Fıkıh Usulcüleri eserlerinde, sadece İslam hukukunun kaynaklarını incelemekle yetinmeyip dil konularını da ayrıntılı biçimde ele alırlar. Hakikat-mecaz konusu da bu tartışmalar arasında önemli bir yere sahiptir. Serahsî, Usûlü‟s-Serahsî adıyla bilinen eserinde bu konuyu ele aldıktan sonra “Sözün hakikat anlamının terkedildiği durumlar” adında bir başlık açarak şu beş durumu sıralamıştır: “adetin delaleti”, “lafzın delaleti”, “sözdizimi delaleti”, “konuşanın niteliğinden çıkan delalet” ve “sözün konusundan çıkan” delalet”. İşbu makalede, “mecaz delilleri” adını da verebi-leceğimiz bu beş durumun Serahsî‟nin furu eseri olan el-Mebsût‟taki yansımaları üzerinde dur-duk ve bunlara iki durum daha eklenmesi yönünde bir teklifte bulunduk. Teklif ettiğimiz bu iki durum şunlardır: “Hakîkî anlamın imkansızlığı” ve “gerçek irade.”
The literature of the methodology of Islamic Law (Usul al-Fiqh) does not only study the subject of
“sources of law”; but also studies Linguistic discussions as well. The subject of “haqiqah-majaz”
also takes place in these discussions. al-Sarakhsi, in his book, known as “Usul al-Sarakhsi” which
discussed this subject, has counted five situations in a seperate chapter entitled “situations where
haqiqah is left”. These situations are listed as “significance of custom”, “significance of word”,
“significance of the syntax”, “significance of speaker‟s situation” and finally “the subject of the
speech”. In this article we discuss the reflections of these situations titled “evidences of the
figurative meaning” written in a book by al-Sarakhsi that is named as al-Mabsut. After discussing
these situations, we add to them a further two situations. These are “the impossibility of the real
meaning” and “declaration of intent”.
al-Sarakhsi Meaning Haqīqah Evidences of Majaz Custom Intent
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 13 Issue: 23 |
SAUIFD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.