Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Photographers Make up The Visual History of Izmir

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 66 - 74, 21.12.2018
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.529248

Öz









Within the scope of the article, pioneering photographers from İzmir’s visual history and visual
process from the first photographs to the 1960s were investigated.


İzmir has been an important and pioneering city in terms of geographical location, cultural
structure, which preserves the qualities in every period of history. İzmir was first photographed by
Goupil Fesquet in February 8-16 1840. Until the foundation of the republic of Turkey, İzmir has
hosted many foreign national photographers and photo studios. Since then, the cultural history of
İzmir has begun to be established via visual forms like photos, photo cards and postcards which
have been shared with the world. With photograph studios in Izmir, images captured by photog-
raphers like Rubellin, Svoboda, Bonfils, Abdullah Frères, Pascal Sebah, Policarp Jolier etc, from
Istanbul, we get information about the the last period of the Ottoman Empire and Izmir. After the
proclamation of the Republic, many young photographers who apprenticed in studios like Hamza
Rustem, Rahmizade Bahaeddin Bediz, the founder of photographic studio Resne, Fikri Göksay and
Mustafa Kapkın, opened their own studios and contributed to the city’s cultural identity. 





Kaynakça

  • Ak, S. A. (2000), Erken Cumhuriyet Dönemi Türk Fotoğrafı, Remzi K., İstanbul,
  • Ak, S. A. (2004), Girit’ten İstanbul’a Bahaeddin Rahmi Bediz, İletişim yay. İstanbul,
  • Atay, Ç. (1997), 19. Yüzyıl İzmir Fotoğrafları, AKMED, Antalya,
  • Atilla, A. N. (2000), Gelişen İzmir, İzmir Büyükşehir Belediyesi Kültür yay., İzmir,
  • Öztuncay, B. (1992), James Robertson: The Pioneer of Photography in the Ottoman Empire, Eren Yayıncılık, İstanbul
  • Daşcı, S. (2012), “1893–1896 İzmir Ticaret Yıllıklarında Adı Geçen Sanatçılar ve Sanatla İlgili Meslekler Üzerine Bir De- ğerlendirme” İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi Journal of the Human and Social Science Researches | Cilt.1, Sayı:3
  • Kocaışık, D. Sinanlar Uslu, S. (2015), “Sultan II.Abdülhamid Albümlerinin Yıldız sarayı ve yapıları ekseninde incelenme- si”, Uluslararası Güzel Sanatlar Bılımsel Araştırma Günleri, 8·10 Nisan / April 2015
  • Rüstem, M. (2007), “Phographeıon Bahaeddın Hamza Rustem ,Bilinen Dünyanın ticari hayatı en uzun Fotoğrafhanesi’dir” http://www.lozanmubadilleri.org.tr/arastirma/phographeion-bahaeddin-hamza-rustem-mert-rustem/ (Erişim Tari- hi:01-09-2017)
  • Tatlıbal, E. (2015),“Kemeraltı’nın Fotoğrafhane Kültürü”, http://www.egemeclisi.com/haber/22900/kemeraltinin-fotograf- hane-kulturu.html (Erişim Tarihi:02-09-2017)
  • Yetkin, S. ,Yılmaz, F. (2003), İzmir Kartpostalları 1900, İzelman, İzmir, https://www.metuseum.org/exhibitions/listings/2014/charles-marville (Erişim Tarihi: 07-09-2017)
  • http://www.acgart.gr/ACG-COLLECTION/ARTISTS/R/RubA/RubA-bio.htm (Erişim Tarihi:01-09-2017) http://www.apikam.org.tr/Bagimsiz/muze-hakkinda (Erişim Tarihi:05-09-2017) http://www.fotokritik.com/forum/konu/33393/yitirdigimiz-fotografcilar) (Erişim Tarihi:07-09-2017)
  • www.levantineheritage.com/note86.htm (Erişim Tarihi:07-09-2017)
  • http://www.getty.edu/research/tools/guides_bibliographies/photography_greece/photographers.html (Erişim Tarihi:06-09-2017)
  • GÖRSEL KAYNAKÇASI
  • Görsel 1. Goupıl-Fesquet, Frédéric Auguste Antoine. Voyage d’Horace Vernet en Orient rédigé par M. Goupil Fesquet, Paris, Challamel [1843].(Hellenic Library - Alexander S. Onassis Public Benefit) Foundation (Erişim Tarihi: 05-08-2017)
  • Görsel 2. P.N.Lerebours, 1842, Excursions Daguerriennes: Vues et Monuments Les Plus Remarquables du Globe, (Erişim Tarihi: 05-08-2017)
  • Görsel 3. Svoboda,1865, Liman ve Sarı Kışla, Cam negatiften albümin baskı,28,2 x 26,5 cm. Atay, Çınar, 1997, 19. Yüzyıl İzmir Fotoğrafları, AKMED, Antalya, Sf;15
  • Görsel 4. Rubellin,1878,Eşrefpaşa Türk Mezarlıkları ve Sarı Kışla, Cam negatiften albümin baskı, 25, 9x20, 9 cm. Atay, Çınar, 1997,19. Yüzyıl İzmir Fotoğrafları, AKMED, Antalya, Sf;22
  • Görsel 5. Hamza Rüstem, Efes, Mert Rüstem Koleksiyonu
  • Görsel 6. Hamza Rüstem, Konak, İzmir, Mert Rüstem Koleksiyonu
  • Görsel 7. İzmir Albümü, Resne Fotoğrafhanesi,1928, Atilla, A. Nedim, 2000, Gelişen İzmir, İzmir Büyükşehir Belediyesi Kültür yay., İzmir
  • Görsel 8. İzmir Albümü, Resne Fotoğrafhanesi,1928, Atilla, A. Nedim, 2000, Gelişen İzmir, İzmir Büyükşehir Belediyesi Kültür yay., İzmir
  • Görsel 9. Cemal Yalkış, Kordon,İzmir,1960, http://turistdergisi.com/index.php/2016/11/13/izmir-kordonun-bilinmeyen- fotograflari/ (Erişim tarihi: 21-09-2017)
  • Görsel10. Fikri Göksay, İzmir, http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?p=2781293 (Erişim Tarihi: 09-09-2017) Görsel 11. Mustafa Kapkın, Karşıyaka, Ahmet Kapkın Koleksiyonu

