Research Article
BibTex RIS Cite

Yeni Film Dili: Amatör Video “Yeni Açılımlar”

Year 2018, , 175 - 189, 22.06.2018
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.435657

Abstract

Amatör sinemacılar neredeyse sinema icad edildiği günden bugüne profesyonel yapımlara benzeyen filmler üretmenin peşinde

oldular. Günümüzde gelişmiş, sofistike cihazlar ve teknolojiler sayesinde artık amatör film yapımcıları neredeyse profesyonel

yapımlara yakın kalitede film üretimi yapabilmektedirler. Eski tarihe kıyasla oldukça düşük bütçelere profesyonele yakın kalitede

görüntü çekebilen kameralar artık rahatlıkla edinilebilmektedir. Ayrıca ev bilgisayarları sayesinde film kurgusu da aynı rahatlıkla

gerçekleştirilebilmektedir. Elbette çekim ve kurgu aşamaları film üretimi açısından önemlidir. Ancak film üretildikten sonra izleyici

ile buluşabilmesi yapımcı ve yönetmen için en azından filmin tamamlanması kadar önemlidir. Bu konuda da yeni teknolojiler

amatör film yapımcılarına yardım sağlamaktadır. Özellikle son bir kaç yılda ortaya çıkan “Youtube” ve “Vimeo” benzeri video

paylaşım siteleri üretilen film yada benzeri videoların izleyici tarafından takip edilebilmesine olanak tanımaktadır. Bu sayede

hem film üretim bütçeleri azalmakta hem de tamamlanan filmler izleyici ile hiç bir aracıya ihtiyaç duymadan buluşabilmektedir.

Amatör film üreticilerinin sayısı ve ürettikleri film adedi profesyonel yapımcıların ürettikleri yapım sayısının oldukça üzerinde

olduğundan ve bu üreticilerin pek çoğu kompozisyon, kurgu kuramları, aydınlatma gibi temel film eğitiminden yoksun olduğu

için farklı tür bir film dili ortaya çıkmıştır. Bu çok sayıdaki film ise izleyicide karşılığını bulmuş ve “Yeni Film Dili” ortaya çıkmıştır.

Bu anlatımda bulunan düşük çözünürlüklü görüntüler, sarsıntılı kamera kullanımı yada devama önem vermeyen kurgu biçimi ilk

başta izleyici için takip edilmesi zor bir durum ortaya koysa da zamanla izleyici bu dili benimsemiştir. Belki de tarihte ilk defa

profesyonel film yapımcıları amatör görünen filmler üretmeye başlamışlardır. “Paranormal Activity”, “Cloverfield”, “District 9” gibi

filmler bu tür için örneklenebilmektedirler. Bu dil aynı zamanda belgesel sinema için kullanılan kimi kamera kullanım tekniklerini

de içermektedir. Anlık gelişen kimi durumlarda belgesel sinemacı da sarsntılı kamera kullanımına yada grenli görüntülere

başvurabilmektedir. Bu yolla kurmaca, belgesel ayrımı da bu dil sayesinde birbirine karıştırılabilmektedir. Aslında kurmaca bir film

olan “Apollo 18” filmi iyi bir örnek olarak kabul edilmektedir. Film’in araştırılma yapılmadığı sürece belgesel mi yoksa kurmaca

mı olduğu anlaşılamamaktadır. Bu çalışma “Yeni Film Dilinin” belgesel türünde çekilmiş olan “Imposter” isimli filmin izleyicide

nasıl olup da kurmaca etkisi bırakabildiğini; ayrıca genel olarak vizyona girmeyen belgesel türü filmlerin “Yeni Film Dili” sayesinde

vizyon filmleri ile nasıl boy ölçüşebildiğini tartışmaktadır.

