Research Article
BibTex RIS Cite

Çizgi Filmlerin Kültür Aktarımındaki Rolü ve Hayao Miyazaki Çizgi Filmleri

Year 2017, Volume: 7 Issue: 2, 1 - 18, 01.12.2017
https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.393478

Abstract

Günümüzde
canlandırma sineması, geçmişten gelen anlatıları ve kültürleri günümüze taşıyan
en önemli görsel unsurlardan biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bunun en önemli
örneği Batı'da Walt Disney ve Doğu'da Ghibli Stüdyolarıdır. Ghibli
Stüdyolarının kurucularından olan Hayao Miyazaki,
dünya sineması tarihine
geçen hayal dünyası geniş en büyük yönetmenlerden biridir. Anime çizim tarzını
tüm dünyaya tanıtan ve sevdiren bir üstattır. Yaptığı filmlerde Japon ve anime
kültürünü tüm dünyaya tanıtmakla birlikte, aynı zamanda evrensel mesajlar da
vermektedir.











Bu bağlamda çalışmanın amacı; çizgi filmler
aracılığı ile kültürel aktarımın önemini vurgulamak ve Miyazaki filmlerinde
bulunan kültürel öğeler ile bunun örneklerini incelemektir.

References

  • Atan , U. (1995). Animasyonun Kültür Aktarımındaki Yeri. (Yüksek Lisans Tezi), Selçıuk Üniversitesi: Konya, 38.
  • Colin,O., Blanc, M. (2011) HayaoMiyazaki ve IsaoTakahata Filmleri- Stüdyo Ghibli (Çev:Barış Baysal), İstanbul: Kalkedon, 76'den aktaran Sarban, S.(2011), Manga'danAnimeye: Japonya'nın 'Yumuşak Güç' Silahlarından Biri Olarak 'Sen ToChıhıro No Kamıkakushı' Filminde 'Tüketim Nesnesi' Sunumu: Otombil Örneği, 51.
  • Kaba, F. (2014). Çizgi filmlerde Grafik İfade ve Konu Açısından Kültürel Etkiler: Türk Çizgi film Örnekleri. Selçuk İletişim, 172. Karatay, A. (2015). "Miyazaki Sineması ve Auteur Kuramı". İdil, c.4,s.18,111. Kinsella, S. (2000). Manga: Culture and power in postwar Japanese Society. Curzon Press now T&F & Hawaii University Press, 22.
  • Napier, S.J (2008). Anime “Akira’dan Howl’un Hareketli Şatosu’na” (Çev: M. Murat Başekim ) İstanbul: Es Yayınları, 12.
  • Sarban ,S. (2011) Manga'danAnimeye: Japonya'nın 'Yumuşak Güç' Silahlarından Biri Olarak 'Sen ToChıhıro No Kamıkakushı' Filminde 'Tüketim Nesnesi' Sunumu: Otomobil Örneği, (Yüksek Lisans Tezi), 103. Türkmen, N.(2012), Çizgifilmlerin Kültür Aktarımındaki Rolü ve Pepee, CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, c.36, s.2, 140-148.
  • Taş,Alicenap,Ç. (2015), Çiğdem,Kültürel Mirasın Çizgifilm Senaryolarında Kullanımı, TÜBAR Dergisi, 8.
