Research Article
BibTex RIS Cite

TEMEL TASARIM EĞİTİMİNDE SOYUT DÜŞÜNME: “DÜZEN” VE “KAOS”UN “DİZİLER” ARACILIĞIYLA AÇIKLANMASI

Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 1 - 14, 15.06.2023
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1313793

Abstract

Bu çalışma, temel tasarım eğitiminde, tasarım ilkelerinin aktarılmasına yardımcı olmak için matematiğin
kullanılmasında yüksek bir potansiyel olduğunu göstermeyi amaçlamaktadır. Çalışma öğrencilerin önceki
matematiksel bilgilerinin bir temel tasarım ilkesini anlamalarına nasıl yardımcı olabileceğine dair bir örnek
sunmaktadır. Bu bağlamda, temel matematik bilgisine sahip endüstriyel tasarım birinci sınıf öğrencilerine
“düzen” ve “kaos” kavramlarını açıklamak için bir matematik konusu olan “dizi” kavramı kullanılmıştır.
Vaka, Karabük Üniversitesi’nde temel tasarım stüdyosu öğrencilerinin katıldığı bir çalıştay çerçevesinde
incelenmiştir. Çalıştayın temasının ardından tasarım çalışmasını üretmek için atık malzemeler kullanılmıştır.
Bu çalışma, öğrencilerin yaratıcılığını engelleyebilecek doğrudan bir örnek vermeden, temel tasarım
stüdyosunda öğretmenler ve öğrenciler arasındaki diyaloğu netleştirmeye yardımcı olan öğretilebilir bir
yöntem ortaya koymaktadır. Gelecekteki çalışmalarda tasarım ilkelerini açıklığa kavuşturmak ve öğretmek
için diğer matematiksel kavramlara dayalı benzer yöntemlerin geliştirilebileceği düşünülmektedir.

References

  • Akbulut, D. (2010). The Effects of Different Student Backgrounds in Basic Design Education, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5331-5338.
  • Akçin, M. E., ve Zengin, O. (2020). Düzensizliğin Düzeni: Kaos Kuramı ve Sosyal Hizmet, Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(3), 1307- 1323.
  • Barrow-Green, J. (1994). Oscar II’s Prize Competition and the Error in Poincaré’s Memoir on the Three Body Problem, Archive for History of Exact Sciences, 48, 107-131.
  • Boucharenc, C. G. (2006). Research on Basic Design Education: An International Survey, International Journal of Technology and Design Education, 16(1), 1-30. doi:10.1007/s10798-005-2110-8.
  • Bülbül, M. Ş. (2007). Kaos ve Eğitim. Beyaz Kalem Yayınevi.
  • Bülbül, M. Ş., ve Erçetin, Ş. (2010). Chaos and Analogy of Education, Middle East Journal of Scientific Research, 5, 280-282.
  • Çavuş, F., İnce, Z., Yakut, E., Akbulut, M., Güloğu, U., ve Kalkan, A. (2016). Kaos ve Durumsallık: Bir Değerlendirme, KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 205-224.
  • Ertürk, A. (2012). Kaos Kuramı: Yönetim ve Eğitimdeki Yansımaları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 849-868.
  • Esen, E., Elibol, G. C., ve Koca, D. (2018). Basic Design Education and Bauhaus, Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 8(1), 37-44. DOI: 10.7456/10801100/004.
  • Eyüboğlu, S., Erhat, A. (1977). Hesiodos Eseri ve Kaynakları, Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Goldschmidt, G., Hochman, H., and Dafni, I. (2010). The Design Studio Crit: Teacher-Student Communication, Artificial Intelligence for Engineering Design, Analysis and Manufacturing: AIEDAM, 24(3), 285-302. DOI: 10.1017/S089006041000020X.
