Tarihi şahsiyetlerin doğum, yaşam ve ölüm yerleri zamanla ziyaretgâh haline gelebilir. Ziyaretgâhlar, sadece bir kişinin doğduğu veya öldüğü yer değil, aynı zamanda o kişinin sahip olduğu inanç veya misyonla özdeşleşmiş yerlerdir. Bu şahsiyetlerin yaşadığı ya da vefat ettiği yerler, aynı düşünceye müntesip kimseler tarafından kutsal kabul edilebilir. Bu mekânlar zamanla toplumun tarihsel bağlarını ve toplumsal değerlerini somutlaştıran yerler haline gelir. Arapça’da “doğum yeri” anlamına gelen “mevlid” ve çoğulu “mevâlid” kelimeleri daha ziyade mübarek sayılan ziyaretgâh mahalleri için kullanılmaktadır. Bu mahallerden biri, kaynaklarda “Mevlid-i Fâtıma” bahsiyle zikredilen Hz. Fâtıma’nın doğum yeridir. “Mevlid-i Fâtıma” Mekke’nin Merve semtinde inşa edilmiş mescidle mütemmim bir yapıdır. Nakiller Hz. Fâtıma’nın bu mekânda dünyaya geldiğine dikkat çekmektedir. Bilindiği üzere Hz. Fâtıma, İslâm Peygamberi Hz. Muhammed’in neslini sürdüren kızı, aynı zamanda Hz. Ali’nin eşidir; dolayısıyla Hz. Fâtıma’nın Sünnî ve Şiî dünyasındaki mevkii tartışılmazdır. Bu münasebetle “Mevlid-i Fâtıma” da faziletli mekânlar içerisinde kabul edilmektedir. Hz. Fâtıma’nın doğum yeri, annesi Hz. Hatice ve babası Hz. Muhammed’in Mekke’deki evleridir. Mekke şehir tarihi kaynaklarında Hz. Hatice ile Hz. Peygamber’in yerleştiği ev “beyt-i Hatice” veya “dâr-ı Hatice” başlığı altında anlatılmaktadır. “Mevlid-i Fâtıma” da önceleri “dâr-ı Hatice”nin bir odasına verilmiş isimdir. Tarihi süreç içerisinde bu ev “Mevlid-i Fâtıma” ismiyle ünlenmiş ve ayrı bir mekân olarak değerlendirilmiştir. Bu makale, hakikatte Hz. Hatice ile Rasûlullah’ın yadigârı olan bir evin, asırlar içerisinde değişimi ile mekândan öte bir makama dönüşen “Mevlid-i Fâtıma”nın yapısal ve işlevsel özellikleri hakkında bilgi vermektedir.
Bu çalışmanın hazırlanması esnasında bilimsel ve etik ilkelere uyduğumu ve yararlanılan tüm kaynakları kaynakçada belirttiğimi, çalışmanın maddi açıdan fonlanmadığını, çıkar çatışması bulunmadığını beyan ederim.
-
The birthplaces, residences, and burial sites of historical figures may, over time, become shrines. Shrines are not only the places where a person was born or passed away, but also places that have become symbolically associated with the beliefs or missions of that individual. The places where these historical figures lived or died may be considered sacred by those who share the same ideology. Over time, these sites come to embody the historical bonds and societal values of the community. In Arabic, the term “mawlid” (plural: “mawālid”), which means “birthplace,” is primarily used to describe locations regarded as sacred shrines. One such site is the birthplace of Fātimah, referred to in historical sources as “Mawlid Fātimah.” The “Mawlid Fātimah” is a structure complemented by a masjid, built in Marwah district in Mecca. Historical accounts indicate that Fātimah was born in this place. As is well known, Fātimah was the daughter of Prophet Muhammad, who continued his lineage, and the wife of Alī; thus, she holds an indisputable position in both Sunni and Shia traditions. Consequently, the “Mawlid Fātimah” is regarded as one of the virtuous places. The birthplace of Fātimah is the house of her mother, Khadījah, and her father, Prophet Muhammad, in Mecca. In the historical records of Mecca, the house where Khadījah and Prophet Muhammad lived is described under the titles “Bayt Khadījah” or “ Dār Khadījah.” Initially, the term “Mawlid Fātimah” referred to one of the rooms of the “Dâr Khadījah.” Over time, however, this house became renowned as “Mawlid Fātimah” and was considered a distinct and separate site. This article provides information about the structural and functional features of “Mawlid Fātimah,” a house that was in reality the legacy of Khadījah and the Prophet, and which, over centuries, transformed from a modest place into a sacred site.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political and Civilization History of Islam, History of Islam |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2025 |
Submission Date | January 1, 2025 |
Acceptance Date | April 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 11 |