References

  • Ascher, S., ve Pincus, E. (2007). The Filmmaker’s Handbook. ABD: Plume Book.
  • Beacham, F. (1994). American Cinematographer Video Manual. ABD: ASC Press.
  • Dancyger, K. (2002). The Technique of Film and Video Editing. ABD: FocalPress.
  • Künüçen, H. H. (2007). “The Role and Importance of Visual Communication Elements in Effective Communication / Görsel İletişim Öğelerinin Etkili İletişim Kurmada Rolü ve Önemi”. Near East University, 7th International Educational Technology Conference (IETC 2007) (ss. 279-283). Northern Cyprus, 3-5 Mayıs.
  • Künüçen, H. H., ve Olguntürk K. (2012). “Amateur Video and ‘Apollo 18’”. AIE 2012, The 5th Annual Conference of the Academy of Innovation and Entrepreneurship. Macau, China.
  • Künüçen, H. H., ve Olguntürk K. (2016). Yeni Film Dili: “Amatör Video”. R. Şentürk (Editör). Dijital Sinema. Birinci Baskı. İstanbul. İnsan Yayınları, s. 111-142.
  • Görsel Kaynakları
  • Görsel 1: http://www.vanderbiltcupraces.com/index.php/blog/article/the_d.w._ griffith_1910_vanderbilt_cup_race_film_that_almost_was [23.02.2018]
  • Görsel 2: https://www.photovideoedu.com/Learn/Articles/jim-zuckerman-on-compositionthe- rule-of-thirds.aspx [23.02.2018]
  • Görsel 3: http://blog.epicedits.com/2008/12/30/exposure-blend-and-shine-be-reducedphotoshop- actions/ [23.02.2018]
  • Görsel 4: https://www.lifewire.com/what-is-firewire-2625918 [23.02.2018]
  • Görsel 5: http://www.alamy.com/stock-photo-firewire-400-and-800-ports-on-anotebook- computer-48640252.html [23.02.2018]
  • Görsel 6: http://www.imdb.com/title/tt0185937/ [01.03.2018]
  • Görsel 7: http://www.imdb.com/title/tt1179904/ [01.03.2018]
  • Görsel 8: http://www.imdb.com/title/tt1772240/ [01.03.2018]
  • Görsel 9: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRO1GmaCst-h7BT7L9_ fefEvEmkrB5JFbwC3SA5xk3KoNUdUgO4 [01.03.2018]
  • Görsel 10: http://edauldcoulsdonfilm.blogspot.com.tr/2016/10/the-imposter-weekly-filmanalysis. html [01.03.2018]
  • Görsel 11: https://reelvision.wordpress.com/2015/11/05/film-focus-on-the-imposter- 2012-by-emily-cook/ [01.03.2018]
  • Görsel 12: https://reelvision.wordpress.com/2015/11/05/film-focus-on-the-imposter- 2012-by-emily-cook/ [01.03.2018]
  • Görsel 13: http://www.diamondnavan.com/pictures/the-imposter-picture107525.html [01.03.2018]
  • Görsel 14: https://reelvision.wordpress.com/2015/11/05/film-focus-on-the-imposter- 2012-by-emily-cook/ [01.03.2018]
Year 2018, , 175 - 189, 22.06.2018
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.435657

