BibTex RIS Cite

Peter Osborne'nin Kavramsal Sanat Açılımı Doğrultusunda Çağdaş Seramik Sanatında Kavramsal Çalışmaların İncelenmesi

Year 2013, Volume: 4 Issue: 4, 33 - 52, 02.06.2013

Abstract

Sanat olgusu ortaya çıktığı dönemden günümüze değin yapılan pek çok sanat eseriyle farklı nitelik ve yorumlar kazanarak gelişmiştir. Bu gelişmeler ve dönüşümler sonucunda 20.yüzyılın ikinci yarısından itibaren içerisinde bulunduğumuz dönem postmodern olarak adlandırılmakta ve sanatın sonu şeklinde değerlendirilmektedir.

Sanatta yaşanan bu büyük dönüşümler pek çok disiplini olduğu gibi seramik sanatını da etkilemiştir. Seramik sanatı 19.yüzyıl ve sonrası sanayi devriminden sonra gelişen teknoloji ve farklılaşan kültürel yapılarla, 20.yüzyılda sanatsal bir disiplin olarak kabul görmüştür. Bu süreçte çağdaş seramik sanatçılarının yorumlarıyla, kavrama yönelik eserler ortaya konmuştur.

Kavramsal Sanat ise temelinde düşüncenin yapıta üstünlüğü fikrini barındıran Postmodern dönem içerisinde büyük bir kırılma yaratmış olan bir eğilimdir. Kavramsal sanat, seramik sanatının evrensel nitelik kazanmasına, geleneksel ve modernist uslüba karşı duran kavramsal seramik eserler üretilmesine olanak sağlaması bakımından seramik sanat tarihinde önemli bir yere sahiptir. Postmodernizmin eklektik yapısıyla birleşen kavramsal seramik eserler çağın gerçekliklerinin kavranmasını kolaylaştırırken, geçmişle bağ kurarak belgesel bir nitelik taşımaktadır.

Bu çalışmada, çağdaş seramik sanatında, sanat anlayışında bir dönüm noktası olan kavramsal sanatın önemi ve seramik sanatına katkıları felsefe profesörü ve yazar Peter Osborne’nin kavramsal sanat açılımı doğrultusunda incelenmektedir. 

References

  • AKDENİZ, Halil (1995). Plastik sanatlarda günümüz sanat eğilimlerinin düşünsel dayanakları ve bunun çağdaş Türk sa- natına yansıması üzerine bir değerlendirme, Anadolu Sanat, Nisan, Sayı: 3, Sayfa: 9-34.
  • ANTMEN, Ahu (2010). 20 yüzyıl Batı sanatında Akımlar, 3.basım, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • AUDELAIRE, Charles (2007). Modern hayatın ressamı, İletişim yayınları, İstanbul
  • BELL, Julian (2009). Sanatın Yeni Tarihi, Çev: U. Ceren Ünlü, Nurçin İleri, Rana Gürtuna ,1. Basım, Doğuş Grubu İletişim Yayıncılık Tic. A.Ş., İstanbul.
  • DANTO, Arthur C. (2010). Sanatın sonundan sonra : çağdaş sanat ve tarihin sınır çizgisi, Çev: Zeynep Demirsü, Ayrıntı yayınları, İstanbul.
  • GERMANER, Semra (1997). 1960 sonrasında sanat, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • GİDERER, Hakkı Engin (1995). Kavramsal Sanat, Anadolu Sanat, Sayı:3, Sayfa 51-64, Eskişehir.
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan (2000), Felsefe Sözlüğü, 12. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • HARRISON, Charles & WOOD, Paul (2003). Art in Theory, Blackwell Publishing, USA.
  • İNAL, İnsel (2006). 20. Yüzyılda Yeni İfade Arayışları ve Seramik Sanatı, Seramik Türkiye Dergisi. Ocak –Şubat. sayı 13, sayfa 106 – 113.
  • LITTLE, Stephen (2008). İzmler Sanatı Anlamak, Çev: Derya Nüket Özer,Yem Yayınları, İstanbul.
  • LYNTON, Norbert (2009). Modern Sanatın Öyküsü, Çev: Cevat Çapan, Sadi Öziş ,4. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • LYOTARDL, Jean François (1997). Postmodern durum, Çev: Ahmet Çiğdem, Vadi Yayınları, Ankara.
  • OSBORNE, Peter (2002). Conceptual Art, Phaidon Press Limited, London.
  • SAYDAN, Yeliz (2009). Postmodernizmin Seramik sanatına Etkileri, Yüksek Lisanas Tezi, ÇOMÜ-BAP Proje no: 11/2009, Çanakkale.
  • SCHWARTZ, Judith S. (2008). Confrontational Ceramics, 1st Edition, A & C Black Publishers Limited, London
  • ŞAHİNER, Rıfat (2008). Sanatta Postmodern Kırılmalar ya da Modernin Yapıbozumu, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul.
  • YILMAZ, Mehmet (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat, 1. Baskı, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • WAAL, Edmund de (2003). 20th Century Ceramics, 1st Published, Thames & Hudson Ltd, London.