  • Grigorieva, E. (2016). Methods of Solving Sequence and Series Problems, Springer International Publishing.
  • Gürsakal. N. (2007). Sosyal Bilimler: Karmaşıklık veKaos, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gursoy, B., ve Ozkar, M. (2015). Schematizing Basic Design in Ilhan Koman’s “Embryonic” Approach, Nexus Network Journal, 17(3), 981-1005. DOI: 10.1007/s00004-015-0261-9.
  • Hayles, K. N. (2014). Düzenli Düzensizlik Olarak Kaos: Çağdaş Edebiyat ve Bilimde Değişen Temel, Cogito, 62, 64-84.
  • Hirst, K. (1995). Numbers, Sequences and Series, Butterworth-Heinemann.
  • Itten, J. (1975). Design and form: The Basic Course at the Bauhaus and Later: John Wiley & Sons.
  • Karaçay, T. (2004). Determinizm ve Kaos, Mantık, Matematik ve Felsefe II. Ulusal Sempozyumu, 21-24.
  • Korkut, T. (1987). Şehirlerin Ortaya Çıkış ve Yaygınlaşması Üzerine Sosyolojik Bir Deneme, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Kudryavtsev, L. D. (2011). Sequence, Retrieved January 25, 2022, from http://encyclopediaofmath.org/index. php?title=Sequence&oldid=48671.
  • Lerner, F. (2005). Foundations for Design Education: Continuing the Bauhaus Vorkurs Vision, Studies in Art Education, 46(3), 211-226.
  • Lorenz E. N. (1972). Predictability: Does the Flap of a Butterfly’s Wings in Brazil Set off a Tornado in Texas? Paper Presented at 139th Annual Meeting of the American Association for the Advancement of Science, Washington DC, The US.
  • Lorenz, E. N. (1963). Deterministic Nonperiodic Flow, Journal of Atmospheric Sciences, 20(2), 130-141.
  • Oestreicher, C. (2007). A History of Chaos Theory, Dialogues in Clinical Neuroscience, 9(3), 279-289.
  • Oxman, R. (2004). Think-Maps: Teaching Design Thinking in Design Education, Design Studies, 25(1), 63-91. DOI:10.1016/S0142- 694X(03)00033-4.
  • Ozkar, M. (2011). Visual Schemas: Pragmatics of Design Learning in Foundations Studios, Nexus Network Journal, 13(1), 113-130. DOI: 10.1007/s00004-011-0055-7.
  • Sarıoğlu Erdoğdu, G. P. (2016). Temel Tasarım Eğitimi: Bir Ders Planı Örneği. Planlama, 26(1),7-19. DOI: 10.5505/planlama. 2016.52714.
  • Şenel A., ve Sönmez N. O. (2017). Bir Derdimiz Var! Birinci Sınıf Mimarlık Stüdyosu, Puna Yayın.
  • Sheibaniaghdam, D., and Selçuk, S. A. (2022). A Bibliometric Analysis of the Nexus Network Journal, Nexus Network Journal. 1-16. DOI: 10.1007/s00004-022-00613-z.
  • Taber, K. S. (2006). Beyond Constructivism: The Progressive Research Program Into Learning Science, Studies in Science Education, 42(1), 125–184.
  • Tseng, H. Y. (2016). Discussion on the Situation and Trend of Applied Basic Design and Art—Take Winners of “Asia-Pacific Creative Award in Memorial of Professor Asakura Naomi Contest” as Examples, In 2016. International Conference on Applied System Innovation, 1-4, DOI: 10.1109/ICASI.2016.7539765.
  • Ülken, H. Z. (1972). Genel Felsefe Dersleri, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayını.
  • Ural, Ş., Yüksel, Y., Koç, A., Şen, A., Hacıbekiroğlu, G., ve Özer, M. (2004). Kozmozdan Kaosa, Mantık, Matematik ve Felsefe II. Ulusal Sempozyumu, 21-24.
  • Watts, B. D. (2004). Clausewitzian Friction and Future War (No. 68), Institute for National Strategic Studies, National Defense University.

