Günümüzde seramik malzemeyi bir ifade aracı olarak kullanan çağdaş sanatçılar, eserlerinin
plastik diline katkı sağlamak için çeşitli sır, şekillendirme ve pişirim alternatifleri denemektedirler.
Burada ele alınacak şekillendirme alternatiflerinden biri de sanatçıların kumaş, dantel, ip, bitkisel
ürünler, doğal ve yapay süngerler gibi çeşitli organik nesneleri döküm çamuru içine daldırıp
çıkararak şekillendirmesidir. Bu teknikle seçilen nesneler üzerinden hem doku hem de form elde
edilmektedir. Bu makalede seramik formu ve bünyesi olarak kullanılan nesnelerin seramiğe nasıl
dönüştüğü, nesnelerin nasıl şekillendirildiği araştırılacaktır. Araştırma yönteminde, söz konusu
tekniği uygulayan ulusal ve uluslararası sanatçıların eserleri ele alınacak, seçilen nesne üzerinden
tekniğin plastik dili incelenecektir.
Sonuç olarak sanatçıların; eserlerini diğer bilinen şekillendirme yöntemlerinden farklı olarak
oluşturdukları, bu tekniğin şekillendirme yöntemlerine katkı sağladığı anlaşılmıştır. Teknikte,
kullanılan nesnelerin seçimi sanatçının tercihine bağlı olduğu görülmüştür. Seramik sanatı
açısından ortaya çıkan eserlerin çoğunlukla seramiğin plastik diline katkı sağladığı söylenebilir.
Bu teknikle elle şekillendirilmeyecek kadar orijinal dokuları da elde etme olanağı bulunmaktadır.
Acartürk, B. ve Kaya Ş. (2013). Agrega Katkılı Seramik Bünye Özelliklerinin Araştırılması, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Cilt:17 Sayı:2, s.66
Gürel, A. A. (2015). Seramik Sanatında Figüratif Form Olanakları Bağlamında Amiguruminin Kullanımı, Seramik Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu
Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, s.1, 32, 119, 120, 122, 128
Kutlu, M. (2013). Resimsel Öğelerin Seramik Teknikleri ile Yorumu, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Ana Sanat Dalı, Sanatta Yüksek Lisans Tezi, Ankara, s.67-69
Orlowski, J. M. (2010). Ties That Bind, A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Masters of Fine Arts in the College of Arts and Sciences
Georgia State University, Amerika, s.7
Özer, L. ve Kurşuncu A. (2012). Kâğıt Katkılı Sanat Seramikleri, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Aralık, Cilt:3 Sayı:3, Eskişehir, s.121
Peng, Q. (2016). A Site for Hybrid Practice: Between Traditional Culture and Contemporary Ceramic Art, An Exegesis Submitted For The Degree Of Thedoctor Of Philosophy
Of Visual Arts Graduate Program Doctor Of Philosophy The Australian National Unıversity, College Of Arts And Social Sciences Research School Of Humanities And The Arts
School Of Art, Avustralya, May, s. 48,116,133-134,144, 221, 233
http-1: https://www.foodelphi.com / malzeme – bilgisi - doc- dr-ali - gundogdu / Organik (Erişim tarihi 19.11.2018)
Görsel 1. Peng, Q. (2016). A Site for Hybrid Practice: Between Traditional Culture and Contemporary Ceramic Art, An Exegesis Submitted For The Degree Of Thedoctor Of
Philosophy Of Visual Arts Graduate Program Doctor Of Philosophy The Australian National Unıversity, College Of Arts And Social Sciences Research School Of Humanities
And The Arts School Of Art, Avustralya, May, s.221
Görsel 2. Peng, Q. (2016). A Site for Hybrid Practice: Between Traditional Culture and Contemporary Ceramic Art, An Exegesis Submitted For The Degree Of Thedoctor Of Philosophy Of Visual Arts Graduate Program Doctor Of Philosophy The Australian National Unıversity, College Of Arts And Social Sciences Research School Of Humanities
And The Arts School Of Art, Avustralya, May, s.144
Görsel 3. Peng, Q. (2016). A Site for Hybrid Practice: Between Traditional Culture and Contemporary Ceramic Art, An Exegesis Submitted For The Degree Of Thedoctor Of
Philosophy Of Visual Arts Graduate Program Doctor Of Philosophy The Australian National Unıversity, College Of Arts And Social Sciences Research School Of Humanities
And The Arts School Of Art, Avustralya, May, s.233
Görsel 6. Kutlu, M. (2013). Resimsel Öğelerin Seramik Teknikleri ile Yorumu, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Ana Sanat Dalı, Sanatta Yüksek Lisans
Tezi, Ankara, s.67
Görsel 7. http://galerisoyut.com.tr / artist / betul- demir - karakaya / # gallery / 057284 e 94f 9b8b5 aa 9e538f9 eb 0af949 / 6564 (Erişim Tarihi 06.10.2018)
Görsel 8. http://jessicadrenk.com/pages/Porcelain%20Skins/Skin%2003.html (Erişim Tarihi 06.10.2018) Görsel 9. http://jessicagardnerstudios.com/gallery-growing-up/
(Erişim Tarihi 06.10.2018)

Görsel 10. http://jessicagardnerstudios.com/gallery-growing-up/ (Erişim Tarihi 06.10.2018) Görsel 11. Michal Fargo Kişisel Arşivi
Görsel 12. Michal Fargo Kişisel Arşivi
Görsel 13. AU Ho Lam Suzanne Kişisel Arşivi
Görsel 14. AU Ho Lam Suzanne Kişisel Arşivi
Görsel 15. Gürel, A. A. (2015). Seramik Sanatında Figüratif Form Olanakları Bağlamında Amiguruminin Kullanımı, Seramik Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir
Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, s.128
Contemporary artists using ceramic materials have been trying various types of glaze, shaping
and firing alternatives in order to contribute to the plastic interpretation of their works. One of the
shaping alternatives that will be discussed here is the organic products such as fabric, lace, rope,
herbal products, natural and artificial sponges shaped by the artist by dipping and removing the
object from slip casting. With this technique, both the form and the tissue are obtained from the
selected objects. In this article, it will be discussed that how the objects used as ceramic form and
body turn into ceramics and how the objects are shaped. In the research method, the artworks of
the national and international artists who have applied the relevant technique will be discussed
and the plastic interpretation of the technique will be examined in terms of the selected material.
