The phonomenon of gamification and character-building is constantly evolving and transforming. With
the advancement of technology, narrative structures and means, individuals have expanded their ability to
construct fictional universes. New stages have been created in cyberspace through the use of multimedia tools
that were once used in theatre, cinema, and other areas of visual narration mediums. Social media platforms
now provide individuals with the opportunity to create their own stages and express themselves in reshaped
and narcissistic, ironic and critical ways. Through various filters and masks, users can rebuild themselves
in digital public environments. This research draws a comparison between Commedia Dell’Arte masks and
Instagram filters to analyze the theatrical effects of digital space as a stage for individuals in everyday life from
a conceptual perspective.
Within the scope of the research, two hypotheses will be tested. Firstly, the technical opportunities offered by
new media platforms have significant impact on the individual’s ability to create their own stage. Secondly,
the characteristics of comedy in the historical Commedia DellArte culture still exists in today’s digital world.
Oyunlaştırma ve karakter oluşturma süreci devamlı değişen bir olgudur. Teknolojik olanakların ve anlatı
yapılarının, araçlarının değişimi ile bireylerin kurmaca evrenler kurma olanağı da genişlemiştir. Teknoloji
ile bireylerin siber uzamda inşa ettikleri yeni oyun alanları oluşmuştur. Tiyatro, sinema ve görsel anlatının
diğer alanlarında yaygın olarak kullanılan multimedya araçları web 2.0 sonrası gündelik hayata da yayılmaya
başladı. Bu anlamda sosyal medya mecralarındaki anlatı olanakları insanların kendi oyun alanlarını
oluşturmasın olanak sağlamış oldu. Özellikle de belirli uygulamalar bu tür teknik altyapıları ile bireyin
kendi oyununu oluşturmasında, kendisinin sıradanın dışında, karakterize edilmiş, yeniden biçimlenmiş ve
narsisizmle, ironi, eleştiri arasındaki bir yakıştırma ile yeniden inşa etme olanağı sunmuştur. Kullanıcılar
djital ortamlardaki kamusal alanlarda kendilerini sosyal medyada bulunan farklı filtrelerle yeniden inşa
etmektedir. Araştırma kapsamında da Comedia Dell Arte maskeleri ve İnstagram filtreleri arasında
karşılaştırma yapılmıştır. Gündelik hayatta bireyin oyun alanı olan dijital mekân ve tiyatral etkiler kavramsal
perspektiften çözümlenmiştir.
Bu araştırma kapsamında iki hipotez kanıtlamaya çalışacağız. Araştırma kapsamında yeni medya mecralarının
sunduğu teknik olanaklar sonucu bireyin kendi oyun alanını yaratmada güçlü etkiler ve olanaklar sunduğu
görülmektedir. Aynı zamanda, günümüz sosyal medyalarında üretilen komiğin özellikleri ile tarihi Commedia
Dell’ Arte kültürünün ortak özellikleri saptanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Screen and Digital Media (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 1 |