Bu çalışma, sanatçı Tomás Saraceno’nun örümcek ağlarıyla inşa ettiği Melez Ağları eseri
üzeri-ne anti-kolonyal bir okuma denemesi olarak düşünülmüştür. Kolonyalizm kavramının
günümüzde hâlâ güncelliğini koruduğu, geç kapitalizmle birlikte, ucuz işgücünü sömürmeye
ve diğer ülkelerin yeşil alanlarını gasp etmeye devam etmekte olduğu söylenebilir.
Sömürülen bu halkların ekonomik açıdan kolonyal ülkelere bağımlı olması, insanın insan
üzerindeki sınıfsal tahakkümünün 15. Yüzyıldan beri değişiklik göstermediğini açıkça göstermektedir.
Ayrıca modern sömürgeciliğin bizzat neden olduğu iklim krizi gibi çevresel
felaketler, yaşanan “iklim adaletsizliğini” de teşhir etmektedir. Gözlemlenebilir bir şekilde
artan iklim adaletsizliğine karşı hem bireysel hem de kolektif davranış bilincinin kurulması
önemli bir hal almaya başlamıştır. Saraceno, atölyesinde örümceklerle inşa ettiği ağlarla
seyirciye yeni bir evren modeli sunar. Bu yeni model, günümüz kapitalist işbölümüne dayanan
üretim sistemini, endüstriyel verimlilikten kaynaklanan çevre kirliliğini tartışmaya
açmakla birlikte, örümceklerin iş birliği içerisindeki davranışları, toplumların sosyal-kültürel
ilişkilerini yeniden değerlendirilmesi gerektiğini vurgulamaktadır. Konunun daha
derinlemesine anlaşılması için çalışmada çeşitli nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır.
Gözlemlerin sonucunda kapitalist sınıfın büyüme ilkesinin değişmesi gerektiği çok açıktır.
Tıpkı Melez Ağları heykelinde sosyal ve anti-sosyal örümceklerin ortak bir alanda ağ örmesi
gibi, yaşamı herkes için daha iyi hale getirecek reformların yapılması gerekmektedir.
Melez Ağları eseri seyirciye, çevreyle uyum içerisinde yaşayan örgütlü bir yaşamın olabileceğini
vaat etmektedir.
Tomas Saraceno Melez Ağlar Kapitalosen Anti-Kolonyalizm Eko-Marksizm
This study is conceived as an anti-colonial reading of the artist Tomás Saraceno's work
Hybrid Webs, made with spider webs. It can be said that the concept of colonialism is still
relevant today, and with late capitalism, it continues to exploit cheap labour and seize the
green spaces of other countries. The economic dependence of these colonised peoples on colonial
countries clearly shows that the class domination of man over man has not changed
since the 15th century. Moreover, environmental disasters such as the climate crisis caused
by modern colonialism itself expose ‘climate injustice’. It has become important to raise
awareness of both individual and collective behaviour against the observably increasing
climate injustice. Saraceno presents a new model of the universe to the audience with the
webs he builds with spiders in his workshop. This new model opens the production system
based on today's capitalist division of labour and the environmental pollution caused by
industrial productivity to discussion, while the spiders' cooperative behaviour emphasises
the need to re-evaluate the socio-cultural relations of societies. For a deeper understanding
of the subject, various qualitative research methods were used in the study. As a result of
the observations, it is clear that the growth principle of the capitalist class needs to change.
Just as in the Hybrid Webs sculpture, social and anti-social spiders weave webs in a common
space, reforms are needed to make life better for everyone. Hybrid Webs promises the
viewer the possibility of an organised life living in harmony with the environment.
Tomás Saraceno Hybrid Webs Capitalocene Anti-Colonialism Eco-Marxism
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Çağdaş Sanat |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 10 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 27 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 15- Özel sayı |