The results reveal that the artists apply the techniques differently from other well -known shaping
methods in their artworks, which contributes to shaping methods. The results also shows that the
choice of the objects used in the technique is dependent on the artist’s preference. It can be said that
the artworks produced in terms of ceramic art mostly contribute to the plastic interpretation of
ceramics. With this technique, it is also possible to obtain original textures that cannot be shaped
by hand easily.
Acartürk, B. ve Kaya Ş. (2013). Agrega Katkılı Seramik Bünye Özelliklerinin Araştırılması, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Cilt:17 Sayı:2, s.66
Gürel, A. A. (2015). Seramik Sanatında Figüratif Form Olanakları Bağlamında Amiguruminin Kullanımı, Seramik Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu
Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, s.1, 32, 119, 120, 122, 128
Kutlu, M. (2013). Resimsel Öğelerin Seramik Teknikleri ile Yorumu, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Ana Sanat Dalı, Sanatta Yüksek Lisans Tezi, Ankara, s.67-69
Orlowski, J. M. (2010). Ties That Bind, A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Masters of Fine Arts in the College of Arts and Sciences
Georgia State University, Amerika, s.7
Özer, L. ve Kurşuncu A. (2012). Kâğıt Katkılı Sanat Seramikleri, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Aralık, Cilt:3 Sayı:3, Eskişehir, s.121
Peng, Q. (2016). A Site for Hybrid Practice: Between Traditional Culture and Contemporary Ceramic Art, An Exegesis Submitted For The Degree Of Thedoctor Of Philosophy
Of Visual Arts Graduate Program Doctor Of Philosophy The Australian National Unıversity, College Of Arts And Social Sciences Research School Of Humanities And The Arts
School Of Art, Avustralya, May, s. 48,116,133-134,144, 221, 233
http-1: https://www.foodelphi.com / malzeme – bilgisi - doc- dr-ali - gundogdu / Organik (Erişim tarihi 19.11.2018)
Görsel 1. Peng, Q. (2016). A Site for Hybrid Practice: Between Traditional Culture and Contemporary Ceramic Art, An Exegesis Submitted For The Degree Of Thedoctor Of
Philosophy Of Visual Arts Graduate Program Doctor Of Philosophy The Australian National Unıversity, College Of Arts And Social Sciences Research School Of Humanities
And The Arts School Of Art, Avustralya, May, s.221
Görsel 2. Peng, Q. (2016). A Site for Hybrid Practice: Between Traditional Culture and Contemporary Ceramic Art, An Exegesis Submitted For The Degree Of Thedoctor Of Philosophy Of Visual Arts Graduate Program Doctor Of Philosophy The Australian National Unıversity, College Of Arts And Social Sciences Research School Of Humanities
And The Arts School Of Art, Avustralya, May, s.144
Görsel 3. Peng, Q. (2016). A Site for Hybrid Practice: Between Traditional Culture and Contemporary Ceramic Art, An Exegesis Submitted For The Degree Of Thedoctor Of
Philosophy Of Visual Arts Graduate Program Doctor Of Philosophy The Australian National Unıversity, College Of Arts And Social Sciences Research School Of Humanities
And The Arts School Of Art, Avustralya, May, s.233
Görsel 6. Kutlu, M. (2013). Resimsel Öğelerin Seramik Teknikleri ile Yorumu, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Ana Sanat Dalı, Sanatta Yüksek Lisans
Tezi, Ankara, s.67
Görsel 7. http://galerisoyut.com.tr / artist / betul- demir - karakaya / # gallery / 057284 e 94f 9b8b5 aa 9e538f9 eb 0af949 / 6564 (Erişim Tarihi 06.10.2018)
Görsel 8. http://jessicadrenk.com/pages/Porcelain%20Skins/Skin%2003.html (Erişim Tarihi 06.10.2018) Görsel 9. http://jessicagardnerstudios.com/gallery-growing-up/
(Erişim Tarihi 06.10.2018)

Görsel 10. http://jessicagardnerstudios.com/gallery-growing-up/ (Erişim Tarihi 06.10.2018) Görsel 11. Michal Fargo Kişisel Arşivi
Görsel 12. Michal Fargo Kişisel Arşivi
Görsel 13. AU Ho Lam Suzanne Kişisel Arşivi
Görsel 14. AU Ho Lam Suzanne Kişisel Arşivi
Görsel 15. Gürel, A. A. (2015). Seramik Sanatında Figüratif Form Olanakları Bağlamında Amiguruminin Kullanımı, Seramik Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir
Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, s.128
Yılmaz, S. (2019). Seramiğe Dönüşen Organik Nesneler: Teknik ve Sanatsal Örnekler. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 9(1), 198-215. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.600449