Türkiye, Amerika Birleşik Devletleri ve İngiltere’nin ardından dünyada en fazla dizi ihraç eden üçüncü ülke konumundadır. Bu çalışma, popüler Türk dizilerinde sunulan aile imajını ve lise öğrencileri üzerindeki potansiyel sonuçlarını incelemektedir. Araştırma, boşanma, nikâhsız birliktelikler, serbest ilişkiler ve mahremiyetin dönüşümü gibi aile kurumunu tehdit eden ve dönüştüren faktörleri belirlemiş ve bu faktörlerin toplumsal yapı üzerindeki yansımalarını değerlendirmiştir. Medyanın, özellikle dizilerin, toplum üzerindeki etkisi ve lise öğrencilerinin medya tüketim alışkanlıkları, anket ve tematik içerik analizi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Türkiye’de lise öğrencileri arasında en popüler dizilerin "Kurtlar Vadisi", "Yasak Elma", "Sadakatsiz" ve "Aşk 101" olduğu tespit edilmiş ve bu dizilerin sunduğu aile imajı eleştirel bir bakış açısıyla incelemiştir. Dizilerdeki aile temsillerinin, gençlerin aile anlayışını ve mahremiyet kavramını nasıl etkilediği ekme ve gündem belirleme kuramları çerçevesinde analiz edilmiştir. Bulgular, popüler dizilerin, geleneksel aile değerlerine ve yapısına yönelik algıları değiştirebileceğini ve genç izleyicilerin sosyal gündemlerini etkileyebileceğini göstermiştir. Araştırma sonuçları, eğitimcilere, aile danışmanlarına ve politikacılara, gençlerin medya ile olan ilişkisini yönlendirecek stratejiler geliştirme konusunda rehberlik etmeyi amaçlamaktadır.
Turkey is the third largest exporter of television series globally, following the United States and the United Kingdom. Turkish TV series are widely popular both domestically and internationally. This is an important indicator of Turkey's cultural influence and soft power. However, the portrayal of Turkish culture and lifestyle in Turkish TV series requires closer academic scrutiny. This study analyses the portrayal of the family in popular Turkish TV series and its potential impact on high school students. It identifies the factors that challenge and transform the family institution, such as divorce, unmarried unions, free relationships, and the transformation of privacy. Additionally, it evaluates the reflections of these factors on the social structure. The content of television and digital platform series has become a significant factor influencing societal perspectives on family structure. The portrayal of lifestyles and family relationships depicted in the series influence how young viewers perceive their family dynamics and values. This study used a survey and thematic content analysis methodology to examine the influence of media, particularly series, on society and the media consumption habits of high school students. These analyses aimed to determine which television series students consume, how the themes that form the basis of this research are represented in these series, and the potential impact of these themes on everyday life. The research sample was drawn from a quantitative survey of high school students attending five different types of high schools, representing various age groups and socio-economic backgrounds. The most popular TV series among high school students in Turkey were identified as ‘Kurtlar Vadisi’, ‘Yasak Elma’, ‘Sadakatsiz’ and ‘Aşk 101’. The family images presented by these series were then examined from a critical perspective. In the qualitative section of the study, the portrayal of family in the series, its impact on young people's perception of family, and the concept of privacy were examined within the context of Cultivation Theory and Agenda-Setting Theory.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2024 |
Submission Date | August 1, 2024 |
Acceptance Date | December 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 50 |
SAUIFD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.