  • Temizyürek,F., Ümran A. (2014), Çizgifilmlerdeki Sublliminal Mesajların Çocuklar Üzerindeki Etkisi, Cumhuriyet International Journal of Education (CIJE), s.3, 33.
  • Uçan, B.(2004), PrensenMonoke'nin İşitsel ve Görsel Nitelikli Göstergelere Göre Filmsel Çözümlemesi, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, s.13, 45.
  • Elektronik Kaynaklar: Koç, Kevser. “Çocuklar Hayata Çizgifilm Kahramanlarının Gözüyle Bakıyor”. http://www.milliyet.com.tr/cocuklar-hayata-cizgi-film-kahramanlarinin-gozuyle-bakiyor-pembenar-detay-cocuk-1469398/ [10.04.2016]. Çay, Merve. “Miyazaki’nin Dünyası –Anima ve Mimari”, 2014 http://www.fabilog.com/anime-ve-mimari-fantazya/ Schmidt, J. Marc, “Socio-Political Themes in The Smurfs”, 2011. http://www.pop-cultured.net/socio-political-themes-in-the-smurfs/
  • Görsel Kaynaklar: Görsel 1 http://mythepix.com/teenage+mutant+ninja+turtle+cartoon+characters?image=291048153[10.05.2016] Görsel 2 http://cicicee.com/sirinler-cizgi-film-kahramanlari/sirinler-13/[10.05.2016] Görsel 3 http://www.ruthusher.com/wordpress/wp-admin/images/gargamel-smurfs-i8.jpg[10.05.2016] Görsel 4 https://www.youtube.com/watch?v=zSTKb9ZQcLA[10.05.2016] Görsel 5 http://wvvw.kizoyunlari.biz/1303/Pepee-Ve-Ailesi Görsel 6 https://cicicee.com/wp-content/uploads/2014/01/Niloya.jpg Görsel 7 http://setsuna93kei.deviantart.com/art/Studio-Ghibli-Infographic-351372095 Görsel 8 https://jiburimyths.wordpress.com/ Görsel 9 http://www.deviantart.com/browse/all/fanart/?view_mode=2&order=11&q=princess+mononoke+nightwalker#skins Görsel 10 http://www.zerochan.net/69625 Görsel 11 https://homespunlondon.wordpress.com/2014/02/01/mujina-jizou-byakuren-bo/ Görsel 12 http://myanimelist.net/featured/1028 Görsel 13 http://fabilog.com/anime-ve-mimari-fantazya/ Görsel 14 http://fabilog.com/anime-ve-mimari-fantazya/ Görsel 15 http://kotaku.com/in-japan-you-can-visit-the-totoro-house-for-real-1038774854 Görsel 16 http://totoro.wikia.com/wiki/File:2013-01-03_01.jpg Görsel 17 https://www.aliexpress.com/popular/chihiro-spirited-away-cosplay.html Görsel 18 http://radiorenasterea.ro/only-yesterday-doar-ieri/ Görsel 19 http://www.fullhdfilmbox.org/prenses-mononoke-mononoke-hime-1997-film-izle.html Görsel 20 http://www.tofugu.com/2013/02/21/spirited-away-its-for-the-foodies/ Görsel 21 http://www.tofugu.com/2013/02/21/spirited-away-its-for-the-foodies/

