Research Article
BibTex RIS Cite

Grotesk Unsur Olarak Tiyatral Kostüm Tasarımının Sinemada Kullanılmasına Bir Örnek: Fool’s Fire

Year 2021, , 37 - 50, 27.12.2021
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048442

Abstract

Bu makalenin konusu, sahne sanatlarında da bir yorum yöntemi olan grotesk anlatımın
ve grotesk unsur olarak tiyatral kostüm tasarımının sinemada kullanımının bir film
örneği üzerinden değerlendirilmesidir. Sinema sanatının ilk yıllarında yararlanılan tiyatral
sahneleme teknikleri- dekor, kostüm ve ışıklama- konu ve anlatım biçimine bağlı olarak,
yoruma katkı sağlamak amacıyla modern ve çağdaş filmlerde de kullanılmaktadır. Bu
bağlamda söz konusu film örneği üzerinden sahne sanatlarında da önemli bir yorum
yöntemi olan grotesk, filmin kostüm tasarımı üzerinden incelenerek yoruma olan katkısı
değerlendirilmiştir.

References

  • Bahtin, M. (2015). François Rabelais ve Ortaçağ- Rönesans Halk Kültürü. (Çev: S. Gürses). İstanbul: Alfa.
  • Berktay, A. (1997). Tiyatro- Devrim ve Meyerhold. İstanbul: Mitos Boyut.
  • Bird, M. (2016). Sanatı Değiştiren 100 Fikir. (Çev: D. Öztok). İstanbul: Literatür.
  • Clayton, M. (2002). Leonardo Da Vinci The Divine And The Grotesque. London: Royal Collection.
  • Çalışlar, A. (1992). Tiyatro Kavramları Sözlüğü. İstanbul: Boyut.
  • Eco, U. (2009). Çirkinliğin Tarihi. (Çev. A. U. Ergün, vd.). İstanbul: Doğan.
  • Eco, U. (2006). Güzelliğin Tarihi. (Çev. A. C. Akkoyunlu). İstanbul: Doğan.
  • Ekici, F.D.K. (2010). Dada’dan Günümüze Plastik Sanatlarda Anti- Estetik Form Olarak Beden. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). MSGSÜ SBE Resim Ana Sanat Dalı Resim Programı. İstanbul.
  • Işıkman, N. G. (2016). Sinemada Grotesk ve Grotesk Unsurlar Çerçevesinde Bir Film; Sen Aydınlatırsın Geceyi. Ş.P. Güzel (Yay. Haz.). Grotesk (s. 71- 90). Ankara: Bilge Su.
  • Nutku, Ö. (1983). Dram Sanatı. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi.
  • Nutku, Ö. (1985). Dünya Tiyatrosu Tarihi 2. İstanbul: Remzi.
  • Nutku, Ö. (1963). Modern Tiyatro Akımları. Ankara: Dost.
  • Russo, W.D. (2012). Bruegel. London: Prestel.
  • Şener, S. (2008). Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Ankara: Dost.
  • Taymor, J. (Yönetmen). (1992). Fool’s Fire [Film]. ABD: American Playhouse.
  • Taymor, J.& Blumenthal E.(1995). Playing With Fire. New York: Harry N. Abrams.
  • Yanıkkaya, Z. (2003).Tiyatroda Grotesk ve Bir Örnek Olarak Fernando Arrabal Tiyatrosu. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi SBE Tiyatro Anabilim Dalı. Ankara.
Year 2021, , 37 - 50, 27.12.2021
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048442

