Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Doğa ve İnsan İlişkisinde Kuş Evleri

Yıl 2021, Sayı: 28, 317 - 332, 27.12.2021
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048704

Öz

Modern şehirlerin kuruluşundan bu yana geçen zaman, şehirlerin insan üzerindeki etkisini gösterdi;
git gide artan doğa – insan karşıtlığı. Bu yapay sonucun fark edilmesiyle, insanın bir kentli olarak
var oluşundansa doğanın bir parçası olduğuyla ilgili söylemler önemle gündeme gelmeye başladı.
Her ne kadar bu söylemlerin kabul görmesi oldukça popüler olmasından kaynaklansa da gerçekle
daha ilişkili olması nedeniyle, insan ve doğanın kesişim noktalarını artıran tasarım arayışları başladı.
Bu arayışların en belirgin olanlarından biri, ölçeklerive doğa ile ilişkisi dolayısıyla, kuş evleridir. Bu
çalışmada incelenen son on yıla ait kuş evi tasarımları bu açıklamayı destekler. İncelenen örnekler,
tarihinde doğayla daha samimi ilişkiler kuran insanların kuş evlerine bir övgüden ziyade, doğaya
dönmeye çalışan günümüz insanının tasarımlarını incelemek ve anlamak adına seçilmiştir. Bunu
yaparken örnekler form ve tasarım anlayışlarıyla birlikte irdelenmiştir. Ayrıca kuş evlerinin hem
tarihteki hem de günümüzdeki örneklerine bakıldığında gerek siluet gerekse barınma, sığınma gibi
fonksiyonlarla mimari tasarım ile yakından ilişkili olması da makalenin önemli bir konusudur.

Kaynakça

  • Amirkhani A.,Okhoyat, H., Zamani, E. (2010). “Ancient Pigeon Houses: Remarkable Example of the Asian Culture Crystallized in the Architecture of Iran and Central Anatolia.”Asian Culture and History, 2(2), 45-57
  • Bektaş, C. (2003). Kuş Evleri. İstanbul: Literatür Yayıncılık
  • Çalışkan, C. İ., Koç, E. (2019). “Kuşevleri ve 3 Boyutlu Baskı Yöntemi ile Üretimi”, FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 13(1), 167-185
  • Erman, D. O. (2014). “Bird Houses in Turkish Culture and Contemporary Applications”, Procedia - Social and Behavioral Sciences 122, 306 – 311
  • Focillon, H. (2015). Biçimlerin yaşamı. (Çev. A. Tümertekin). İstanbul:Janus Yayıncılık
  • Özer, F. (2019). Endüstri Tasarımının Gelişimine Mimarlık ve Plastik Sanatların Etkileri Ders Notları, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şölenay, E., Çelikoğlu, Ö. (2012)“Bir Malzeme Olarak Seramiğin Kullanması”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 2(2), 41-51
  • Ürgüplü, G. (2013). Derin Ekoloji Bağlamında Kentte Sokak Hayvanlarıyla Birlikte Yaşamak Olgusunun İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Barışta, H.Ö. (2000).Osmanlı İmparatorluğu Dönemi İstanbul’undan Kuşevleri. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları / 2528 İnternet Kaynakları
  • İnternet: House of Birds, WhereDesignersMakeNest (2017, Nisan). Web: https://workshop.houseofbirds.it/en/ adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • İnternet:Etherington R. (2009, Ağustos). Animal Wall.Web:https://www.dezeen.com/2009/08/28/animal-wall-by-gitta-gschwendtner/adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • İnternet:Mills, J. (2010, Eylül). Spontaneous City in theTree of HeavenbyLondonFieldworks. Web:https://www.dezeen.com/2010/09/08/spontaneous-city-in-the-tree-of-heavenby-london-fieldworks/adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • İnternet:Nazemi, M. (2011, Kasım).Attic. Webhttps://www.dezeen.com/2011/11/18/attic-by-studio-chad-wright/adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • İnternet: Andrews, K. (2013, Temmuz).Bird Nesting Bricks. Web:https://www.dezeen.com/2013/07/16/bird-nesting-bricks-by-aaron-dunkerton/#:~:text=Aaron%20Dunkerton’s%20Bird%20Nesting%20Bricks,a%20small%20clay%20entrance%20hole. adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • İnternet:3D PrintedBirdNestDesigns(2016). Web: https://3dstartpoint.com/3d-printed-bird-nest-designs/adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • İnternet: McKnight, J. (2017, Kasım). Birds and humans share wooden treehouse in western Canada. Web: https://www.dezeen.com/2017/11/27/studio-north-birdhut-wooden-treehouse-western-canada-camping-birds-humans/adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • İnternet: Aouf, R. S. (2019, Mart). IKEA upcyclesfurnitureintocolourfulWildhomesfor Wildlife. Web:https://www.dezeen.com/2019/03/21/wildhomes-for-wildlife-ikea-design/adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • İnternet: Oruç, S. (2009) Kuş evleri, almadan verebilmenin sembolü. http://www.trakus.org/kods_bird/pdf/22856.pdf
  • Görsel1:Kuşların kendiğilinden kurdukları yuvalar Web: https://tr.pinterest.com/pin/434456695307772465/ adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • Görsel2:1-İshak Paşa sarayı, 2- Ayazma Cami, 3- Bali Paşa Cami Web:https://tr.pinterest.com/pin/434456695307772461/ adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • Görsel 3: İran’da bulunan güvercin haneler – İsfahan Web: https://tr.pinterest.com/pin/434456695307772464/ adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • Görsel 4: İnternet:Etherington R. (2009, Ağustos). Animal Wall.Web:https://www.dezeen.com/2009/08/28/animal-wall-by-gitta-gschwendtner/adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • Görsel 5:Mills, J. (2010, Eylül). Spontaneous City in theTree of HeavenbyLondonFieldworks. Web:https://www.dezeen.com/2010/09/08/spontaneous-city-in-the-tree-of-heavenby-london-fieldworks/adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • Görsel 6:Nazemi, M. (2011, Kasım).Attic. Webhttps://www.dezeen.com/2011/11/18/attic-by-studio-chad-wright/adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • Görsel 7:İnternet:Andrews, K. (2013, Temmuz).Bird Nesting Bricks. Web:https://www.dezeen.com/2013/07/16/bird-nesting-bricks-by-aaron-dunkerton/#:~:text=Aaron%20Dunkerton’s%20Bird%20Nesting%20Bricks,a%20small%20clay%20entrance%20hole. adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • Görsel 8:3D PrintedBirdNestDesigns(2016). Web: https://3dstartpoint.com/3d-printed-bird-nest-designs/adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • Görsel 9:McKnight, J. (2017, Kasım). Birds and humans share wooden treehouse in western Canada. Web: https://www.dezeen.com/2017/11/27/studio-north-birdhut-wooden-treehouse-western-canada-camping-birds-humans/adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • Görsel 10: Aouf, R. S. (2019, Mart). IKEA upcyclesfurnitureintocolourfulWildhomesfor Wildlife. Web:https://www.dezeen.com/2019/03/21/wildhomes-for-wildlife-ikea-design/adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • Görsel 11:Hazır bulunmuş nesnelerle kuş evi tasarımı. Web: https://tr.pinterest.com/pin/434456695307772452/adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır. Tablo 1: Gromari, A. (2017, Nisan). House of Birds, WhereDesignersMakeNest. Web: https://workshop.houseofbirds.it/en/ adresinden 17 Haziran 2020’de alınmıştır.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hayrun Nisa Kuruçay

Emre Kuruçay

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Kuruçay, H. N., & Kuruçay, E. (2021). Doğa ve İnsan İlişkisinde Kuş Evleri. Sanat Ve Tasarım Dergisi(28), 317-332. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048704
AMA Kuruçay HN, Kuruçay E. Doğa ve İnsan İlişkisinde Kuş Evleri. Sanat ve Tasarım Dergisi. Aralık 2021;(28):317-332. doi:10.18603/sanatvetasarim.1048704
Chicago Kuruçay, Hayrun Nisa, ve Emre Kuruçay. “Doğa Ve İnsan İlişkisinde Kuş Evleri”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 28 (Aralık 2021): 317-32. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048704.
EndNote Kuruçay HN, Kuruçay E (01 Aralık 2021) Doğa ve İnsan İlişkisinde Kuş Evleri. Sanat ve Tasarım Dergisi 28 317–332.
IEEE H. N. Kuruçay ve E. Kuruçay, “Doğa ve İnsan İlişkisinde Kuş Evleri”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 28, ss. 317–332, Aralık 2021, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1048704.
ISNAD Kuruçay, Hayrun Nisa - Kuruçay, Emre. “Doğa Ve İnsan İlişkisinde Kuş Evleri”. Sanat ve Tasarım Dergisi 28 (Aralık 2021), 317-332. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048704.
JAMA Kuruçay HN, Kuruçay E. Doğa ve İnsan İlişkisinde Kuş Evleri. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021;:317–332.
MLA Kuruçay, Hayrun Nisa ve Emre Kuruçay. “Doğa Ve İnsan İlişkisinde Kuş Evleri”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 28, 2021, ss. 317-32, doi:10.18603/sanatvetasarim.1048704.
Vancouver Kuruçay HN, Kuruçay E. Doğa ve İnsan İlişkisinde Kuş Evleri. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021(28):317-32.