EXPLANATION OF “ORDER” AND “CHAOS” THROUGH “SEQUENCES”: ABSTRACT THINKING IN BASIC DESIGN EDUCATION

Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 1 - 14, 15.06.2023
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1313793

Abstract

This study aimed to demonstrate high potential in using mathematics to facilitate the transmission of
design principles in basic design education. It provided an example of how students’ previous mathematical
knowledge could be utilized to assist them in understanding the initial design principles. In this respect,
“sequence” as a mathematical concept was used to explain the concepts of “order” and “chaos” to the first-year
industrial design students who had basic mathematics knowledge. The case was studied as part of a workshop
in which students from a Karabuk University's basic design studio participated. As part of the workshop’s
theme, waste materials were utilized in the design process. The purpose of this study was to provide a teaching
method for improving the dialog between teachers and students in basic design studio without providing
existing examples which can interfere the learning process and limit or hinder the students’ creativity. A
similar methodology can be developed based on other mathematical concepts in order to clarify and teach
design principles in the future.

References

  • Akbulut, D. (2010). The Effects of Different Student Backgrounds in Basic Design Education, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5331-5338.
  • Akçin, M. E., ve Zengin, O. (2020). Düzensizliğin Düzeni: Kaos Kuramı ve Sosyal Hizmet, Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(3), 1307- 1323.
  • Barrow-Green, J. (1994). Oscar II’s Prize Competition and the Error in Poincaré’s Memoir on the Three Body Problem, Archive for History of Exact Sciences, 48, 107-131.
  • Boucharenc, C. G. (2006). Research on Basic Design Education: An International Survey, International Journal of Technology and Design Education, 16(1), 1-30. doi:10.1007/s10798-005-2110-8.
  • Bülbül, M. Ş. (2007). Kaos ve Eğitim. Beyaz Kalem Yayınevi.
  • Bülbül, M. Ş., ve Erçetin, Ş. (2010). Chaos and Analogy of Education, Middle East Journal of Scientific Research, 5, 280-282.
  • Çavuş, F., İnce, Z., Yakut, E., Akbulut, M., Güloğu, U., ve Kalkan, A. (2016). Kaos ve Durumsallık: Bir Değerlendirme, KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 205-224.
  • Ertürk, A. (2012). Kaos Kuramı: Yönetim ve Eğitimdeki Yansımaları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 849-868.
  • Esen, E., Elibol, G. C., ve Koca, D. (2018). Basic Design Education and Bauhaus, Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 8(1), 37-44. DOI: 10.7456/10801100/004.
  • Eyüboğlu, S., Erhat, A. (1977). Hesiodos Eseri ve Kaynakları, Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Goldschmidt, G., Hochman, H., and Dafni, I. (2010). The Design Studio Crit: Teacher-Student Communication, Artificial Intelligence for Engineering Design, Analysis and Manufacturing: AIEDAM, 24(3), 285-302. DOI: 10.1017/S089006041000020X.
  • Grigorieva, E. (2016). Methods of Solving Sequence and Series Problems, Springer International Publishing.
  • Gürsakal. N. (2007). Sosyal Bilimler: Karmaşıklık veKaos, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gursoy, B., ve Ozkar, M. (2015). Schematizing Basic Design in Ilhan Koman’s “Embryonic” Approach, Nexus Network Journal, 17(3), 981-1005. DOI: 10.1007/s00004-015-0261-9.
  • Hayles, K. N. (2014). Düzenli Düzensizlik Olarak Kaos: Çağdaş Edebiyat ve Bilimde Değişen Temel, Cogito, 62, 64-84.
  • Hirst, K. (1995). Numbers, Sequences and Series, Butterworth-Heinemann.
  • Itten, J. (1975). Design and form: The Basic Course at the Bauhaus and Later: John Wiley & Sons.
  • Karaçay, T. (2004). Determinizm ve Kaos, Mantık, Matematik ve Felsefe II. Ulusal Sempozyumu, 21-24.
  • Korkut, T. (1987). Şehirlerin Ortaya Çıkış ve Yaygınlaşması Üzerine Sosyolojik Bir Deneme, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Kudryavtsev, L. D. (2011). Sequence, Retrieved January 25, 2022, from http://encyclopediaofmath.org/index. php?title=Sequence&oldid=48671.
  • Lerner, F. (2005). Foundations for Design Education: Continuing the Bauhaus Vorkurs Vision, Studies in Art Education, 46(3), 211-226.
  • Lorenz E. N. (1972). Predictability: Does the Flap of a Butterfly’s Wings in Brazil Set off a Tornado in Texas? Paper Presented at 139th Annual Meeting of the American Association for the Advancement of Science, Washington DC, The US.
  • Lorenz, E. N. (1963). Deterministic Nonperiodic Flow, Journal of Atmospheric Sciences, 20(2), 130-141.
  • Oestreicher, C. (2007). A History of Chaos Theory, Dialogues in Clinical Neuroscience, 9(3), 279-289.
  • Oxman, R. (2004). Think-Maps: Teaching Design Thinking in Design Education, Design Studies, 25(1), 63-91. DOI:10.1016/S0142- 694X(03)00033-4.
  • Ozkar, M. (2011). Visual Schemas: Pragmatics of Design Learning in Foundations Studios, Nexus Network Journal, 13(1), 113-130. DOI: 10.1007/s00004-011-0055-7.
  • Sarıoğlu Erdoğdu, G. P. (2016). Temel Tasarım Eğitimi: Bir Ders Planı Örneği. Planlama, 26(1),7-19. DOI: 10.5505/planlama. 2016.52714.
  • Şenel A., ve Sönmez N. O. (2017). Bir Derdimiz Var! Birinci Sınıf Mimarlık Stüdyosu, Puna Yayın.
  • Sheibaniaghdam, D., and Selçuk, S. A. (2022). A Bibliometric Analysis of the Nexus Network Journal, Nexus Network Journal. 1-16. DOI: 10.1007/s00004-022-00613-z.
  • Taber, K. S. (2006). Beyond Constructivism: The Progressive Research Program Into Learning Science, Studies in Science Education, 42(1), 125–184.
  • Tseng, H. Y. (2016). Discussion on the Situation and Trend of Applied Basic Design and Art—Take Winners of “Asia-Pacific Creative Award in Memorial of Professor Asakura Naomi Contest” as Examples, In 2016. International Conference on Applied System Innovation, 1-4, DOI: 10.1109/ICASI.2016.7539765.
  • Ülken, H. Z. (1972). Genel Felsefe Dersleri, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayını.
  • Ural, Ş., Yüksel, Y., Koç, A., Şen, A., Hacıbekiroğlu, G., ve Özer, M. (2004). Kozmozdan Kaosa, Mantık, Matematik ve Felsefe II. Ulusal Sempozyumu, 21-24.
  • Watts, B. D. (2004). Clausewitzian Friction and Future War (No. 68), Institute for National Strategic Studies, National Defense University.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Industrial Product Design
Journal Section Articles
Authors

Daniz Sheıbanıaghdam This is me 0000-0002-5684-9914

Gözde Zengin This is me 0000-0002-6136-6001

Milad Hajiamiri This is me 0000-0001-6771-7143

Publication Date June 15, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Sheıbanıaghdam, D., Zengin, G., & Hajiamiri, M. (2023). EXPLANATION OF “ORDER” AND “CHAOS” THROUGH “SEQUENCES”: ABSTRACT THINKING IN BASIC DESIGN EDUCATION. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 13(1), 1-14. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1313793