Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MURANO CAMININ İŞLEVSEL, DEKORATİF VE SANATSAL DEĞERLERİYLE İÇ MEKÂN TASARIMINDAKİ YORUMLAMALARI

Yıl 2025, Sayı: 15- Özel sayı, 636 - 661, 20.10.2025
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1804898

Öz

Murano camı, İtalya’nın Venedik şehrine bağlı Murano Adası’nda üretilen ve yüzyıllardır
geleneksel yöntemlerle işlenen dünyaca ünlü bir cam türüdür. El işçiliğiyle yapılması, renk
çeşitliliğine sahip olması ve estetik bir tasarım öğesi olması gibi özellikleriyle dikkat çeken
Murano camı, iç mekânlarda fonksiyonel ve dekoratif öğeler olarak kullanılmaktadır.
Bu çalışma, Murano camının iç mekân tasarımındaki yerini incelemeyi amaçlamaktadır.
Çalışmada, Murano camının malzeme özellikleri ile kullanım türleri arasındaki ilişkiler
ve iç mekâna sağladığı katkılar değerlendirilmiştir. Araştırmada öncelikle Murano camını
ana materyal olarak kullanan iç mekân elemanları araştırılmıştır. Literatür taramasının
ardından Murano camının aydınlatma elemanları, duvar panelleri ve mozaikler, mekân
bölücüleri, mobilya ve dekoratif aksesuarlar, sanatsal enstalasyonlar ve heykeller başlıkları
altında kullanım alanları detaylandırılmıştır. Araştırmada, nitel desene uygun olarak doküman
analizi yöntemi kullanılmış, görsel verilerin değerlendirilmesinde görsel içerik analizi
tekniğinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular ise tematik analiz ile çözümlenmiş
ve analiz sürecinde kullanım türleri (işlevsel, dekoratif, sanatsal) ile malzeme özelliklerine
ilişkin temalar tümevarımsal olarak ortaya çıkarılmıştır. Ortaya çıkan temalar bağlamında
malzemenin estetik ve mekânsal katkıları değerlendirilmiştir. Kullanım türlerinin her
biri her kategoride eşit ağırlıkta olmadığı saptanmış, bazı kategorilerde belirli işlevlerin
öne çıktığı görülmüştür. Sonuç olarak Murano camının iç mekân tasarımındaki kullanım
alanının çeşitliliği göz önünde bulundurulduğunda; mekânsal estetik ve dekoratif değer
açısından vurgulanmıştır.