The Analysis of Conceptual Studies on Contemporary Ceramic Art in Light of Peter Osborne's Conceptual Art Initiative

Year 2013, Volume: 4 Issue: 4, 33 - 52, 02.06.2013

Abstract









Ever since it emerged to present, the art fact has developed by getting different qualities
and comments with many art works. As a result of these developments and transformations,
the period which we are in since the second half of the 20th century is called Postmodernism
and considered to be end of the art


These efficient transformations as influenced the ceramic art as many disciplines. In the
20th century, ceramic art has been accepted as an artistic discipline with the 19th century
and later by industrial revolution, the developing of technology and differing cultural
structures. In this process, conceptual art works were created by contemporary ceramic
artists’ interpretations.


Conceptual art is a trend which created a big break in the postmodern period, which is
based on the idea that is thought, has superiority to the art work. In the ceramic art history,
conceptual art history has an important place because of enabling of the creating ceramic
art works which stands against the traditional and the modernist style. Conceptual ceramic
art works, which combine with eclectic nature of postmodernism, has a documentary
feature by establishing a link with the past while make it easy to grasp realities of era.


In this study, the importance of conception art, which is a milestone in the art conception
and its contributions to ceramic art, are examined according to philosophy professor and
author Peter Osborne’s conceptual art initiative. 





References

  • AKDENİZ, Halil (1995). Plastik sanatlarda günümüz sanat eğilimlerinin düşünsel dayanakları ve bunun çağdaş Türk sa- natına yansıması üzerine bir değerlendirme, Anadolu Sanat, Nisan, Sayı: 3, Sayfa: 9-34.
  • ANTMEN, Ahu (2010). 20 yüzyıl Batı sanatında Akımlar, 3.basım, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • AUDELAIRE, Charles (2007). Modern hayatın ressamı, İletişim yayınları, İstanbul
  • BELL, Julian (2009). Sanatın Yeni Tarihi, Çev: U. Ceren Ünlü, Nurçin İleri, Rana Gürtuna ,1. Basım, Doğuş Grubu İletişim Yayıncılık Tic. A.Ş., İstanbul.
  • DANTO, Arthur C. (2010). Sanatın sonundan sonra : çağdaş sanat ve tarihin sınır çizgisi, Çev: Zeynep Demirsü, Ayrıntı yayınları, İstanbul.
  • GERMANER, Semra (1997). 1960 sonrasında sanat, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • GİDERER, Hakkı Engin (1995). Kavramsal Sanat, Anadolu Sanat, Sayı:3, Sayfa 51-64, Eskişehir.
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan (2000), Felsefe Sözlüğü, 12. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • HARRISON, Charles & WOOD, Paul (2003). Art in Theory, Blackwell Publishing, USA.
  • İNAL, İnsel (2006). 20. Yüzyılda Yeni İfade Arayışları ve Seramik Sanatı, Seramik Türkiye Dergisi. Ocak –Şubat. sayı 13, sayfa 106 – 113.
  • LITTLE, Stephen (2008). İzmler Sanatı Anlamak, Çev: Derya Nüket Özer,Yem Yayınları, İstanbul.
  • LYNTON, Norbert (2009). Modern Sanatın Öyküsü, Çev: Cevat Çapan, Sadi Öziş ,4. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • LYOTARDL, Jean François (1997). Postmodern durum, Çev: Ahmet Çiğdem, Vadi Yayınları, Ankara.
  • OSBORNE, Peter (2002). Conceptual Art, Phaidon Press Limited, London.
  • SAYDAN, Yeliz (2009). Postmodernizmin Seramik sanatına Etkileri, Yüksek Lisanas Tezi, ÇOMÜ-BAP Proje no: 11/2009, Çanakkale.
  • SCHWARTZ, Judith S. (2008). Confrontational Ceramics, 1st Edition, A & C Black Publishers Limited, London
  • ŞAHİNER, Rıfat (2008). Sanatta Postmodern Kırılmalar ya da Modernin Yapıbozumu, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul.
  • YILMAZ, Mehmet (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat, 1. Baskı, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • WAAL, Edmund de (2003). 20th Century Ceramics, 1st Published, Thames & Hudson Ltd, London.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Emel Şölenay

Gökçe Özer This is me

Publication Date June 2, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 4 Issue: 4

Cite

APA Şölenay, E., & Özer, G. (2013). Peter Osborne’nin Kavramsal Sanat Açılımı Doğrultusunda Çağdaş Seramik Sanatında Kavramsal Çalışmaların İncelenmesi. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 4(4), 33-52.