The state of being attached to the past, which is in the nature of man, exists with the sensations
descending into the lower memory of the people. At this point, individuals tend to connect with a concrete
object bearing traces of the past. Retro furniture also serves as an important tool in establishing this bond.
The study, which was intended to investigate the level of retro furniture awareness and trend in terms of
age and gender variables, was conducted with 251 participants and found that 11 survey forms were not
properly filled out during the processing of the data and analyses were conducted on 240 survey forms. The
determined main mass consists of participants between the ages of 18-60, defined as the X, Y, Z generations,
and can interact with retro furniture activities in Turkey. The study was carried out with unbiased sampling
method. Statements in the study have been gathered in two dimensions: retro furniture awareness and retro
furniture trend. It was observed that there are significant differences in some descriptive statistical values
of both dimensions. There were significant differences between the gender variable of the participants and
the awareness of retro furniture, but no significant difference was found between the tendency of retro
furniture. It is thought that this finding can be considered as a source in determining the targeted audience
in the promotion process of retro furniture. In the analyses applied to the age groups expressed as X, Y and
Z for generation definitions, significant differences were found between the age variable and retro furniture
trends. However, it was observed that there was no significant difference between the age variable and the
awareness of retro furniture. In the light of these findings, it can be interpreted that the age variable affects
the trends regarding retro furniture, but not the awareness level itself.
Retro furniture Retro awareness Retro tendency Generation Nostalgia.
İnsanın doğasında var olan geçmişe bağlı olma durumu, kişilerin alt belleğine inen duyumsamalarla
var olmaktadır. Bireyler bu noktada geçmişten izler taşıyan somut bir nesne ile bağ kurma eğilimindedir.
Retro mobilyalar da bu bağın kurulmasından önemli bir aracı görevi görmektedir. Retro mobilya farkındalık
ve eğilim düzeyinin yaş ve cinsiyet değişkenleri açısından araştırılmasının amaçlandığı çalışma 251 katılımcı
ile yürütülmüş olup, verilerin işlenmesi sırasında 11 anket formunun uygun doldurulmadığı tespit edilerek
kapsam dışı bırakılmış ve 240 adet anket formu üzerinden analizler yapılmıştır. Belirlenen ana kütle Türkiye’de
retro mobilya faaliyetleriyle etkileşimde olabilecek ve X, Y, Z kuşağını tanımlayan 18-60 yaş arası katılımcılar,
yansız örneklem yöntemi ile çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışmada yer alan ifadeler retro mobilya farkındalığı
ve retro mobilya eğilimi olarak iki boyutta toplanmıştır. Her iki boyuta ait bazı betimleyici istatiksel
değerlerde anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Katılımcılara ait cinsiyet değişkeni ile retro mobilya
farkındalığı arasında anlamlı farklılıklar saptanmıştır ancak retro mobilya eğilimi arasında anlamlı farklılık
saptanamamıştır. Bu bulgunun, retro mobilyaların tanıtım sürecinde hedeflenen kitlenin belirlenmesinde
kaynak olarak değerlendirilebileceği düşünülmektedir. Kuşak tanımlarıyla X, Y ve Z olarak ifade edilen yaş
gruplarına uygulanan analizlerde, yaş değişkeni ile retro mobilya eğilimleri arasında anlamlı farklılıklar
saptanırken, retro mobilya farkındalığı arasında anlamlı fark olmadığı görülmüştür. Bu bulgular ışığında yaş
değişkeninin retro mobilyalara ilişkin eğilimleri etkilediği ancak farkındalık düzeyini etkilemediği yorumu
yapılabilmektedir.
Retro mobilya Retro farkındalığı Retro eğilimi Kuşak Nostalji.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2 |