Bu çalışma kaygı olgusunun sanattaki temsil edilmesi hakkındadır. Çalışmada üç kültürel evre
örnek alınarak gerçekleştirilmiştir: (1) Romantik, (2) modern ve (3)çağdaş kültür. Bu evrelerde
kaygının sanatsal temsilinin nasıl kurulduğu gösterilmiştir. Bunun için de dönemlerin kendine
özgü özellikleri, diğer alanlardan kaygı tanımları ve kültürel olgular üzerine düşünceler sanat yapıtlarıyla ilişkili şekilde düşünülmüştür. Çalışmada kaygının salt psikolojik tanımlarının sanatsal
betimlenmesine değil, sanatçıların kaygı durumunu veya ona benzer bir benlik kırılmasının estetik
açıdan ifade betimlenmelerinin konu edilmektedir. Kaygının sanat yapıtlarında sanatsal ifade yoluyla gösterildiğinin ele alındığı çalışma literatür tarama ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın vardığı sonuç ise birey ve kültür geriliminde kaygının benlik kaybı, benliğin tazelenmesi ya da kinik bir
tavır şeklinde gerçekleştirildiğidir. Bunların da kültürel evrelerin gerçekliği algılaması ve üretmesi
ile ilişkili düşünülmesi gerektiği çalışmanın temel önermesidir.
Freud, S. (2002). Metapsikoloji. (Çeviren Dr. Emre Kapkın ve Ayşen Tekçen Kapkın). İstanbul: Payel Yayıncılık. Funk, R. (2013). Ben ve Biz / Postmodern İnsanın Psikanalizi. (Çeviren Çağlar Tanyeri). (1. Baskı). İstanbul: YKY
Hines, R. D. (2005). Gotik- Aşırılık, Kötülük ve Yıkımın Dört Yüz Yılı. (Çeviren Hakan Gür).(1. Baskı). Ankara: Dost Kitabevi.
Giddens, A. (2000). Modernliği Anlamlandırmak. (Çeviren Serhat Uyurkulak ve Murat Sağlam). (1. Baskı). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
Parman, T. (2004). Fobi, Korku, Kaygı, Tekinsiz ve Ergenlik. Psikanaliz Yazıları.İlkbahar. Sayı: 8. İstanbul: Bağlam Yayın- ları. s. 63-73.
Poe, E. A. (2007). Bütün Hikayeleri. (Çeviren Dost Körpe). (4. Baskı). İstanbul: İthaki Yayınları.
Riggs, L. (2012). Pıcasso, Warhol, Çekilin Oradan, Zhang ve Zeng Geliyor... (1. Baskı). Artam. Sayı: 19. İstanbul. S. 36- 58. Roudinesco, E. (2012). Her Şeye ve Herkese Karşı Lacan. (Çeviren Nami Başer). (1. Baskı). İstanbul: Metis Yayınları. Salecl, R. (2014). Kaygı Üzerine. (Çeviren Barış Engin Aksoy) (1. Baskı). İstanbul: Metis Yayıncılık.
Safranski, R. (2013). Romantik- Bir Alman Sorunsalı. (Çeviren Ali Nalbant). (1. Baskı). İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Sartre, J. P. (2000). Estetik Üzerine Denemeler. (Çeviren Mehmet Yılmaz). (1. Baskı). Ankara: Doruk Yayınları. Sass, L.A. (2013). Modernlik ve Delilik. (Çeviren Ender Güreol). (1. Baskı). İstanbul: Alfa Yayınları.
Taburoğlu, Ö. (1996). Kaygının Yeraltına Çekilmiş Nesnesi. (1. Baskı). Defter Dergisi. Sayı: 28. İstanbul: Metis Yayıncılık. s. 57-67.
Ümer, E., (2014). Güncel Sanat İmgesi Olarak “Tekinsiz” Nesne, Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Gazi Üniversitesi, Sos. Bil. Ens.,Ankara.
Ümer, E., (2017a). Görsel Kültür ve Resim Sanatında İmge. İdil Sanat ve Dil Dergisi, Yaz,Sayı: 33, Sanat ve Dil Araştırma Enstitüsü, s.1535-1555.