The Role of Cartoon Films in Culture Transfer and The Hayao Miyazaki Cartoon Films

Year 2017, Volume: 7 Issue: 2, 1 - 18, 01.12.2017
https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.393478

Abstract

        Nowadays, revival cinema
is confronted as one of the most important visual elements that convey the
stories and the cultures of the past day. The most important example of this is
Walt Disney in the West and Ghibli Studios in the East. Hayao Miyazaki, one of
the founders of Ghibli Studios, is one of the greatest directors in the world
of fantasy, which has taken on the history of world cinema. Anime is a master
who introduces and makes the whole world like drawing style. In the films he
makes, he introduces Japanese and anime cultures to the whole world, and at the
same time, he gives universal messages.











The
purpose of working in this context is; To emphasize the importance of cultural
transmission through cartoons and to examine the cultural items and their
examples in Miyazaki films.

References

  • Atan , U. (1995). Animasyonun Kültür Aktarımındaki Yeri. (Yüksek Lisans Tezi), Selçıuk Üniversitesi: Konya, 38.
  • Colin,O., Blanc, M. (2011) HayaoMiyazaki ve IsaoTakahata Filmleri- Stüdyo Ghibli (Çev:Barış Baysal), İstanbul: Kalkedon, 76'den aktaran Sarban, S.(2011), Manga'danAnimeye: Japonya'nın 'Yumuşak Güç' Silahlarından Biri Olarak 'Sen ToChıhıro No Kamıkakushı' Filminde 'Tüketim Nesnesi' Sunumu: Otombil Örneği, 51.
  • Kaba, F. (2014). Çizgi filmlerde Grafik İfade ve Konu Açısından Kültürel Etkiler: Türk Çizgi film Örnekleri. Selçuk İletişim, 172. Karatay, A. (2015). "Miyazaki Sineması ve Auteur Kuramı". İdil, c.4,s.18,111. Kinsella, S. (2000). Manga: Culture and power in postwar Japanese Society. Curzon Press now T&F & Hawaii University Press, 22.
  • Napier, S.J (2008). Anime “Akira’dan Howl’un Hareketli Şatosu’na” (Çev: M. Murat Başekim ) İstanbul: Es Yayınları, 12.
  • Sarban ,S. (2011) Manga'danAnimeye: Japonya'nın 'Yumuşak Güç' Silahlarından Biri Olarak 'Sen ToChıhıro No Kamıkakushı' Filminde 'Tüketim Nesnesi' Sunumu: Otomobil Örneği, (Yüksek Lisans Tezi), 103. Türkmen, N.(2012), Çizgifilmlerin Kültür Aktarımındaki Rolü ve Pepee, CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, c.36, s.2, 140-148.
  • Taş,Alicenap,Ç. (2015), Çiğdem,Kültürel Mirasın Çizgifilm Senaryolarında Kullanımı, TÜBAR Dergisi, 8.
  • Temizyürek,F., Ümran A. (2014), Çizgifilmlerdeki Sublliminal Mesajların Çocuklar Üzerindeki Etkisi, Cumhuriyet International Journal of Education (CIJE), s.3, 33.
  • Uçan, B.(2004), PrensenMonoke'nin İşitsel ve Görsel Nitelikli Göstergelere Göre Filmsel Çözümlemesi, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, s.13, 45.
  • Elektronik Kaynaklar: Koç, Kevser. “Çocuklar Hayata Çizgifilm Kahramanlarının Gözüyle Bakıyor”. http://www.milliyet.com.tr/cocuklar-hayata-cizgi-film-kahramanlarinin-gozuyle-bakiyor-pembenar-detay-cocuk-1469398/ [10.04.2016]. Çay, Merve. “Miyazaki’nin Dünyası –Anima ve Mimari”, 2014 http://www.fabilog.com/anime-ve-mimari-fantazya/ Schmidt, J. Marc, “Socio-Political Themes in The Smurfs”, 2011. http://www.pop-cultured.net/socio-political-themes-in-the-smurfs/
  • Görsel Kaynaklar: Görsel 1 http://mythepix.com/teenage+mutant+ninja+turtle+cartoon+characters?image=291048153[10.05.2016] Görsel 2 http://cicicee.com/sirinler-cizgi-film-kahramanlari/sirinler-13/[10.05.2016] Görsel 3 http://www.ruthusher.com/wordpress/wp-admin/images/gargamel-smurfs-i8.jpg[10.05.2016] Görsel 4 https://www.youtube.com/watch?v=zSTKb9ZQcLA[10.05.2016] Görsel 5 http://wvvw.kizoyunlari.biz/1303/Pepee-Ve-Ailesi Görsel 6 https://cicicee.com/wp-content/uploads/2014/01/Niloya.jpg Görsel 7 http://setsuna93kei.deviantart.com/art/Studio-Ghibli-Infographic-351372095 Görsel 8 https://jiburimyths.wordpress.com/ Görsel 9 http://www.deviantart.com/browse/all/fanart/?view_mode=2&order=11&q=princess+mononoke+nightwalker#skins Görsel 10 http://www.zerochan.net/69625 Görsel 11 https://homespunlondon.wordpress.com/2014/02/01/mujina-jizou-byakuren-bo/ Görsel 12 http://myanimelist.net/featured/1028 Görsel 13 http://fabilog.com/anime-ve-mimari-fantazya/ Görsel 14 http://fabilog.com/anime-ve-mimari-fantazya/ Görsel 15 http://kotaku.com/in-japan-you-can-visit-the-totoro-house-for-real-1038774854 Görsel 16 http://totoro.wikia.com/wiki/File:2013-01-03_01.jpg Görsel 17 https://www.aliexpress.com/popular/chihiro-spirited-away-cosplay.html Görsel 18 http://radiorenasterea.ro/only-yesterday-doar-ieri/ Görsel 19 http://www.fullhdfilmbox.org/prenses-mononoke-mononoke-hime-1997-film-izle.html Görsel 20 http://www.tofugu.com/2013/02/21/spirited-away-its-for-the-foodies/ Görsel 21 http://www.tofugu.com/2013/02/21/spirited-away-its-for-the-foodies/
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Büşra Kamacıoğlu This is me

Publication Date December 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Kamacıoğlu, B. (2017). Çizgi Filmlerin Kültür Aktarımındaki Rolü ve Hayao Miyazaki Çizgi Filmleri. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(2), 1-18. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.393478

Cited By