Research Article
BibTex RIS Cite

KADİYÂNÎLİK BAĞLAMINDA MEHDİLİK

Year 2011, Volume: 13 Issue: 24, 175 - 191, 15.12.2011

Abstract

Kadiyaniliğin kurucusu Mirza Gulam Ahmed'in görüşleri Mesihlik, Mehdilik ve Nebilik gibi iddiala-rı esas alan çerçevede şekillenmiştir. Kendi tezlerine göre Müceddid, Mehdi, Mesih hatta Nebi ve Resuldür. Kendisi Müslümanların beklediği Mehdi, Hıristiyanların beklediği Mesih olmanın yanın-da Hinduların beklediği Krişna'dır. Mirza Gulam Ahmed'e göre Müslümanların beklediği Mehdî de Mesih'le aynı kişi olacaktır. Mesih ve Mehdi olan Mirza Gulam, hem Hz. İsa'nın, hem de Hz. Mu-hammed'in ruhsal gücünü taşımaktadır. Bu nedenle barışçıdır, cihadını kılıçla değil propaganda ile yapacak ve böylece İslam'ı yayacaktır. Kılıçla cihad döneminin kapandığını, İslam'ın dünyaya yayılması için kalem ve dua dışında bir metodun olmadığını savunmaktadır.

References

  • Abdulbaki, Fuad, Mu’cemu’l-Müferres li-elfâzi’l-Kur’an, İstanbul: Yayınevi, 1992.
  • Atalan, Mehmet, Muhammed b. el-Hanefiyye ve Anadoludaki Tezahürleri, (Muhammed Hanefi Cenknameleri), Ankara: İlahiyat Yay., 2007.
  • Bağdadi, Abdulkahir b. Tahir b. Muhammed, Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. E. Ruhi Fığlalı, Ankara: TDV Yay. 1991.
  • Belazuri, Ahmed b. Yahya b. Cabir el-Belazuri, Ensâbu’l-eşrâf, Süleymaniye Kütüpha- nesi, Reisü’l-Küttab, nr. 597-598.
  • Buhari, Ebu Abdillah Muhammed b. İsmail b. İbrahim b. el-Muğire, Camiu’s-Sahih, İstanbul 1992.
  • Eş’ari, Ebu’l-Hasen Ali b. İsmail, Makalâtü’l-İslamiyyin ve ihtilâfu’l-Musallîn, nşr. Helmut Ritter,Wiesbaden 1963.
  • Fığlalı, Ethem Ruhi, “Kadıyanilik (Ahmediyye)”, DEİF, Yay, İzmir, 1992.
  • ―――, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul: Selçuk Yay. 1983.
  • ―――, “Mezheplerin Doğuşuna Tesir Eden Bazı Sebepler”, AÜİFİD, IV, Ankara 1980.
  • Fîruzâbâdî, Murtaza el-Hüseyni, Fedâilü’l-Hamse mine’s-Sıhahi’s-Sitte, Beyrut 1982.
  • İbn Haldun, Mukaddime, haz. Süleyman Uludağ, İstanbul: MEB Yay., 1982, II, 753-780.
  • Goldziher, Ignaz, el-Akide ve’ş-Şeria fi’l-İslam, thk. Abdulhak Abdulaziz b. Kadıhan, trc. Musa Muhammed Yusuf, Beyrut ts.
  • İbn Haldun, Mukaddime, haz. Süleyman Uludağ, İstanbul 1982.
  • İbn Hanbel, Ahmed, el-Müsned, I-IV, İstanbul 1992.
  • İbn Mace, es-Sünen, thk. Muhammed Fuad Abdulbaki, İstanbul 1992.
  • İbn Sa’d, Muhammed b. Sa’d, Tabakatü’l-Kübra, Beyrut 1958.
  • İlhan, Avni, Mehdilik, İstanbul, ts.
  • Kummi, Sa’d b. Abdillah Ebu Halef el-Eşari, Kitabu’l-Makalât ve’l Fırak, nşr. M. C. Meşkur, Tahran 1964.
  • Kutlu, Sönmez “Çağdaş Dini Hareketler, Vehhabilik, Kadiyanilik, Babilik-Bahailik”, İslam Düşünce Ekolleri Tarihi, Ankara: Ankuzem Yay., 2005.
  • Kutluay Yaşar, İslam ve Yahudi Mezhepleri, Ankara: Anka Yayınları, 2001.
  • Muttaki, el-Hindi Alaaddin Ali b. Abdülmelik, el-Burhan fi âlâmâti Mehdî Âhiri’z- Zamân, Beyrut 1988.
  • Müslim, Ebü’l-Hüseyin Müslim b. Haccâc el-Kuşeyri, Sahih, İstanbul 1992.
  • Nevbahti, el-Hasan b. Musa, Fıraku’ş-Şî’a, İstanbul 1931.
  • San’ani, Ebubekir Abdurrezzak ibn Hemmam, el-Musannaf, Beyrut 1992.
  • Sarıkçıoğlu, Ekrem, “Buda Dininde Mehdi İnancı ve Buda’dan Bir Rivayet”, İİFD, s. IV, Ankara 1980.
  • ―――, “Mecusi Dininde Mehdi İnancı”, AÜİFD, c. VII, Erzurum 1986.
  • ―――, Dinlerde Mehdi İnancı ve Tasavvurları, AÜİF Yay., Erzurum 1976.
  • Suyuti, Celaleddin Abdurrahman, Nuzûlü İsa b. Meryem, Beyrut ts.
  • Taberi, Ebu Cafer Muhammed b. Cerir, Tarihü’l-ümem ve’l-mülük, thk. M. Ebu’l Fazl İbrahim, Beyrut ts.
  • Tirmizi, Ebû İsa, es-Sünen, İstanbul 1992.

