İnsan sosyo-kültürel bir varlıktır. Bu yönüyle insan çevresiyle insandır; yani içinde bulunduğu doğal ve sosyo-kültürel çevresinden kazandıklarıyla gerçek insan olma konumunu elde eder. Bununla birlikte insan birçok biyolojik, aklî, ruhi donanım ve yeteneklere de doğuştan sahiptir, onları sonradan kazanmaz. Onun doğuştan sahip olduğu ahlakî-dini yetenekleri de bulunmakta-dır ve bunlardan biri de “fıtrat” tır. Psikolog ve din psikologlarının ortak kabulüne göre insan düşünen varlık olduğu kadar inanan bir varlıktır; onda inanma özelliği yaratılış gereğidir. Öte yandan kültürel antropoloji insanın ahlakî ve entelektüel özelliklerini içinde bulunduğu sosyo-kültürel ortamdan elde ettiğini ve bu yüzden insanın evrensel, ortak ahlakî-dini değerleri olma-dığını ileri sürmektedir. İşte bu tebliğde insan doğası ile inanç arasındaki ilişki ele alınacak ve insanda yaratılıştan sahip olduğu ahlakî-dini bir özellik olup olmadığı, eğer varsa bu özelliğin niteliklerinin neler olduğu üzerinde durulacaktır.
Man is a socio-cultural being. In this sense Man is a human being with his environment; that is,
he acquires the status of being a real human as a result of his gains from the natural and
sociocultural environment where he exists. Besides, humans are endowed with many biological,
mental and spritiual abilities, they do not acquire them later. Man also has innate moralreligious
abilities and one of them is “creation/fıtrah”. According to a great majority of Islamic
scholars, creation is the consciousness of existence and uniqueness of God that is
temperamental in all human beings while Man is a believing being as well as a thinking one in
the common agreement of psychologists and psychologists of Religion. This feature of believing
is inherent but the framework of this ability has not been determined yet. On the other hand,
cultural anthropology asserts that Man acquires moral and intellectual characteristics within the
socio-cultural environment where he exists and therefore Man does not have any universal or
common ethics and religious values. This paper will discuss the relationship between the
Human nature and belief and dwell upon whether there is a moral-religious property being
innate in Man or not, and if there is, what the characteristics of this property will be.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 13 Issue: 23 |
SAUIFD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.