Lawrence Weiner (d.1942, New York) articulates existence beyond common physicalitywith simple signs rahter than detailed imagery. Weiner’s journey of art which startedwith painting and sculpture, continued with a language in a perspective that can befound closer to graphic language or literature,which included the name of the object —instead of the object itself— and its relation to its environment. His installations anddrawings in which typography dominates, his ability to give meaning to a piece ofpaper, to a book or a notebook with varied composition and mise en page, his approachto the wall together with the space like an environmental graphic designer but with theindependence of an artist that adds new meanings and scope to typography makesWeiner a master who needs to be explored by the graphic designer
Lawrence Weiner (d.1942, New York) alıılagelmi nesnelliin ötesindeki varlıklarıdetaylı imgeler yerine yalın göstergelerle dile getirir.Weiner'in resim ve heykel ilebalayan sanatsal yolculuu, nesnelerin kendisi yerine nesneleri temsil eden adların vebulundukları ortamla ilikilerinin yer aldıı, grafik dile ve edebiyata daha yakınbulunabilecek bir bakıa sahip olarak devam etmitir. Tipografinin aırlıklı olduuenstalasyon ve çizimleri, kaıdı, kitap ve defterleri farklı kompozisyon ve mizanpajvaryasyonlarıyla anlamlandırması,duvarı mekân ile birlikte bir çevresel grafik tasarımcıgibi ama bir sanatçı baımsızlıındaele alarak tipografiyle yeni anlamlar ve alanlarkatması, Weiner'i grafik tasarımcı gözüyle de incelenmesi art ustalardan biri kılar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 12 |