Mahdiyyah in the Context of Qadiyaniyyah

Year 2011, Volume: 13 Issue: 24, 175 - 191, 15.12.2011

Abstract

Mirza Ghulam Ahmad is the founder of the Qadiyaniyyah whose opinions are based on the context
of Mahdi and the Nabi. According to their own claims, the reformer (Mujaddid) is the Mahdi,
the Messiah, the Messenger and even the prophet. He expects the Mahdi awaited by Muslims,
the Messiah awaited by Christians and the Krishna awaited by Hindus are all the same one
Mirza Ghulam who is the Mahdi and the Messiah is supposedly carrying the spiritual power of
Jesus as well as Muhammad. Therefore he is peaceful; he will emit Islam and his Jihad through
propaganda, and not the sword. He suggests that the period of jihad by the sword is over and
that he will spread Islam to the world only through the use of the pen and prayer and vows not
to use another method.

References

  • Abdulbaki, Fuad, Mu’cemu’l-Müferres li-elfâzi’l-Kur’an, İstanbul: Yayınevi, 1992.
  • Atalan, Mehmet, Muhammed b. el-Hanefiyye ve Anadoludaki Tezahürleri, (Muhammed Hanefi Cenknameleri), Ankara: İlahiyat Yay., 2007.
  • Bağdadi, Abdulkahir b. Tahir b. Muhammed, Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. E. Ruhi Fığlalı, Ankara: TDV Yay. 1991.
  • Belazuri, Ahmed b. Yahya b. Cabir el-Belazuri, Ensâbu’l-eşrâf, Süleymaniye Kütüpha- nesi, Reisü’l-Küttab, nr. 597-598.
  • Buhari, Ebu Abdillah Muhammed b. İsmail b. İbrahim b. el-Muğire, Camiu’s-Sahih, İstanbul 1992.
  • Eş’ari, Ebu’l-Hasen Ali b. İsmail, Makalâtü’l-İslamiyyin ve ihtilâfu’l-Musallîn, nşr. Helmut Ritter,Wiesbaden 1963.
  • Fığlalı, Ethem Ruhi, “Kadıyanilik (Ahmediyye)”, DEİF, Yay, İzmir, 1992.
  • ―――, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul: Selçuk Yay. 1983.
  • ―――, “Mezheplerin Doğuşuna Tesir Eden Bazı Sebepler”, AÜİFİD, IV, Ankara 1980.
  • Fîruzâbâdî, Murtaza el-Hüseyni, Fedâilü’l-Hamse mine’s-Sıhahi’s-Sitte, Beyrut 1982.
  • İbn Haldun, Mukaddime, haz. Süleyman Uludağ, İstanbul: MEB Yay., 1982, II, 753-780.
  • Goldziher, Ignaz, el-Akide ve’ş-Şeria fi’l-İslam, thk. Abdulhak Abdulaziz b. Kadıhan, trc. Musa Muhammed Yusuf, Beyrut ts.
  • İbn Haldun, Mukaddime, haz. Süleyman Uludağ, İstanbul 1982.
  • İbn Hanbel, Ahmed, el-Müsned, I-IV, İstanbul 1992.
  • İbn Mace, es-Sünen, thk. Muhammed Fuad Abdulbaki, İstanbul 1992.
  • İbn Sa’d, Muhammed b. Sa’d, Tabakatü’l-Kübra, Beyrut 1958.
  • İlhan, Avni, Mehdilik, İstanbul, ts.
  • Kummi, Sa’d b. Abdillah Ebu Halef el-Eşari, Kitabu’l-Makalât ve’l Fırak, nşr. M. C. Meşkur, Tahran 1964.
  • Kutlu, Sönmez “Çağdaş Dini Hareketler, Vehhabilik, Kadiyanilik, Babilik-Bahailik”, İslam Düşünce Ekolleri Tarihi, Ankara: Ankuzem Yay., 2005.
  • Kutluay Yaşar, İslam ve Yahudi Mezhepleri, Ankara: Anka Yayınları, 2001.
  • Muttaki, el-Hindi Alaaddin Ali b. Abdülmelik, el-Burhan fi âlâmâti Mehdî Âhiri’z- Zamân, Beyrut 1988.
  • Müslim, Ebü’l-Hüseyin Müslim b. Haccâc el-Kuşeyri, Sahih, İstanbul 1992.
  • Nevbahti, el-Hasan b. Musa, Fıraku’ş-Şî’a, İstanbul 1931.
  • San’ani, Ebubekir Abdurrezzak ibn Hemmam, el-Musannaf, Beyrut 1992.
  • Sarıkçıoğlu, Ekrem, “Buda Dininde Mehdi İnancı ve Buda’dan Bir Rivayet”, İİFD, s. IV, Ankara 1980.
  • ―――, “Mecusi Dininde Mehdi İnancı”, AÜİFD, c. VII, Erzurum 1986.
  • ―――, Dinlerde Mehdi İnancı ve Tasavvurları, AÜİF Yay., Erzurum 1976.
  • Suyuti, Celaleddin Abdurrahman, Nuzûlü İsa b. Meryem, Beyrut ts.
  • Taberi, Ebu Cafer Muhammed b. Cerir, Tarihü’l-ümem ve’l-mülük, thk. M. Ebu’l Fazl İbrahim, Beyrut ts.
  • Tirmizi, Ebû İsa, es-Sünen, İstanbul 1992.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Yönem

Publication Date December 15, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 13 Issue: 24

Cite

ISNAD Yönem, Ahmet. “KADİYÂNÎLİK BAĞLAMINDA MEHDİLİK”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13/24 (December 2011), 175-191. https://doi.org/10.17335/suifd.70152.

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

SAUIFD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.