The purpose of this study is to make sense and raise awareness of synesthetic experiences
of high school art students, and to ensure that students discover and consciously use their
creativity skills in artistic creation processes. The study adopts a qualitative approach
and is based on the phenomenological design. The study group consists of 15 art students,
aged between 15 and 18 and seven visual arts teachers. A participant identification form
was given to 115 students to determine the study group. To obtain data, qualitative data
collection methods including interviews, observation and document analysis were used.
The data obtained in the study were analysed through content analysis. When the results
of the study are evaluated, the synesthetic experiences of the students are experiences such
as numbers having colors, seeing colors or shapes while listening to music, and associating
words with certain tastes. However, a significant number of students were not aware that
these experiences were a special case of synesthesia. Most of the participants thought that
these experiences were not unique to them and that everyone perceived them similarly.
This situation caused the students not to use their synesthetic experiences in their creative
processes or academic lives before. Having learned about the concept of synesthesia during
the research process, the students were able to better describe their experiences and expressed
that they felt creative and different. The visual arts teachers stated that they had never
heard of synesthesia and should have knowledge of the phenomenon.
Synesthesia Art education Multisensory perception Neuroscience Creativity.
Bu araştırmada güzel sanatlar lisesi resim bölümü öğrencilerinin yaşadığı sinestezik deneyimleri
anlamlandırmak, farkındalık sağlamak ve ortaya çıkararak öğrencinin sanatsal
üretim sürecindeki yaratıcılık becerilerini bilinçli bir şekilde gerçekleştirmesi hedeflenmektedir.
Nitel yöntemin uygulandığı araştırma, fenomenoloji desenine dayanmaktadır.
Araştırmanın çalışma grubunu 15-18 yaş grubu 15 resim öğrencisi ve yedi görsel sanatlar
öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubunu belirlemek için 115 öğrenciye beş soruluk
katılımcı belirleme formu verilmiştir. Verilerin elde edilmesinde görüşme, gözlem ve doküman
incelemesi gibi nitel veri toplama tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmada elde
edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçları değerlendirildiğinde,
öğrencilerin sinestezik deneyimleri sayıların renklere sahip olması, müzik dinlerken
renk ya da şekil görme, kelimelerin belirli tatlarla ilişkilendirilmesi gibi deneyimlerdir. Ancak
öğrencilerin önemli bir kısmı bu deneyimlerin sinesteziye ait özel bir durum olduğunun
farkında değildir. Katılımcıların çoğu, bu deneyimlerin kendilerine özgü olmadığını
ve herkesin benzer şekilde algıladığını düşünmüştür. Bu durum, öğrencilerin sinestezik deneyimlerini
daha önce yaratıcı süreçlerinde ya da akademik yaşamlarında kullanmamalarına
neden olmuştur. Araştırma sürecinde sinestezi kavramını öğrenen öğrenciler, sahip
oldukları deneyimleri daha iyi tanımlayabilmiş; kendilerini yaratıcı ve farklı hissettiklerini
ifade etmişlerdir. Bununla birlikte, görsel sanatlar öğretmenlerinin sinesteziyi daha önce
duymadıkları, sinestezi hakkında ise bilgi sahibi olunması gerektiğini ifade etmişlerdir.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Resim |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 15- Özel sayı |