enstitüsünde gerçekleştirildiği görülmektedir. Kullanılan evren/örneklem/çalışma grubu açısından incelendiğinde tezlerde örneklemin belirtilmemiş olduğu ve çalışmaların lisans öğrencilerinde daha fazla çalışıldığı görülmektedir. Tezlerde en çok kullanılan ölçme aracının ise görüşme olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Horzum & Ayas (2017). Türkiye’de Yayınlanan Dergilerdeki Sanal Zorbalıkla İlgili Makalelerin Yöntemsel Eğilimlerinin İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 4(2), 1-12.
  • Kocabatmaz, H. (2016). Ters yüz sınıf modeline ilişkin öğretmen adayı görüşleri. Journal of Research in Education and Teaching, 5(4), 14-24.
  • Lage, M. J., Platt, G. J., & Treglia, M. (2000). Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment. The Journal of Economic Education, 31(1), 30-43.
  • Miller, A. (2012). Five best practices for the flipped classroom. Edutopia. Posted Online, 24, 02-12.
  • Milman, N. B. (2012). The flipped classroom strategy: What is it and how can it best be used? Distance Learning, 9(3), 85.
  • O'Flaherty, J., & Phillips, C. (2015). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. The Internet and Higher Education, 25, 85-95.
  • Özbay, Ö. & Sarıca, R. (2019). Ters yüz sınıfa yönelik gerçekleştirilen çalışmaların eğilimleri: Bir sistematik alanyazın taraması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 332-348.
  • Roehl, A., Reddy, S. L., & Shannon, G. J. (2013). The flipped classroom: An opportunity to engage millennial students through active learning. Journal of Family and Consumer Sciences, 105(2), 44-49.
  • Sakar, D. & Uluçınar-Sağır, Ş. (2017). Flipped classroom model in education. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1904-1916.

Structural review of theses made between 2016-2020 regarding the Reverse Flipped Classroom Model

Year 2021, Volume: 21 Issue: 2, 135 - 150, 30.12.2021
https://doi.org/10.53629/sakaefd.915077

Abstract

The aim of this research is to examine the postgraduate theses about the inside-out classroom model structurally. The research was conducted using the document analysis method and was published on the website of the Council of Higher Education (YÖK) between 2016 and 2020, which includes the keywords of flipped learning, inverted classroom model, inverted learning, inverted learning, transformed learning, flipped classroom and flipped learning. 85 theses, the chosen subject, the year of publication, the university they were published in, the institute they were published in, the type of publication, research methods, research models, sample type, population / sample / study group and number, and data collection tools were examined. As a result of the research, it was observed that there has been a decrease in the number of studies on the inverted classroom model in the last 2 years. It is seen that the theses about the flipped classroom model are mostly carried out in the Institute of Educational Sciences. When examined in terms of the population / sample / study group used, it is seen that the sample is not specified in the theses and the studies are studied more by undergraduate students. It was concluded that the most used measurement tool in theses was interview.Keywords: Flipped classroom model, graduate, thesis, document analysis

References

  • Horzum & Ayas (2017). Türkiye’de Yayınlanan Dergilerdeki Sanal Zorbalıkla İlgili Makalelerin Yöntemsel Eğilimlerinin İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 4(2), 1-12.
  • Kocabatmaz, H. (2016). Ters yüz sınıf modeline ilişkin öğretmen adayı görüşleri. Journal of Research in Education and Teaching, 5(4), 14-24.
  • Lage, M. J., Platt, G. J., & Treglia, M. (2000). Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment. The Journal of Economic Education, 31(1), 30-43.
  • Miller, A. (2012). Five best practices for the flipped classroom. Edutopia. Posted Online, 24, 02-12.
  • Milman, N. B. (2012). The flipped classroom strategy: What is it and how can it best be used? Distance Learning, 9(3), 85.
  • O'Flaherty, J., & Phillips, C. (2015). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. The Internet and Higher Education, 25, 85-95.
  • Özbay, Ö. & Sarıca, R. (2019). Ters yüz sınıfa yönelik gerçekleştirilen çalışmaların eğilimleri: Bir sistematik alanyazın taraması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 332-348.
  • Roehl, A., Reddy, S. L., & Shannon, G. J. (2013). The flipped classroom: An opportunity to engage millennial students through active learning. Journal of Family and Consumer Sciences, 105(2), 44-49.
  • Sakar, D. & Uluçınar-Sağır, Ş. (2017). Flipped classroom model in education. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1904-1916.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Sedat Tufançlı 0000-0002-6282-1117

Early Pub Date December 15, 2021
Publication Date December 30, 2021
Submission Date April 13, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 21 Issue: 2

Cite

APA Tufançlı, S. (2021). 2016-2020 Yılları Arasında Ters Yüz Sınıf Modeli ile Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Yapısal İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 135-150. https://doi.org/10.53629/sakaefd.915077