Abstract

References

  • Bahtin, M. (2015). François Rabelais ve Ortaçağ- Rönesans Halk Kültürü. (Çev: S. Gürses). İstanbul: Alfa.
  • Berktay, A. (1997). Tiyatro- Devrim ve Meyerhold. İstanbul: Mitos Boyut.
  • Bird, M. (2016). Sanatı Değiştiren 100 Fikir. (Çev: D. Öztok). İstanbul: Literatür.
  • Clayton, M. (2002). Leonardo Da Vinci The Divine And The Grotesque. London: Royal Collection.
  • Çalışlar, A. (1992). Tiyatro Kavramları Sözlüğü. İstanbul: Boyut.
  • Eco, U. (2009). Çirkinliğin Tarihi. (Çev. A. U. Ergün, vd.). İstanbul: Doğan.
  • Eco, U. (2006). Güzelliğin Tarihi. (Çev. A. C. Akkoyunlu). İstanbul: Doğan.
  • Ekici, F.D.K. (2010). Dada’dan Günümüze Plastik Sanatlarda Anti- Estetik Form Olarak Beden. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). MSGSÜ SBE Resim Ana Sanat Dalı Resim Programı. İstanbul.
  • Işıkman, N. G. (2016). Sinemada Grotesk ve Grotesk Unsurlar Çerçevesinde Bir Film; Sen Aydınlatırsın Geceyi. Ş.P. Güzel (Yay. Haz.). Grotesk (s. 71- 90). Ankara: Bilge Su.
  • Nutku, Ö. (1983). Dram Sanatı. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi.
  • Nutku, Ö. (1985). Dünya Tiyatrosu Tarihi 2. İstanbul: Remzi.
  • Nutku, Ö. (1963). Modern Tiyatro Akımları. Ankara: Dost.
  • Russo, W.D. (2012). Bruegel. London: Prestel.
  • Şener, S. (2008). Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Ankara: Dost.
  • Taymor, J. (Yönetmen). (1992). Fool’s Fire [Film]. ABD: American Playhouse.
  • Taymor, J.& Blumenthal E.(1995). Playing With Fire. New York: Harry N. Abrams.
  • Yanıkkaya, Z. (2003).Tiyatroda Grotesk ve Bir Örnek Olarak Fernando Arrabal Tiyatrosu. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi SBE Tiyatro Anabilim Dalı. Ankara.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ebru Zübeyde Aklar This is me

Publication Date December 27, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Aklar, E. Z. (2021). Grotesk Unsur Olarak Tiyatral Kostüm Tasarımının Sinemada Kullanılmasına Bir Örnek: Fool’s Fire. Sanat Ve Tasarım Dergisi(28), 37-50. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048442
AMA Aklar EZ. Grotesk Unsur Olarak Tiyatral Kostüm Tasarımının Sinemada Kullanılmasına Bir Örnek: Fool’s Fire. Sanat ve Tasarım Dergisi. December 2021;(28):37-50. doi:10.18603/sanatvetasarim.1048442
Chicago Aklar, Ebru Zübeyde. “Grotesk Unsur Olarak Tiyatral Kostüm Tasarımının Sinemada Kullanılmasına Bir Örnek: Fool’s Fire”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 28 (December 2021): 37-50. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048442.
EndNote Aklar EZ (December 1, 2021) Grotesk Unsur Olarak Tiyatral Kostüm Tasarımının Sinemada Kullanılmasına Bir Örnek: Fool’s Fire. Sanat ve Tasarım Dergisi 28 37–50.
IEEE E. Z. Aklar, “Grotesk Unsur Olarak Tiyatral Kostüm Tasarımının Sinemada Kullanılmasına Bir Örnek: Fool’s Fire”, Sanat ve Tasarım Dergisi, no. 28, pp. 37–50, December 2021, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1048442.
ISNAD Aklar, Ebru Zübeyde. “Grotesk Unsur Olarak Tiyatral Kostüm Tasarımının Sinemada Kullanılmasına Bir Örnek: Fool’s Fire”. Sanat ve Tasarım Dergisi 28 (December 2021), 37-50. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048442.
JAMA Aklar EZ. Grotesk Unsur Olarak Tiyatral Kostüm Tasarımının Sinemada Kullanılmasına Bir Örnek: Fool’s Fire. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021;:37–50.
MLA Aklar, Ebru Zübeyde. “Grotesk Unsur Olarak Tiyatral Kostüm Tasarımının Sinemada Kullanılmasına Bir Örnek: Fool’s Fire”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 28, 2021, pp. 37-50, doi:10.18603/sanatvetasarim.1048442.
Vancouver Aklar EZ. Grotesk Unsur Olarak Tiyatral Kostüm Tasarımının Sinemada Kullanılmasına Bir Örnek: Fool’s Fire. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021(28):37-50.