Ümer, E., (2017b). Tekinsizin Estetiği ve Sanat Yapıtı.SDÜ Art-E Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Mayıs-Haziran,Cilt: 10, Sayı: 19. Süleyman Demirel Üniversitesi ss. 96-126
This study is about the representation of anxiety, as a concept, in art. The study has been
conducted by considering three cultural stages: (1) Romantic, (2) modern and (3) contemporary
culture. This study reveals the way in which the artistic representation of anxiety is formed. While
doing so, the unique characteristics of these cultural stages, the definitions of anxiety in other
fields and ideas on cultural concepts, are addressed in relation to works of art. This study does
not focus on the artistic portrayal of psychological definitions of anxiety, but addresses the way in
which anxiety is expressed by artists and likewise, the aesthetic expression of the fractured self. In
this study, a literature review has been made showing how anxiety is expressed in artistic work.
Findings show that anxiety, in a clash of individuals and cultures, is reflected in art through the
loss of identity, the revival of identity, or through a cynical attitude. Primarily, this study suggests
that these findings should be considered in relation to the perception and production of reality by
cultural stages.
Freud, S. (2002). Metapsikoloji. (Çeviren Dr. Emre Kapkın ve Ayşen Tekçen Kapkın). İstanbul: Payel Yayıncılık. Funk, R. (2013). Ben ve Biz / Postmodern İnsanın Psikanalizi. (Çeviren Çağlar Tanyeri). (1. Baskı). İstanbul: YKY
Hines, R. D. (2005). Gotik- Aşırılık, Kötülük ve Yıkımın Dört Yüz Yılı. (Çeviren Hakan Gür).(1. Baskı). Ankara: Dost Kitabevi.
Giddens, A. (2000). Modernliği Anlamlandırmak. (Çeviren Serhat Uyurkulak ve Murat Sağlam). (1. Baskı). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
Parman, T. (2004). Fobi, Korku, Kaygı, Tekinsiz ve Ergenlik. Psikanaliz Yazıları.İlkbahar. Sayı: 8. İstanbul: Bağlam Yayın- ları. s. 63-73.
Poe, E. A. (2007). Bütün Hikayeleri. (Çeviren Dost Körpe). (4. Baskı). İstanbul: İthaki Yayınları.
Riggs, L. (2012). Pıcasso, Warhol, Çekilin Oradan, Zhang ve Zeng Geliyor... (1. Baskı). Artam. Sayı: 19. İstanbul. S. 36- 58. Roudinesco, E. (2012). Her Şeye ve Herkese Karşı Lacan. (Çeviren Nami Başer). (1. Baskı). İstanbul: Metis Yayınları. Salecl, R. (2014). Kaygı Üzerine. (Çeviren Barış Engin Aksoy) (1. Baskı). İstanbul: Metis Yayıncılık.
Safranski, R. (2013). Romantik- Bir Alman Sorunsalı. (Çeviren Ali Nalbant). (1. Baskı). İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Sartre, J. P. (2000). Estetik Üzerine Denemeler. (Çeviren Mehmet Yılmaz). (1. Baskı). Ankara: Doruk Yayınları. Sass, L.A. (2013). Modernlik ve Delilik. (Çeviren Ender Güreol). (1. Baskı). İstanbul: Alfa Yayınları.
Taburoğlu, Ö. (1996). Kaygının Yeraltına Çekilmiş Nesnesi. (1. Baskı). Defter Dergisi. Sayı: 28. İstanbul: Metis Yayıncılık. s. 57-67.
Ümer, E., (2014). Güncel Sanat İmgesi Olarak “Tekinsiz” Nesne, Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Gazi Üniversitesi, Sos. Bil. Ens.,Ankara.
Ümer, E., (2017a). Görsel Kültür ve Resim Sanatında İmge. İdil Sanat ve Dil Dergisi, Yaz,Sayı: 33, Sanat ve Dil Araştırma Enstitüsü, s.1535-1555.
Ümer, E., (2017b). Tekinsizin Estetiği ve Sanat Yapıtı.SDÜ Art-E Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Mayıs-Haziran,Cilt: 10, Sayı: 19. Süleyman Demirel Üniversitesi ss. 96-126