Smart devices, which increase the dominance of people in their daily lives, are becoming a
part of life with the proliferation of social media platforms. The normalization of human
images, which are isolated from the time and place they are in and focus only on the screen
in front of them, in public transportation vehicles, stops and visits to relatives, summarizes
this situation. Eric Pickersgill strikingly reflects these states in his photographic project Removed.
The images that Pickersgill produced by blurring smart devices from their framing
arouse curiosity as to whether similar situations were experienced before smart devices
were invented. The main aim of the study is to examine the situations of isolation, which
are frequently encountered in the social media age, in the context of alienation through Eric
Pickersgill’s photographs and to compare this project with Martin Parr’s photographic project
called Bored Couples and to question whether alienation has been experienced before the
invention of smart devices. Photo projects selected with purposeful sampling were analyzed
by document analysis method and compared in the context of Marx’s social approach to
alienation. As a result of some remarkable similarities between the photographs, important
clues have been reached that the states of isolation before and during the social media age
can be associated with the alienation of the individual from himself and his environment.
Social media Alienation Photography Martin Parr Eric Pickersgill
İnsanların gündelik hayatındaki hâkimiyetini her geçen gün daha da artıran akıllı cihazlar,
sosyal medya platformlarının da çoğalmasıyla birlikte yaşamın bir parçası haline gelmektedir.
Toplu taşıma araçlarında, duraklarda ve akraba ziyaretleri gibi ortamlarda, içinde bulunduğu
zamandan ve mekândan soyutlanarak sadece önündeki ekrana odaklanan insan
görüntülerinin sıradanlaşması bu durumu özetlemektedir. Eric Pickersgill, Removed adlı
fotoğraf projesinde bu halleri çarpıcı biçimde yansıtmaktadır. Pickersgill’in akıllı cihazları
kadrajından silikleştirerek ürettiği görüntüler, akıllı cihazlar icat edilmeden önce benzer
hallerin yaşanıp yaşanmadığına dair bir merak uyandırmaktadır. Çalışmanın temel hedefi,
sosyal medya çağında sıklıkla karşılaşılan soyutlanmışlık hallerini Eric Pickersgill’in
fotoğrafları aracılığıyla yabancılaşma bağlamında ele almak ve bu projeyi Martin Parr’ın
Bored Couples adlı fotoğraf projesiyle karşılaştırarak yabancılaşma hallerinin akıllı cihazların
icadından önce de yaşanıp yaşanmadığını sorgulamaktır. Amaçlı örneklemle seçilen
fotoğraf projeleri doküman analizi yöntemiyle incelenmiş ve Marx’ın yabancılaşmayı ele
aldığı toplumsal yaklaşımı bağlamında karşılaştırılmıştır. Fotoğraflar arasında göze çarpan
bazı önemli benzerlikler sonucunda, sosyal medya çağı öncesi ve süresince ortaya çıkan
soyutlanma hallerinin, bireyin kendisine ve çevresine yabancılaşmasıyla ilişkilendirilebileceğine
dair önemli ipuçlarına ulaşılmıştır.
Sosyal medya Yabancılaşma Fotoğraf Martin Parr Eric Pickersgill
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fotoğraf |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |