Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Günümüz Seramik Sanatında Küresel Göç Sürecinin İncelenmesi

Yıl 2021, Sayı: 28, 217 - 239, 27.12.2021
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048645

Öz

İnsanoğlu temel ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla ilk çağlardan itibaren en uygun yaşama ortamını
arama çabası içerisinde olmuştur. Bu arayış sonucu meydana gelen yer değiştirme ya da hareketlilik
olgusu, toplumsal bir konu özelliği göstererek her dönemde disiplinler arası bir yaklaşımla
değerlendirilmiştir. Bunun yanı sıra sanatsal üretimleri toplumsal duyarlılık çerçevesinde ele alan
sanatçılar, ulusal ve uluslararası düzeyde öneme sahip olan göç konusunu, farkındalık uyandıracak
düzeyde çeşitli plastik malzemelerle eserlerine yansıtmaktadırlar. Bu plastik malzemeler arasında
seramiğin, kimyasal ve fiziksel özellikleri açısından, bu makalede göç teması seramik malzeme ile
ifade edilmiştir. Göç; başlangıcı, süreci ve sonucu açısından değerlendirildiğinde günümüz seramik
sanatı ile küresel bir ifade gücü kazanmaktadır.
Bu çalışmada, günümüzde küresel bir süreç olan göç kavramının, seramik malzeme ile ele alınışı,
sanat eserlerine yansımaları ve eserlerin yarattığı algı ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2014). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Appadurai, A. (1996). Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Arslan, F. (2018).“Sosyokültürel Değişim ve Göç Çağrışımları: Mustafa Kutlu Öykülerinde Yolda Olmak”, Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi,s.16, c.6.
  • Asiliskender, B. (2006). “Kayseri Eski Kent Merkezi’nde Cumhuriyet’in İlanından Günümüze Mekan Ve Kimlik Deneyimi”,Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilimleri Dergisi, 22(1), 203-212.
  • Ataş, B. (2017). “Sibirya’dan Batı’ya Sanatsal Göç”, Geçmişten Günümüze Göç, Canik Belediyesi Kültür Yayınları, Yayın No: 55-17-01, Samsun.
  • Brown, G. R. (2009).“Lydia Thompson, Promises”,State University in Manhattan, Kansas. Ceramics Monthly Magazine, Kansas
  • Castles, S., ve Miller, M. J. (2008). Göçler Çağı: Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri. (çev. B. U. Bal, İ. Akbulut). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castels, S. (2008).“Understanding Global Migration, A Social Tranformation Perspective”, Conference of Theories of Migration and Social Change, St Anne’s College, Woodstock Road, Oxford.
  • Chambers, I. (2014). Migrancy, Culture, Identity. Simultaneously Published in the USA and Canada.
  • Coşan, E. (2015).“1950’den Günümüze Türkiye’de Göç Olgusunun Görsel Sanatlara Yansımaları”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Çalışkan, S. (2018).“Çağdaş Sanat Eserlerine Göç Olgusuyla Bir Bakış”,İdil Dergisi, Cilt / 7, Sayı / 41.
  • Ekici, S. ve Tuncel, G. (2015).“Göç ve İnsan”, Birey ve Toplum, Cilt:5, Sayı:9.
  • Erman, D. O. (2012). “Türk seramik sanatının gelişimi: toprağın ateşle dansı”, ActaTurcıca Çevrimiçi Tematik Türkoloji DergisiYıl IV, (1).
  • Erman, D. O. (2019). “Antik Çağdan Günümüze Seramik Kültürü ve Sanatında Doğurganlık Kavramı”, Sanat ve Tasarım Dergisi, (24), 143-169.
  • Erol, C. Ç. (2020).“Göçün Öteki Yüzü: Türkiye Çağdaş Sanatında Göç Olgusu”, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Friedman, T. (2000). Küreselleşmenin Geleceği. İstanbul: Boyner Yayınları.
  • Girgin, F. (2017).“ Sanatta Göç Teması”, International Journal of Social And Humanities Sciences, 1, (1).
  • Göker, G. (2015).Göç Kimlik Aidiyet: Kültürlerarası İletişim Açısından İsveçli Türkler. Konya: Literatürk Academia Yayınları.
  • Güngör, T. (2020).“Çağdaş Türk Resim Sanatında Göç Olgusu: Mehmet Başbuğ Özelinde Bakmak”, MANAS Journal of Social Studies, Volume: 9, No:3.
  • Haas, H. D., Czaıka, M., Fahaux, M. L, Mahendra, E. Natter, K. Vezzolı, S. & Varela, M. V. (2018). International Migration: trends, determinants and policy effects(no:142). Oxford: International Migration Institute Network.
  • Hirst, P. & Thompson, G. (2003). Globalization– A Necessary Myth?, D. Held ve A. McGrew, “The Global Transformations Reader: An Introduction to The Globalization Debate”, (s. 98-105). Cambridge: Polity.
  • İnan, H. B. (2018).Seramik Form Ve Yüzeylerde Resimsel Anlatımlar Ve İmgeler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Anasanat Dalı.
  • Mardini, A. (2018).Göç Hikâyeleri, Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Ana sanat Dalı.
  • Önal, B., P., (2018), Sanatta Malzemenin Yaratım Sürecindeki Rolü Ve Seramik Sanatında Esere Özel Bünye Kullanımı, Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Anasanat Dalı, Ankara.
  • Öner, F. K. (2016). Çağdaş Türk Resim Sanatında Göç Teması: Ramiz Aydın Örneği. Editör: A. Tilbe ve S. Bosnalı Göç Üzerine Yazın ve Kültür İncelemeleri. London: Transnational Press London.
  • Perry, G. (2014). Playing to The Gallery,Helping Contemporary Art in İts Struggle to be Understood.Penguin Books Ltd UK.
  • Petersen, A. R. (2017).Migration into Art: Transcultural İdentities and Art-Making in a Globalised World. Manchester University Press.
  • Steger, M. (2003). Globalization: a Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
  • Strange, S. (2003). The Declining Authority of States. The Global Transformation Reader: An Introduction to the Globalization Debate. /Ed. by D. Held, A. McGrew. (127-134). Cambridge: Polity Press.
  • Tilbe, A. (2015). Göç/Göçer Yazını İncelemelerinde Çatışma ve Göç kültürü Modeli. In Turkish Migration Conference Selected Proceedings (458-466). Transnational Press
  • London.Tilbe, A. & Bosnalı, S. (2017). Göç Üzerine Yazın ve Kültür İncelemeleri. Transnational Press London.
  • Uçar, A. (2014). “Çağdaş Sanatta Kimlik Açılımı ve Yeni Önermeler”, Ege Eğitim Dergisi, 15/2: 416-427.
  • United Nations. (2018).International Recommendations on Refugee Statistics. Luxembourg: Publications Office of The European Union.
  • Ün, M. B. ve Paydak, U. A. (2017). “Küreselleşen Dünyada Düzensiz Göç ve Türkiye: Adana İli Yabancılar Misafirhanesi Çalışması”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,17(3), 187-204.
  • Wallerstein, I. (2005). “After Developmentalism and Globalisation, What?”, Social Forces, 83 (3): 1263- 1278.
  • Yılmaz, A. (2014).“Uluslararası Göç: Çeşitleri, Nedenleri ve Etkileri”,Electronic Turkish Studies, Vol.9, N.2.
  • https://www.iom.int/ (Erişim tarihi: 02 Nisan 2021)
  • https://www.theclaystudio.org/exhibitions/the-clay-studio-national-2020 (Erişim tarihi: 02 Nisan 2021)
  • https://migrationff.com/tr/ (Erişim tarihi: 08 Nisan 2021)
  • https://www.icomir.org/ (Erişim tarihi: 05 Nisan 2021)
  • Görsel.1.Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2018, United Nations.
  • Görsel.2.https://bostonartreview.com/reviews/issue-05-interview-yu-wen-wu/(erişim: 05.04.2021)
  • Görsel.3.https://www.artlink.com.au/articles/4743/gerry-wedd-my-blue-and-white-china/ (erişim: 06.03.2021)
  • Görsel.4.https://moa.ubc.ca/exhibition/playing-with-fire/judy-chartrand-back-to-yourown- country/(erişim: 20.02.2021)
  • Görsel.5.https://www.gallerieswest.ca/magazine/stories/playing-with-fire/(erişim: 02.04.2021)
  • Görsel.6.https://mintmuseum.org/events/you-broke-the-buddha-now-what-with-lydiathompson/( erişim: 15.02.2021)
  • Görsel.7.https://ceramicartsnetwork.org/daily/ceramic-art-and-artists/ceramic-sculpture/ lydia-thompson-promises/(erişim: 05.04.2021)
  • Görsel.8.http://www.mehmetkutlu.com/(erişim: 28.03.2021)
  • Görsel.9.http://www.mehmetkutlu.com/(erişim: 28.03.2021)
  • Görsel.10.http://betuldemirkarakaya.com/goc-kiriklari(erişim: 03.03.2021) https://gsf. mu.edu.tr/tr/etkinlik/goc-kiriklari-betul-demir-karakaya-seramik-sergisi-9159(erişim: 03.03.2021)
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seda Dilay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Dilay, S. (2021). Günümüz Seramik Sanatında Küresel Göç Sürecinin İncelenmesi. Sanat Ve Tasarım Dergisi(28), 217-239. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048645
AMA Dilay S. Günümüz Seramik Sanatında Küresel Göç Sürecinin İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. Aralık 2021;(28):217-239. doi:10.18603/sanatvetasarim.1048645
Chicago Dilay, Seda. “Günümüz Seramik Sanatında Küresel Göç Sürecinin İncelenmesi”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 28 (Aralık 2021): 217-39. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048645.
EndNote Dilay S (01 Aralık 2021) Günümüz Seramik Sanatında Küresel Göç Sürecinin İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi 28 217–239.
IEEE S. Dilay, “Günümüz Seramik Sanatında Küresel Göç Sürecinin İncelenmesi”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 28, ss. 217–239, Aralık 2021, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1048645.
ISNAD Dilay, Seda. “Günümüz Seramik Sanatında Küresel Göç Sürecinin İncelenmesi”. Sanat ve Tasarım Dergisi 28 (Aralık 2021), 217-239. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048645.
JAMA Dilay S. Günümüz Seramik Sanatında Küresel Göç Sürecinin İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021;:217–239.
MLA Dilay, Seda. “Günümüz Seramik Sanatında Küresel Göç Sürecinin İncelenmesi”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 28, 2021, ss. 217-39, doi:10.18603/sanatvetasarim.1048645.
Vancouver Dilay S. Günümüz Seramik Sanatında Küresel Göç Sürecinin İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021(28):217-39.