This article examines 44 musicians in total under the titles of “Mawlawī rite composer”, “performer” and “theoretician” with the purpose of shedding light on their contributions to Ottoman/Turkish music. Aside from other studies, this article focuses on determination of Mawlawī identity of the Ottoman musicians and analyzes them with various aspects such as Mawlawī ranks, cities they live, Mawlawī lodges they attended, and number of works they produced. In this context it has been detected that Mawlawī musicians, who have the rank of dede and dervish, which indicates competence in the mystical path, are more than the others. In this perspective, it can be said that dwelling in Mawlawī lodges influences musical talent positively. On the other hand Nayi Uthman Dede, the shaykh of Galata Mawlawī Lodge and Abd al-Baqi Nasır Dede, the shaykh of Yenikapi Mawlawī Lodge, come to the fore among the 18th century Mawlawī musicians with the framework of their triple features, namely theoretician, performer, and Mawlawī rite composer.
XVIII. yüzyılda Osmanlı/Türk mûsikisine katkı sunan Mevlevî mûsikişinasları tespit etme amacıyla kaleme alınan bu makale, musiki yazım ve kuramına ilişkin eser kaleme alan müellifler, bestekârlar ve icrâcılar kategorilerinde toplam 44 mûsikişinası incelemektedir. Diğer çalışmalardan farklı olarak mûsikişinasların Mevlevî kimliğinin tespitine odaklanan bu makale, onları Mevlevilik statüleri, irtibatlı oldukları mevlevihaneler, eser sayıları gibi çeşitli açılardan analiz etmektedir. Bu çerçevede, çile çıkarmış mûsikişinasların büyük çoğunluk teşkil ettiği saptanmış ve mevlevihane sakini olmak ile mûsikide kudret elde etme arasında doğru bir orantı kurulabileceği neticesine varılmıştır. Bununla birlikte bestekâr-icrâcı-teorisyen vasıflarıyla Nâyi Osman Dede ve Abdülbâki Nâsır Dede’nin XVIII. yüzyıl Mevlevî mûsikişinasları arasında temayüz ettikleri ortaya konmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 38 |
SAUIFD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.