İzmir’in Görsel Tarihini Oluşturan Fotoğrafçılar

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 66 - 74, 21.12.2018
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.529248

Öz





Makale kapsamında, İzmir’in görsel tarihini oluşturan öncü fotoğrafçılar ve ilk fotoğraflardan
1960’lı yıllara uzanan görsel süreç incelenmiştir.


İzmir coğrafi konumu, kültürel yapısı ile tarihin her döneminde önemli ve öncü vasfını koruyan bir şehir olmuştur. 8-16 Şubat 1840 yılında Goupil Fesquet tarafından ilk kez fotoğrafları
çekilen İzmir şehri, Türkiye Cumhuriyeti kurulana dek çok sayıda yabancı uyruklu fotoğrafçıya ve
fotoğraf stüdyosuna ev sahipliği yapmıştır. Bu süreçte çekilen fotoğraflar, pazarlanan fotokartlar ve
kartpostallar sayesinde İzmir’in görsel tarihi oluşmaya ve kültürel kimliği dünya ile paylaşılmaya
başlamıştır. İzmir’de stüdyoları olan Rubellin, Svoboda, Bonfils ve İstanbullu Abdullah Biraderler, Pascal Sebah, Policarp Jolier ve vb. tarafından çekilen fotoğraflar, Osmanlı İmparatorluğu’nun
son döneminde İzmir hakkında bize önemli bilgiler sunmaktadır. Cumhuriyetin ilanı sonrasında
Hamza Rüstem, Resne Fotoğrafhanesi’nin kurucusu Rahmizade Bahaettin Bediz, Fikri Göksay ve
Mustafa Kapkın stüdyolarında yetişen çok sayıda genç fotoğrafçı, kendi stüdyolarını açarak kentin
kültürel kimliğine katılmışlardır. 





