The present study aims to investigate the relationship among personality traits, religiosity and religious orientation. The sample of the study consists of 394 undergraduate students from Sakarya University Theology Faculty (181 students) and Kilis 7 Aralik University Theology Faculty (213 students). The scales were applied to the sample during the spring semester 2013. In this research, personality traits were measured by the NEO-Five Factor Inventory (NEO-FFI) and religiosity was measured by Religiosity Scale and Religious Orientation Scale. ttest and Pearson Correlation were used for data analysis. The findings of the study indicate significant relationships among personality traits, religiosity and religious orientation. Religiosity and religious orientation has positive correlation with agreeableness and conscientiousness where as there is no relation with openness.
Bu çalışmanın amacı kişilik özellikleri ile dindarlık ve dinsel eğilim arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırmanın örneklemini Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde (181 öğrenci) ve Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde (213 öğrenci) lisans öğrenimini görmekte olan toplam 394 öğrenci oluşturmaktadır. Anket, katılımcılara 2013 bahar döneminde, sınıflarında uygulanmıştır. Bu araştırmada kişilik özelliklerini ölçmek için Beş Faktör Kişilik Envanteri’nin kısa versiyonu (NEO-FFI), dindarlığı ölçmek için ise Dindarlık Ölçeği ve Dinsel Eğilim Ölçeği uygulanmıştır. Bulguların analizinde t-test ve pearson korelasyon katsayılarından faydalanılmıştır. Araştırmanın bulguları, kişilik özelliklerinin bazı boyutları ile dindarlık ve dinsel eğilim arasında anlamlı ilişkiler
göstermektedir. Dindarlık ile kişiliğin uyumluluk ve sorumluluk boyutu arasında pozitif ilişki çıkarken, dindarlık ile açıklık boyutu arasında anlamlı bir ilişki elde edilmemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 17 Issue: 31 |
SAUIFD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.