Kaynakça

  • Achintha, M. (2016). Design and application of glass as a building material: A review. Journal of Construction and Building Materials, 121, 1–12. https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2016.05.122
  • Ağatekin, M. (2013). Plastik sanatlarda cam kullanımı: Şekillenen literatür ve terminoloji. Ç. Gençler Güray (Ed.), Kaunos/Kbid Toplantıları, Anadolu Antik Cam Araştırmaları Sempozyumu içinde, (ss. 175-182). Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
  • Ağatekin, M. (2020). İşlevsellikten sanat nesnesine camın yolculuğu. Virüs Üç Aylık Kültür-Sanat ve Edebiyat Ortak Kitabı içinde, Virüs Dergisi Yayınları.
  • Amato, I. (1997). The island of glass. MRS Bulletin, 22(12), 91-96. https://doi.org/10.1557/S088376940003476X
  • Artemest. (t.y.). Aman Venice otel Murano avizeleri. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://artemest.com/en-tr/magazine/looking-around/aman-venice
  • Balcı, O., Poncelet, S., Nguyen, A. B. ve Vande Moere, A. (2025). Towards responsive architecture that mediates place: Recommendations on how and when an autonomously moving robotic wall should adapt a spatial layout. Proceedings of the ACM on Human–Computer Interaction, 6(CSCW2), Article 467. https://doi.org/10.1145/3555568
  • Banyai, D., Dragomir, M. ve Bodi, Ș. (2016). Daylight for spaces defined by movable Walls. Applied Mechanics and Materials, 808, 239–245. https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMM.808.239 Barovier. (t.y.). Bollibolle serisi cam objeleri. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://www.barovier.com/en/objects/bollibolle
  • Beltrami, C. (2021). The Venice Biennale and the market for Murano glass, 1895–1930. Journal of Modern Italian Studies, 26(4), 425-441. https://doi.org/10.1080/1354571X.2021.1958059
  • Benli, T. (2008). İç mekân ve donatılarının çağdaşlaşma sürecinde, cam malzemenin yeri. Anadolu Sanat, (19), 43-60.
  • Birinci, A. ve Feyzoğlu, T. (2022). Mimarlıkta dikroik cam kullanımı. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 79, 1195–1208. doi: 10.7816/ulakbilge-10-79-01
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27–40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Braun, V. ve Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Cazzaro, I. (2020). Interconnections between form and matter in twentieth-century Murano glass. Img Journal, 31(02), 76-85. https://doi.org/10.6092/issn.2724-2463/11115 10.6092/issn.2724-2463/11115
  • Chiesa, R., Berrone, R. ve Coppola, L. (2022). Glass Future Lab Murano glass production and digital manufacturing – Possible relationships in a future scenario. M. A. Barucco, E. Cattaruzza, R. Chiesa (Ed.), Antifragile glass içinde, (1. baskı, ss.142-149). Anteferma Edizioni Srl.
  • Demirci, S. ve Akçay, S, (2023). Bir Tasarım Malzemesi Olarak Kullanılan Camın Tasarımında Kullanım Alanları, Turkish Journal of Fashion Design and Management (TJFDM), 2023, 5(3): 207-225. https://doi.org/10.54976/tjfdm.1316461
  • Design Italy. (t.y.). Sicis, Labuan mosaik koleksiyonu. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://designitaly.com/products/mosaic-labuan-sicis
  • Di Bon, A. (2020). Soda sehpa koleksiyonu. [Fotoğraf]. Architectural digest. Erişim adresi: https://www.architecturaldigest.in/content/sculptural-coffee-tables-made-hand-blown-murano-glass/
  • Diehn, D. A. (1941). History of glass. Ohio State Engineer, 24(4), 5-7, 20-21. http://hdl.handle.net/1811/35776
  • Durukan, A. (2017). Cam iç mekân aydınlatma tasarımına kavramsal bir yaklaşım. Cedrus: Akdeniz Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 5, 531–541.
  • Farrelly, L. (2017). Mimarlıkta yapım+malzeme. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Filippaz, A. (2021). The Murano glass district: Opportunities and trends [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ca’ Foscari University of Venice.
  • Glass of Venice. (2015). Murano Cam Müzesi heykel koleksiyonu. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://www.glassofvenice.com/blog/murano-glass-museum-the-history-behind-the-art/
  • Kaynakçı Elinç, Z. ve Koyuncu, F. (2022). Use of Glass in Interior Architecture. In Ü. Arpacıoğlu, Ş. Beşir. ve İ. E. Gül (Eds.), Architectural Sciences and Building Materials (ss. 118–146). İKSAD Publications. LM. (t.y.). Nest cam sehpa. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://lm.com.tr/nest
  • Matteo Chandelier. (t.y.). Murano camı akçaağaç yaprağı enstalasyonu. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://www.matteochandelier.com/product/murano-glass-maple-leaf-decorative-installation-art
  • Özel, Y., Ürük, Z. F. ve Erol, İ., (2019, 10-12 Ekim). Camın Bükülmesi ve Cam Mobilya [Tam Metin], 3rd International Symposium on Multidisciplinary Studies and Innovative Technologies, Ankara, s. 123-128.
  • Pariafsai, F. (2016). The use of glass in contemporary architecture: Aesthetic and psychological perspectives. Journal of Interior Architecture and Design, 2(4), 29–42. https://doi.org/10.1016/j.foar.2016.01.006
  • Pinwheel. (2023). Fiori di Como cam enstalasyonu. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://pinwheel.center/Projects/fiori-di-como/
  • PLD Türkiye. (2020). Defne Koz ve Marco Susani tasarım stüdyosu tarafından tasarlanan Rami. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://pldturkiye.com/defne-koz-tasarimi-italamp-rami/
  • Rona, Z. (1997). Cam işçiliği: Tarihsel gelişim. Z. Rona, M. Beykan (Ed.) içinde, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, (1, ss. 314-315). YEM Yayınları.
  • Rose, G. (2016). Visual methodologies: An introduction to researching with visual materials (4th ed.). SAGE Publications.
  • Simone Cenedese. (t.y.). People Movement, Cenedese Murano cam heykelleri. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://simonecenedese.it/en/murano-glass-sculptures/people- movement/
  • Sonego, C. (2004). Ercole Barovier: A protagonist of 20th century Murano glass. N.
  • Bertoldini (Ed.), Venetian art glass: An American collection, 1840-1970 içinde, (ss. 28-50). Arnoldsche Art Publishers.
  • Venini. (2025a). Carlo Scarpa’nın Venini Murano için tasarladığı Poliedri aydınlatma.
  • [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://www.venini.com/en_eu/poliedri- fp395134000x0b
  • Venini. (2025b). Opalino vazo. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://www.venini.com/ en_eu/opalino-fo370622000o0be3-c
  • Vieira Neto, E. (2016). Giuseppe Briati’nin Murano’daki stüdyosunda üretilen cam avize.
  • [Fotoğraf]. Flickr. Erişim adresi: https://www.flickr.com/photos/93207135@ N08/24299084066
  • Wigginton, M. ve Harris, J. (2002). Intelligent Skins. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Ziff, M. (2004). The role of glass in interior architecture: Aesthetics, community, and privacy. The Journal of Aesthetic Education, 38(4), 10–21. https://doi.org/10.1353/ jae.2004.0044