Abstract

References

  • Ascher, S., ve Pincus, E. (2007). The Filmmaker’s Handbook. ABD: Plume Book.
  • Beacham, F. (1994). American Cinematographer Video Manual. ABD: ASC Press.
  • Dancyger, K. (2002). The Technique of Film and Video Editing. ABD: FocalPress.
  • Künüçen, H. H. (2007). “The Role and Importance of Visual Communication Elements in Effective Communication / Görsel İletişim Öğelerinin Etkili İletişim Kurmada Rolü ve Önemi”. Near East University, 7th International Educational Technology Conference (IETC 2007) (ss. 279-283). Northern Cyprus, 3-5 Mayıs.
  • Künüçen, H. H., ve Olguntürk K. (2012). “Amateur Video and ‘Apollo 18’”. AIE 2012, The 5th Annual Conference of the Academy of Innovation and Entrepreneurship. Macau, China.
  • Künüçen, H. H., ve Olguntürk K. (2016). Yeni Film Dili: “Amatör Video”. R. Şentürk (Editör). Dijital Sinema. Birinci Baskı. İstanbul. İnsan Yayınları, s. 111-142.
  • Görsel Kaynakları
  • Görsel 1: http://www.vanderbiltcupraces.com/index.php/blog/article/the_d.w._ griffith_1910_vanderbilt_cup_race_film_that_almost_was [23.02.2018]
  • Görsel 2: https://www.photovideoedu.com/Learn/Articles/jim-zuckerman-on-compositionthe- rule-of-thirds.aspx [23.02.2018]
  • Görsel 3: http://blog.epicedits.com/2008/12/30/exposure-blend-and-shine-be-reducedphotoshop- actions/ [23.02.2018]
  • Görsel 4: https://www.lifewire.com/what-is-firewire-2625918 [23.02.2018]
  • Görsel 5: http://www.alamy.com/stock-photo-firewire-400-and-800-ports-on-anotebook- computer-48640252.html [23.02.2018]
  • Görsel 6: http://www.imdb.com/title/tt0185937/ [01.03.2018]
  • Görsel 7: http://www.imdb.com/title/tt1179904/ [01.03.2018]
  • Görsel 8: http://www.imdb.com/title/tt1772240/ [01.03.2018]
  • Görsel 9: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRO1GmaCst-h7BT7L9_ fefEvEmkrB5JFbwC3SA5xk3KoNUdUgO4 [01.03.2018]
  • Görsel 10: http://edauldcoulsdonfilm.blogspot.com.tr/2016/10/the-imposter-weekly-filmanalysis. html [01.03.2018]
  • Görsel 11: https://reelvision.wordpress.com/2015/11/05/film-focus-on-the-imposter- 2012-by-emily-cook/ [01.03.2018]
  • Görsel 12: https://reelvision.wordpress.com/2015/11/05/film-focus-on-the-imposter- 2012-by-emily-cook/ [01.03.2018]
  • Görsel 13: http://www.diamondnavan.com/pictures/the-imposter-picture107525.html [01.03.2018]
  • Görsel 14: https://reelvision.wordpress.com/2015/11/05/film-focus-on-the-imposter- 2012-by-emily-cook/ [01.03.2018]
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Kağan Olguntürk This is me

Publication Date June 22, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Olguntürk, K. (2018). Yeni Film Dili: Amatör Video “Yeni Açılımlar”. Sanat Ve Tasarım Dergisi(21), 175-189. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.435657
AMA Olguntürk K.Yeni Film Dili: Amatör Video “Yeni Açılımlar.” Sanat ve Tasarım Dergisi. June 2018;(21):175-189. doi:10.18603/sanatvetasarim.435657
Chicago Olguntürk, Kağan. “Yeni Film Dili: Amatör Video ‘Yeni Açılımlar’”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 21 (June 2018): 175-89. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.435657.
EndNote Olguntürk K (June 1, 2018) Yeni Film Dili: Amatör Video “Yeni Açılımlar”. Sanat ve Tasarım Dergisi 21 175–189.
IEEE K. Olguntürk, “Yeni Film Dili: Amatör Video ‘Yeni Açılımlar’”, Sanat ve Tasarım Dergisi, no. 21, pp. 175–189, June 2018, doi: 10.18603/sanatvetasarim.435657.
ISNAD Olguntürk, Kağan. “Yeni Film Dili: Amatör Video ‘Yeni Açılımlar’”. Sanat ve Tasarım Dergisi 21 (June 2018), 175-189. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.435657.
JAMA Olguntürk K. Yeni Film Dili: Amatör Video “Yeni Açılımlar”. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2018;:175–189.
MLA Olguntürk, Kağan. “Yeni Film Dili: Amatör Video ‘Yeni Açılımlar’”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 21, 2018, pp. 175-89, doi:10.18603/sanatvetasarim.435657.
Vancouver Olguntürk K. Yeni Film Dili: Amatör Video “Yeni Açılımlar”. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2018(21):175-89.