Kaynakça

  • Ak, S. A. (2000), Erken Cumhuriyet Dönemi Türk Fotoğrafı, Remzi K., İstanbul,
  • Ak, S. A. (2004), Girit’ten İstanbul’a Bahaeddin Rahmi Bediz, İletişim yay. İstanbul,
  • Atay, Ç. (1997), 19. Yüzyıl İzmir Fotoğrafları, AKMED, Antalya,
  • Atilla, A. N. (2000), Gelişen İzmir, İzmir Büyükşehir Belediyesi Kültür yay., İzmir,
  • Öztuncay, B. (1992), James Robertson: The Pioneer of Photography in the Ottoman Empire, Eren Yayıncılık, İstanbul
  • Daşcı, S. (2012), “1893–1896 İzmir Ticaret Yıllıklarında Adı Geçen Sanatçılar ve Sanatla İlgili Meslekler Üzerine Bir De- ğerlendirme” İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi Journal of the Human and Social Science Researches | Cilt.1, Sayı:3
  • Kocaışık, D. Sinanlar Uslu, S. (2015), “Sultan II.Abdülhamid Albümlerinin Yıldız sarayı ve yapıları ekseninde incelenme- si”, Uluslararası Güzel Sanatlar Bılımsel Araştırma Günleri, 8·10 Nisan / April 2015
  • Rüstem, M. (2007), “Phographeıon Bahaeddın Hamza Rustem ,Bilinen Dünyanın ticari hayatı en uzun Fotoğrafhanesi’dir” http://www.lozanmubadilleri.org.tr/arastirma/phographeion-bahaeddin-hamza-rustem-mert-rustem/ (Erişim Tari- hi:01-09-2017)
  • Tatlıbal, E. (2015),“Kemeraltı’nın Fotoğrafhane Kültürü”, http://www.egemeclisi.com/haber/22900/kemeraltinin-fotograf- hane-kulturu.html (Erişim Tarihi:02-09-2017)
  • Yetkin, S. ,Yılmaz, F. (2003), İzmir Kartpostalları 1900, İzelman, İzmir, https://www.metuseum.org/exhibitions/listings/2014/charles-marville (Erişim Tarihi: 07-09-2017)
  • http://www.acgart.gr/ACG-COLLECTION/ARTISTS/R/RubA/RubA-bio.htm (Erişim Tarihi:01-09-2017) http://www.apikam.org.tr/Bagimsiz/muze-hakkinda (Erişim Tarihi:05-09-2017) http://www.fotokritik.com/forum/konu/33393/yitirdigimiz-fotografcilar) (Erişim Tarihi:07-09-2017)
  • www.levantineheritage.com/note86.htm (Erişim Tarihi:07-09-2017)
  • http://www.getty.edu/research/tools/guides_bibliographies/photography_greece/photographers.html (Erişim Tarihi:06-09-2017)
  • GÖRSEL KAYNAKÇASI
  • Görsel 1. Goupıl-Fesquet, Frédéric Auguste Antoine. Voyage d’Horace Vernet en Orient rédigé par M. Goupil Fesquet, Paris, Challamel [1843].(Hellenic Library - Alexander S. Onassis Public Benefit) Foundation (Erişim Tarihi: 05-08-2017)
  • Görsel 2. P.N.Lerebours, 1842, Excursions Daguerriennes: Vues et Monuments Les Plus Remarquables du Globe, (Erişim Tarihi: 05-08-2017)
  • Görsel 3. Svoboda,1865, Liman ve Sarı Kışla, Cam negatiften albümin baskı,28,2 x 26,5 cm. Atay, Çınar, 1997, 19. Yüzyıl İzmir Fotoğrafları, AKMED, Antalya, Sf;15
  • Görsel 4. Rubellin,1878,Eşrefpaşa Türk Mezarlıkları ve Sarı Kışla, Cam negatiften albümin baskı, 25, 9x20, 9 cm. Atay, Çınar, 1997,19. Yüzyıl İzmir Fotoğrafları, AKMED, Antalya, Sf;22
  • Görsel 5. Hamza Rüstem, Efes, Mert Rüstem Koleksiyonu
  • Görsel 6. Hamza Rüstem, Konak, İzmir, Mert Rüstem Koleksiyonu
  • Görsel 7. İzmir Albümü, Resne Fotoğrafhanesi,1928, Atilla, A. Nedim, 2000, Gelişen İzmir, İzmir Büyükşehir Belediyesi Kültür yay., İzmir
  • Görsel 8. İzmir Albümü, Resne Fotoğrafhanesi,1928, Atilla, A. Nedim, 2000, Gelişen İzmir, İzmir Büyükşehir Belediyesi Kültür yay., İzmir
  • Görsel 9. Cemal Yalkış, Kordon,İzmir,1960, http://turistdergisi.com/index.php/2016/11/13/izmir-kordonun-bilinmeyen- fotograflari/ (Erişim tarihi: 21-09-2017)
  • Görsel10. Fikri Göksay, İzmir, http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?p=2781293 (Erişim Tarihi: 09-09-2017) Görsel 11. Mustafa Kapkın, Karşıyaka, Ahmet Kapkın Koleksiyonu
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İşık Sezer

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sezer, İ. (2018). İzmir’in Görsel Tarihini Oluşturan Fotoğrafçılar. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 8(2), 66-74. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.529248