INTERPRETATIONS OF MURANO GLASS IN INTERIOR DESIGN THROUGH ITS FUNCTIONAL, DECORATIVE, AND ARTISTIC VALUES

Yıl 2025, Sayı: 15- Özel sayı, 636 - 661, 20.10.2025
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1804898

Öz

Murano glass is a world-renowned type of glass produced on the island of Murano, located
in Venice, Italy. It is distinguished by its traditional handcrafting techniques, a wide range
of colors, high transparency, and its role as an aesthetic design element. Murano glass
isutilized in interior spaces both as a functional and a decorative element. This study aims
to examine the functional, decorative, and artistic uses of Murano glass in interior architeture.
The research evaluates how Murano glass shapes spatial perception, the relationship
between its material properties and usage types, and its contributions to interior spaces.
Initially, interior elements that use Murano glass as the primary material were investigated.
Following a literature review, the usage areas of Murano glass were detailed under
the categories of lighting elements, wall panels and mosaics, space dividers, furniture and
decorative accessories, artistic installations, and sculptures. Based on the collected data, the
study identifies how Murano glass contributes to interior architecture in terms of functio
nality, decoration, and artistic value, as well as how its material properties enhance interior
spaces. It was observed that the significance of each usage type varies across categories, with
certain functions being more prominent in specific applications. In conclusion, considering
the diverse applications of Murano glass in interior architecture, its role in spatial aesthetics
and decorative value has been emphasized.

