In this research I will focus on the main and central features of Averroes‟ perception of Ghazali instead of concentrating on polemical debates between two thinkers. In other words, how Averreos, as an Peripatetic Philosopher, perceivesGhazali? What are the main characters of his perception regarding Ghazali? Consequently I hope that Ghazali‟s thought can be grasped more deeply and profoundly from another point of view. This research also may enlighten the relationships between theology and philosophy through Averroes‟s perception ofGhazali. First of all, Avrroes recognize and appreciates Ghazali‟s intellectual capacity, his deep effect and religious authority on Islamic Society very well. Secondly for Averroes mainly perceive Ghazali as Asharitean theologian. This fact guides Ghazali‟s thoughts directly or indirectly. Thirdly Averroes considers Ghazali who does not aim to discover the truth in itself and does not follow the demonstrative reasoning namely burhan. Therefore he grasped inappropriate conclusions regarding the theoretical subjects and the position and the intentions of the philosophers. Lastly, Averroes observes Ghazali as inconsistent and variable thinker regarding many theoretical subject such as the attribute of the hereafter, condemnation of the philosopher with heresy and whether there are mediatory existents between First Principle and sublunary worlds.
Bu çalışmada bir Meşşaî filozof olan İbn Rüşd'ün Gazzalî algısını göstermeyi hedeflemekteyiz.Böylece farklı bir bakış açısından Gazzalî´nin daha iyi anlaşılmasını, sentezinin geliştirilebilecek ve eleştirilebilecek yönlerinin açığa çıkmasını amaçlıyoruz. Aynı zamanda bu çalışmanın İbn Rüşd'ün Gazzalî algısı üzerinden kelam-felsefe ilişkilerinin mahiyetine dair bir ışık tutmasını da ümit etmekteyiz. Bu çalışmada iki düşünür arasındaki uzun polemiklere dalmaktan ziyade, İbn Rüşd'ün Gazzalî'yi nasıl algıladığını, kimlik ve karakterinin ayırt edici özelliklerini nasıl tespit ettiğini göstermeye çalışacağız. İlk olarak Kurtubalı filozof,Gazzalî'nin entellektüel kapasite ve yetkinliğinin farkındadır ve bunu teslim eder. İkinci olarak İbn Rüşd'ün gözünde Gazzalî'nin ayırt edici özelliği onun Eşâ€Ÿarî kelamcısı olmasıdır. İbn Rüşd'ün Gazzalî algısının üçüncü unsuru ise onun yöntemine dayanmaktadır. Ona göre, Gazzalî araştırmalarında hakikate ulaşmayı hedeflememişve burhani akıl yürütme yöntemini kullanmamıştır. Son olarak ise İbn Rüşd'ün algısının diğer bir unsurunu da Gazzalî'nin tutarsızlıkları ve aynı konu hakkındaki sık konum değişiklikleri oluşturur. İbn Rüşd'e göre teorik meselelerde icmayı aştıkları sebebiyle Müslüman filozofların küfürle ithamı, ölümden sonraki hayatın keyfiyeti ve mahiyeti ve İlk ilke'den ay altındaki şeylerin aracı varlıklar vasıtasıyla çıkışı gibi bir çok konuda Gazzalî sık sık konum değiştirip tutarsızlığa düşmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 15 Issue: 27 |
SAUIFD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.