“Hadîsü Fülân” terkibi rivayet
asrında kullanılan bir kavramdır. Mezkûr kavramı dikkat çekici derecede kullanan
kişilerden birisi Tirmizî’dir. O, Sünen’inde anılan terkibi farklı
biçimlerde kullanmıştır. Söz gelimi “Lâ na‘rifuhû illâ min hadisi fülân”,
“Ğarîbun min hadisi fülân”, “Esahhu min hadîsi fülân”, “Nahve/Mislü hadîsi
fülân”, “Hüve/hâzâ hadîsü fülân” bu kullanımlar arasındadır. Bu makalede
Tirmizî’nin Sünen’inde özellikle “Hüve/hâzâ hadîsü fülân” terkibini
hangi anlamla kullandığı belirlenmeye çalışılmıştır. Tespit edilebildiği
kadarıyla Tirmizî eserinde bu kavramı sahâbe dışındaki râvîler için yirmi bir
yerde kullanmıştır. Bazısı tâbiîn ve çoğunlukla etbâü’t-tâbiîn tabakası
muhaddisleri için söylendiği görülen bu terkibin, inceleme neticesinde söz
konusu muhaddislerin hadis nüshalarına işaret ettiği ve bunların Tirmizî
tarafından kullanıldığı anlaşılmaktadır.
The
phrase of “Ḥadīthu Fulān” is a concept
used during the report period. One of the people who used the concept in
question remarkably is Tirmidhī. He uses aforementioned phrase in his Sunan
in different ways. “Lā naʿrifu
illā
min ḥadīthi fulān”, “Gharībun
min ḥadīthi fulān”, “Aṣaḥḥu
min ḥadīthi fulān”,
“Nahwa/Mithlu ḥadīthi fulān”, “Huwa/hādhā ḥadīthu fulān” are among these usages. In this article,
we tried to determine in which mean Tirmidhī uses especially the phrase of
“Huwa/hādhā ḥadīthu fulān” in his Sunan.
As far as we determined, Tirmidhī uses this concept twenty-one times in his
work for the narrators (ruwāt) outside of companions. As a result of the
research, it is understood that this phrase, which used for the muḥaddithūn in
the category of tābiʿīn
and mostly atbāʿ
al-tābiʿīn, refers to copies of hadith of muḥaddithūn in
question and these copies were used by Tirmidhī.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 35 |
SAUIFD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.