Kaynakça

  • Achintha, M. (2016). Design and application of glass as a building material: A review. Journal of Construction and Building Materials, 121, 1–12. https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2016.05.122
  • Ağatekin, M. (2013). Plastik sanatlarda cam kullanımı: Şekillenen literatür ve terminoloji. Ç. Gençler Güray (Ed.), Kaunos/Kbid Toplantıları, Anadolu Antik Cam Araştırmaları Sempozyumu içinde, (ss. 175-182). Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
  • Ağatekin, M. (2020). İşlevsellikten sanat nesnesine camın yolculuğu. Virüs Üç Aylık Kültür-Sanat ve Edebiyat Ortak Kitabı içinde, Virüs Dergisi Yayınları.
  • Amato, I. (1997). The island of glass. MRS Bulletin, 22(12), 91-96. https://doi.org/10.1557/S088376940003476X
  • Artemest. (t.y.). Aman Venice otel Murano avizeleri. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://artemest.com/en-tr/magazine/looking-around/aman-venice
  • Balcı, O., Poncelet, S., Nguyen, A. B. ve Vande Moere, A. (2025). Towards responsive architecture that mediates place: Recommendations on how and when an autonomously moving robotic wall should adapt a spatial layout. Proceedings of the ACM on Human–Computer Interaction, 6(CSCW2), Article 467. https://doi.org/10.1145/3555568
  • Banyai, D., Dragomir, M. ve Bodi, Ș. (2016). Daylight for spaces defined by movable Walls. Applied Mechanics and Materials, 808, 239–245. https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMM.808.239 Barovier. (t.y.). Bollibolle serisi cam objeleri. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://www.barovier.com/en/objects/bollibolle
  • Beltrami, C. (2021). The Venice Biennale and the market for Murano glass, 1895–1930. Journal of Modern Italian Studies, 26(4), 425-441. https://doi.org/10.1080/1354571X.2021.1958059
  • Benli, T. (2008). İç mekân ve donatılarının çağdaşlaşma sürecinde, cam malzemenin yeri. Anadolu Sanat, (19), 43-60.
  • Birinci, A. ve Feyzoğlu, T. (2022). Mimarlıkta dikroik cam kullanımı. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 79, 1195–1208. doi: 10.7816/ulakbilge-10-79-01
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27–40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Braun, V. ve Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Cazzaro, I. (2020). Interconnections between form and matter in twentieth-century Murano glass. Img Journal, 31(02), 76-85. https://doi.org/10.6092/issn.2724-2463/11115 10.6092/issn.2724-2463/11115
  • Chiesa, R., Berrone, R. ve Coppola, L. (2022). Glass Future Lab Murano glass production and digital manufacturing – Possible relationships in a future scenario. M. A. Barucco, E. Cattaruzza, R. Chiesa (Ed.), Antifragile glass içinde, (1. baskı, ss.142-149). Anteferma Edizioni Srl.
  • Demirci, S. ve Akçay, S, (2023). Bir Tasarım Malzemesi Olarak Kullanılan Camın Tasarımında Kullanım Alanları, Turkish Journal of Fashion Design and Management (TJFDM), 2023, 5(3): 207-225. https://doi.org/10.54976/tjfdm.1316461
  • Design Italy. (t.y.). Sicis, Labuan mosaik koleksiyonu. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://designitaly.com/products/mosaic-labuan-sicis
  • Di Bon, A. (2020). Soda sehpa koleksiyonu. [Fotoğraf]. Architectural digest. Erişim adresi: https://www.architecturaldigest.in/content/sculptural-coffee-tables-made-hand-blown-murano-glass/
  • Diehn, D. A. (1941). History of glass. Ohio State Engineer, 24(4), 5-7, 20-21. http://hdl.handle.net/1811/35776
  • Durukan, A. (2017). Cam iç mekân aydınlatma tasarımına kavramsal bir yaklaşım. Cedrus: Akdeniz Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 5, 531–541.
  • Farrelly, L. (2017). Mimarlıkta yapım+malzeme. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Filippaz, A. (2021). The Murano glass district: Opportunities and trends [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ca’ Foscari University of Venice.
  • Glass of Venice. (2015). Murano Cam Müzesi heykel koleksiyonu. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://www.glassofvenice.com/blog/murano-glass-museum-the-history-behind-the-art/
  • Kaynakçı Elinç, Z. ve Koyuncu, F. (2022). Use of Glass in Interior Architecture. In Ü. Arpacıoğlu, Ş. Beşir. ve İ. E. Gül (Eds.), Architectural Sciences and Building Materials (ss. 118–146). İKSAD Publications. LM. (t.y.). Nest cam sehpa. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://lm.com.tr/nest
  • Matteo Chandelier. (t.y.). Murano camı akçaağaç yaprağı enstalasyonu. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://www.matteochandelier.com/product/murano-glass-maple-leaf-decorative-installation-art
  • Özel, Y., Ürük, Z. F. ve Erol, İ., (2019, 10-12 Ekim). Camın Bükülmesi ve Cam Mobilya [Tam Metin], 3rd International Symposium on Multidisciplinary Studies and Innovative Technologies, Ankara, s. 123-128.
  • Pariafsai, F. (2016). The use of glass in contemporary architecture: Aesthetic and psychological perspectives. Journal of Interior Architecture and Design, 2(4), 29–42. https://doi.org/10.1016/j.foar.2016.01.006
  • Pinwheel. (2023). Fiori di Como cam enstalasyonu. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://pinwheel.center/Projects/fiori-di-como/
  • PLD Türkiye. (2020). Defne Koz ve Marco Susani tasarım stüdyosu tarafından tasarlanan Rami. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://pldturkiye.com/defne-koz-tasarimi-italamp-rami/
  • Rona, Z. (1997). Cam işçiliği: Tarihsel gelişim. Z. Rona, M. Beykan (Ed.) içinde, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, (1, ss. 314-315). YEM Yayınları.
  • Rose, G. (2016). Visual methodologies: An introduction to researching with visual materials (4th ed.). SAGE Publications.
  • Simone Cenedese. (t.y.). People Movement, Cenedese Murano cam heykelleri. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://simonecenedese.it/en/murano-glass-sculptures/people- movement/
  • Sonego, C. (2004). Ercole Barovier: A protagonist of 20th century Murano glass. N.
  • Bertoldini (Ed.), Venetian art glass: An American collection, 1840-1970 içinde, (ss. 28-50). Arnoldsche Art Publishers.
  • Venini. (2025a). Carlo Scarpa’nın Venini Murano için tasarladığı Poliedri aydınlatma.
  • [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://www.venini.com/en_eu/poliedri- fp395134000x0b
  • Venini. (2025b). Opalino vazo. [Fotoğraf]. Erişim adresi: https://www.venini.com/ en_eu/opalino-fo370622000o0be3-c
  • Vieira Neto, E. (2016). Giuseppe Briati’nin Murano’daki stüdyosunda üretilen cam avize.
  • [Fotoğraf]. Flickr. Erişim adresi: https://www.flickr.com/photos/93207135@ N08/24299084066
  • Wigginton, M. ve Harris, J. (2002). Intelligent Skins. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Ziff, M. (2004). The role of glass in interior architecture: Aesthetics, community, and privacy. The Journal of Aesthetic Education, 38(4), 10–21. https://doi.org/10.1353/ jae.2004.0044
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Cam Tasarımı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İpek Şengül 0000-0001-9628-9061

Büşra Nur Erdoğan Tekin 0000-0002-7737-5826

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 13 Mart 2025
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 15- Özel sayı

Kaynak Göster

APA Şengül, İ., & Erdoğan Tekin, B. N. (2025). MURANO CAMININ İŞLEVSEL, DEKORATİF VE SANATSAL DEĞERLERİYLE İÇ MEKÂN TASARIMINDAKİ YORUMLAMALARI. Sanat ve Tasarım Dergisi(15- Özel sayı), 636-661. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1804898